Citat:
Ursprungligen postat av
AlexandraIda
Det där med att unga människor inte kan flytta hemifrån förstår jag inte riktigt...När jag var 17 år flyttade jag till en ny stad och började plugga på folkhögskola och bodde då på skolan. Varför kan inte flera göra så? Man måste inte ha fast jobb och allt ordnat för att kunna flytta hemifrån men det verkar som alla måste gå samma väg, hört många som tyckt att folkhögskola verkar vara något konstigt eller sämre än andra skolformer.
Nästan alla tonåringar väljer att gå i gymnasiet som de börjar året de fyller 16, numera är folkhögskola en skola med gymnasiekurser eller estetkurser för dem som misslyckats med gymnasiet eller som inte har någon annan sysselsättning. Varför skulle någon som påbörjat ett gymnasieprogram och har en studieplan byta till folkhögskola? Jag känner till en person som gjorde det, och det var för han vantrivdes i gymnasiet och fick någon slags dispens för att kunna tillgodoräkna sig kurser lästa på folkhögskola som slutbetyg från gymnasiet.
Dessutom är gymnasiet, och troligtvis folkhögskola, enbart slöseri med tid, det är en transportsträcka till ett yrkesliv eller till annan utbildning, där nivån är så hög att gymnasiet skulle kunna avklaras på max 1 läsår.
Om jag skulle flyttat för att gå i gymnasiet skulle jag enbart ha flyttat för IB-programmet som inte erbjöds i skithålan jag växte upp i, men går man samhäll eller natur känns det som skit samma var man pluggar.