2014-07-25, 18:08
Bannlyst
Är uppväxt i en större stad där det fanns stökiga och bra skolor. Själv hamnade jag på den värsta med allt vad det innebar. Kän för allt i världen inte förstå hur man kan sätta ett barn i dåliga skolor.

Nån förälder här som vill skriva vad det handlar om? Pengar, lathet, eller varför vill ni att erat barn ska lida?
Citera
2014-07-25, 18:24
Medlem
Versus-s avatar
Vad för skola syftar du på? Låg- och mellanstadieskola eller högstadieskola?
Citera
2014-07-25, 19:09
Medlem
Jellohs avatar
Har själv fått för mej att sätta avkomman i en sämre skola i härdningssyfte. Man får ju kompensera dom rena kunskapsbristerna hemma. Men mitt barn skall inte bli ängslig svensk medelklass i alla fall.
Citera
2014-07-25, 19:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
I 99 fall av 100 tar man väl den skola som är närmast. Bor man i en skoltät kommun där man kan välja friare tar man väl oftast den där barnen har vänner och som ligger inom rimligt avstånd.

Hur ofta kan det vara så att två skolor, varav den ena är en social katastrof och den andra utbildar Einsteins på löpande band, ligger i samma närområde?

Visst, lätt att komma och gnälla på dina föräldrar för att du misslyckats i skolan, men tror du ditt liv hade blivit så mycket bättre om dina föräldrar slutat jobba för att hinna curla dig till nån elitskola 10 mil bort?
Tror inte att någon förälder vill att deras barn ska lida, men vill du att föräldrar ska lida för att hinna kratta manegen åt ungarna? Kanske är dags för dagens ungdom att ta lite eget ansvar.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2014-07-25 kl. 19:54.
Citera
2014-07-25, 21:12
Medlem
Aghartas avatar
Jag gick på en riktigt idyllisk skola, rena Bullerbystämningen med inte en enda utländsk elev men det har inte hjälpt mig ett skit, snarare tvärtom. Jag tror det är viktigt att härdas i unga år för att få en förståelse för att livet inte är en dans på rosor. Min dotter går på en skola med 50/50 svenskar/invandrare och det är helt lagom för att hon skall få en inblick i det moderna samhället.
Citera
2014-07-25, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
Är uppväxt i en större stad där det fanns stökiga och bra skolor. Själv hamnade jag på den värsta med allt vad det innebar. Kän för allt i världen inte förstå hur man kan sätta ett barn i dåliga skolor.

Nån förälder här som vill skriva vad det handlar om? Pengar, lathet, eller varför vill ni att erat barn ska lida?
Vänta lite, jag är förvirrad, finns det alltså bra skolor? Sverige är full med skitskolor, sedan finns det dåliga och bra föräldrar
Citera
2014-07-25, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Vänta lite, jag är förvirrad, finns det alltså bra skolor? Sverige är full med skitskolor, sedan finns det dåliga och bra föräldrar

Klart det finns bra skolor. Bra lärare med elever som vet hur man beter sig.
Citera
2014-07-25, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
I 99 fall av 100 tar man väl den skola som är närmast. Bor man i en skoltät kommun där man kan välja friare tar man väl oftast den där barnen har vänner och som ligger inom rimligt avstånd.

Hur ofta kan det vara så att två skolor, varav den ena är en social katastrof och den andra utbildar Einsteins på löpande band, ligger i samma närområde?

Visst, lätt att komma och gnälla på dina föräldrar för att du misslyckats i skolan, men tror du ditt liv hade blivit så mycket bättre om dina föräldrar slutat jobba för att hinna curla dig till nån elitskola 10 mil bort?
Tror inte att någon förälder vill att deras barn ska lida, men vill du att föräldrar ska lida för att hinna kratta manegen åt ungarna? Kanske är dags för dagens ungdom att ta lite eget ansvar.

Samma närområde vet jag inte alltid men 1,5 km ifrån är ju rätt nära tycker jag. Och det var ändå en av de 10 största städerna jag växte upp i. Visst tycker jag dom vart dåliga föräldrar som satte mig bland mobbare och slagskämpar istället för att sätta mig i en bättre skola. Känns verkligen som att man inte bryr sig om sitt barn då och vill dennes bästa.

Som förälder har man väl ändå ett ansvar att göra det så bra dom möjligt för Sina barn. Det är du som förälder som kan välja om ditt barn ska få en trygg och bra skolgång. Gör man inte det är.man ju inte riktigt klok.

Curla? Bara för att man vill att ens barn ska slippa mobbing och skit curlar man inte.
Citera
2014-07-26, 12:50
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
Samma närområde vet jag inte alltid men 1,5 km ifrån är ju rätt nära tycker jag. Och det var ändå en av de 10 största städerna jag växte upp i. Visst tycker jag dom vart dåliga föräldrar som satte mig bland mobbare och slagskämpar istället för att sätta mig i en bättre skola. Känns verkligen som att man inte bryr sig om sitt barn då och vill dennes bästa.

Som förälder har man väl ändå ett ansvar att göra det så bra dom möjligt för Sina barn. Det är du som förälder som kan välja om ditt barn ska få en trygg och bra skolgång. Gör man inte det är.man ju inte riktigt klok.

Curla? Bara för att man vill att ens barn ska slippa mobbing och skit curlar man inte.
Lundsberg är hyffsat fin. Tror det förekommer mobbning där med?
Men så lätt är det inte att välja skola som man tror. Alla skolor har en begränsning till hur många elever de kan ta emot. Likaså ska man tänka på att om alla valde den bästa skolan skulle mobbarna samt de, liksom TS, mindre begåvade barnen hamna där med till slut.
Citera
2014-07-27, 09:30
Medlem
NuSkaViVaraGladas avatar
skolväljandet har väl mest tagit fart på senare år? När jag på yngre stenålder gick i skolan var det ingen som funderade på sånt.
Sen var det iofs så när jag växte upp att du fick gå en en klass som bodde där du bodde. Jag gick i en ganska berikad skola men i min klass var det noll stycken för vi kom från villaområdet.
Citera
2014-07-27, 09:33
Medlem
ArturoBandinis avatar
Varför frågar du inte dina föräldrar?
Citera
2014-08-04, 09:21
Medlem
För att jag jobbar som busschaufför, men sparar pengar så han kanske får slippa den skiten i högstadiet. Min dröm är att han skall få gå i en bra skola, med nästan bara vita klasskamrater.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in