Citat:
Ursprungligen postat av
thebigcock
Är uppväxt i en större stad där det fanns stökiga och bra skolor. Själv hamnade jag på den värsta med allt vad det innebar. Kän för allt i världen inte förstå hur man kan sätta ett barn i dåliga skolor.
Nån förälder här som vill skriva vad det handlar om? Pengar, lathet, eller varför vill ni att erat barn ska lida?
Det är inte alltid det finns möjlighet att välja skola, och även om det finns så kan det vara problematiskt att byta. För att inte tala om svårigheterna för barnet att lämna alla sina vänner och kastas in i en helt ny omgivning. Jag hade det själv väldigt svårt i skolan jag gick i, jag passade inte alls in utan umgicks nästan uteslutande med vänner från andra skolor - men när mina föräldrar frågade om jag ville byta skola svarade jag nej varenda gång. Hur ska man som förälder göra i ett sådant läge? Det är en mycket knepig situation.
Nu när jag själv är förälder och mina barn går i skolan så är just skolan mycket viktig för var vi bor. Men det finns inga bra högstadieskolor eller gymnasier i närheten, så vi kommer flytta inom några år och har redan börjat göra efterforskningar.
Det här jävla snacket om "invandrare och vita" ger jag inte mycket för. Hellre sätter jag ungarna i en klass fylld med iranier, indier osv än i en helvit klass där alla har y-namn. Ambition smittar av sig, hudfärg är irrelevant.