• 1
  • 2
2014-07-25, 11:22
Medlem
NanaSangres avatar
Det börjar bli parodiskt. Jag har struntat i att lyssna på SR det senaste halvåret, för jag fick för mig att det blivit otroligt politiserat; kvinnodominerat, feminism-dominerat, invandringsförespråkande. Jag intalade mig förvisso att det bara var paranoia från min sida, då jag ändå naivt fortfarande hade en tro på public service som ett organ som lyfter alla möjliga åsikter utan att ta ställning.

För ett par dar sen slog jag på radion, lite som ett experiment. Ville gärna bli motbevisad i mina fördomar om SR.

I P1 hyllar en kvinna med brytning om en sydafrikansk kvinnlig författare.

Byter kanal.

I P2 har den kvinnliga programledaren en så kraftig brytning att det skär i öronen.

Byter till P3. Sedvanligt dravel mellan uteslutande kvinnliga programledare.

Byter återigen till P1. En kvinna samtalar med en invandrad kvinna om skönhet och sexualisering. Det talas illa om män som busvisslar på kvinnor, (män på byggarbetsplatser, de är de allra hemskaste). Det bjuds snart in en kvinna från RFSU med koll på feministiska frågor. Följande kvarten ägnas åt kvinnors rätt till sina egna kroppar och hur hemsk, patriarkal och kvinnoförnedrande skönhetsindustrin är. Inte en enda kritisk röst hörs, inte en enda man får komma till tals.

Byter till P2 där två kvinnor återigen pratar om kvinnans roll i samtiden.

Stänger av.

- Vad är det egentligen som har hänt med Sveriges Radios opartiskhet?

- Vad hände förresten med kravet på att nyhetsuppläsare ska kunna tala ren svenska?

- Hur kan den otroligt ojämna åsiktsfördelningen och könsfördelningen få fortgå?
Det finns inte många andra kanaler att välja på om man vill höra intellektuell radio och den enda som finns är extremt likriktad. Hur kan det få vara så här?

-Har man inte någon form av ledning som utreder opartiskhet i programmen?

Jag har som sagt trott att det bara varit slump att varje gång jag slagit på radion har ämnena feminism och mångkultur behandlats, enbart från ena sidan av diskursen.
Men det råder inga tvivel längre om att SR är ett högst medvetet politiskt organ med en tydlig agenda. Känner bara att jag, som gammal sosse, blir mer och mer lagd åt att rösta på SD, ett parti jag egentligen inte sympatiserar med, bara som ett Fuck You till etablerad media och propagandan, ja, jag säger propagandan, som utgör svensk publik service. Jag skulle kunna ägna en annan tråd åt SVT som verkar ha exakt samma riktlinjer.
Citera
2014-07-25, 11:35
Medlem
endures avatar
Det är förstås tråkigt att bara den sida som uppfattas som mest PK får komma till tals. Det känns som om SR har något slags ensamrätt på att säga vad som är rätt och fel när de höjer feministisk propaganda som något slags axiom, invandringskritiska till rasister och bannlyser f.d. europaparlamentsvalda Piratpartiet från debatten.

To be fair så förstår jag svenska med brytning mycket bättre än skånska. Har heller aldrig förstått varför de tillåter så många skåningar sitta i TV och radio när de kunde ha någon som talar rikssvenska. Min syster jobbar inom äldrevården och de gamlingarna hör aldrig vad skåningarna säger på tv-burken.
Citera
2014-07-25, 11:58
Medlem
Hardingens avatar
Jag vet inte vad som är med Sveriges Radio, jag tror att det har några slags intervjuer i zoo eller på bondegårdar, för allt jag hör när jag slår på radion är "Bää".
Citera
2014-07-25, 12:09
Medlem
silbersteins avatar
Visst var det bättre förr, men jag tycker förfallet till största delen gäller P3. Institutet är roligt/bra, (och gamla trotjänare som p3-rock, p3-soul mfl hålller ställningarna) men annars är kvaliten hyfsat undermålig, och musiken skall vi inte tala om. Känns som att jag växte upp under var som kan betraktas som lite av en guldålder för P3 med Hassan, Pippirull, PKK, Wallraff, Rally, Så funkar det, Frank (när det var bra), Kvällspasset med Bosse Löthén, Clownen luktar bensin med flera.

Numera lyssnar jag till 99% på P1, och det beror inte bara på att jag blivit äldre. Visst det är en hel del PK-skit, men även intressanta program, även de som behandlar feminismen (exv. Tendens: Män om patriarkatet) kan vara värda att lyssna på

En och ett annat inkvoterat skitprogram får man räkna med, men än så länge tycker jag att merparten av utbudet på P1 håller hög kvalitet.
Senast redigerad av silberstein 2014-07-25 kl. 12:16.
Citera
2014-07-25, 13:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Det intressanta är att om granskningsnämnden följde reglerna så skulle SR tappat sitt sändningstillstånd för flera år sedan. Att vara för massinvandring är ett politiskt ställningstagande som om det framförs i Public Service måste få bemötas på samma okritiska sätt som att personer hyllar denna politik. Detta gäller allt de sänder. Det händer ju dock aldrig. Att falla tillbaka på idiotism som alla likas värde och sådan dynga för att rättfärdiga detta brott mot sändningstillståndet håller inte. Om vi levde i en demokrati skulle granskningsnämnden också fatta detta.
Citera
2014-07-25, 14:19
Medlem
NanaSangres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det intressanta är att om granskningsnämnden följde reglerna så skulle SR tappat sitt sändningstillstånd för flera år sedan. Att vara för massinvandring är ett politiskt ställningstagande som om det framförs i Public Service måste få bemötas på samma okritiska sätt som att personer hyllar denna politik. Detta gäller allt de sänder. Det händer ju dock aldrig. Att falla tillbaka på idiotism som alla likas värde och sådan dynga för att rättfärdiga detta brott mot sändningstillståndet håller inte. Om vi levde i en demokrati skulle granskningsnämnden också fatta detta.

Hur granskar man granskningsnämnden? Känns ju som det logiska steget att ta isåfall.
Citera
2014-07-25, 14:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NanaSangre
Hur granskar man granskningsnämnden? Känns ju som det logiska steget att ta isåfall.

Heter numera myndigheten för radio och tv. Är ju en statlig myndighet så gäller att politikerna tar upp detta och anmäler myndigheten att inte följa sitt uppdrag om att det ska råda opartiskhet i Public Service radio och TV. Där ska det egentligen kvitta vad politikerna själva tycker om de vill värna om att ha en just opartiskhet. Annars kan de ju lika gärna skrota myndigheten och sedan får inte SVT och SR hålla på och skryta mer att de är opartiska heller.
Citera
2014-07-25, 14:52
Medlem
NanaSangres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Heter numera myndigheten för radio och tv. Är ju en statlig myndighet så gäller att politikerna tar upp detta och anmäler myndigheten att inte följa sitt uppdrag om att det ska råda opartiskhet i Public Service radio och TV. Där ska det egentligen kvitta vad politikerna själva tycker om de vill värna om att ha en just opartiskhet. Annars kan de ju lika gärna skrota myndigheten och sedan får inte SVT och SR hålla på och skryta mer att de är opartiska heller.

Man kan ju tycka att det isåfall borde ligga i regeringens intresse att stoppa vänstervridningen av statlig media.

Men å andra sidan räds ju gemene politiker journalister i det här landet som ingen annan demokrati på jorden. Man vill ligga i behaglig 69:a med dem så gott det bara går.
Citera
2014-07-25, 15:29
Medlem
Att program som Danmarks röst dyker upp säger en hel del om det nuvarande klimatet i Sverige.
Citera
2014-07-26, 10:07
Medlem
Britpops avatar
Det enda som går att lyssna på på SR är Stil, Medierna och Genier & Foliehattar, som alla sänds i P1. Resten är ren och skär tortyr.
Citera
2014-07-28, 00:35
Medlem
Varför har dom kvoterat in en indisk dvärg med stämbandsinfektion i morgonpasset? Låter förjävligt.

Ett av kriterierna för att få arbeta med radio borde väl vara att man har en bra röst?

Brukar snooza till morgonpasset men nu blir det tillbaka till mobilalarmet pga en viss Catrine Lundell. varför tar dom in en hes dvärg som inte tillför något? Är det kanske för att man ska just vakna? jag fattar inte.

PK-SR
Citera
2014-07-28, 14:28
Medlem
Kan slänga in ett par tips på program som fortfarande är lyssningsbara:

Vetenskapsradion Historia, P1, torsdagar runt 13-14 nånting.
Tobias Svanelid har varit programledare sen länge och han sköter det med bravur. Nästan alltid intressanta avsnitt. Är dock en tidsfråga innan detta program går samma väg som Språket i P1 gjorde med feminisering och börjar handla om genushistoria, givetvis. Den dagen, den sorgen.

Da Capo med Anders Eldeman, P4 på söndagskvällarna, runt 21.
Spelar gammal svensk musik från 60-talet och tidigare. Man stöter på en hel del musik som man har missat och som aldrig spelas någon annanstans. Även här är det givetvis en tidsfråga innan de svenska klassikerna ska bort och ersättas med hiphop från USA då vi kan identifiera oss mycket bättre med det.

Nyheter ska man undvika totalt. Inte bara P3 utan även P1. Lokalnyheterna kanske är ok på sina håll fortfarande, det har jag ingen vidare koll på. Men jag tvivlar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in