2014-07-25, 10:12
Medlem
Sitter lite i skiten nu skulle jag påstå. Snabb historia kort, hade 100 tuss undansparat tills jag började plugga. Flyttade, köpte möbler, hyra, festade osv. Reste utomlands. Reste till australien i en månad där det gick en del pengar. Trodde jag skulle få CSN en månad mer. osv. Så har kort om pengar helt enkelt.

Däremot hade jag betald semester under 4v i Australien, har jobbat extra sen augusti 2013. Innan dess jobbade jag 75% i 2 år där jag bara tog ut 3v betald semester under sommaren 2013. Nu damp lönen ner med den högst blygsamma summan på 1500:- som semester ersättning. Har handelsavtalet.

Förstår att semesterersättningen är räknad ifrån 1 Augusti till 1 Maj eller vad det är, alltså under perioden jag har jobbat extra och inte mycket alls. Däremot borde jag ha innestående semesterersättning ifrån tidigare som jag får ut när jag slutar? Finns det någon möjlighet att få ut den tidigare? Hur mycket kan den tänkas vara?

Anledningen att jag frågar här är för att ekonomichefen är en kuf, och väldigt svår att ha att göra med.
Citera
2014-07-25, 11:18
Medlem
Ditt inlägg är smått obegripligt, och jag fattar inte om det är i Australien eller i Sverige du har jobbat.

Är det i Sverige så utgörs semesterersättningen av 12% av den totala årslönen.

För övrigt är det rätt imponerande att du verkar ha lyckats bränna 100 000 på några månader?
Citera
2014-07-25, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Ditt inlägg är smått obegripligt, och jag fattar inte om det är i Australien eller i Sverige du har jobbat.

Är det i Sverige så utgörs semesterersättningen av 12% av den totala årslönen.

För övrigt är det rätt imponerande att du verkar ha lyckats bränna 100 000 på några månader?
Sverige med handelsavtalet. De baserar semesterersättningen på det du har jobbat augusti - maj. Vilket i mitt fall knappt är något. Men jag borde ha innestående semesterersättning ifrån när jag jobbade 75%?

80'. Flyttat, möbler, tagit 2-3/ mån då CSN inte räcker, 1v inom Europa, 4v Australien osv. På ett år. Men det är irrelevant, har jobbat sjukt mycket denna och kommer göra nästa månad så har pengar i höst igen.
Citera
2014-07-25, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retarderad
Sverige med handelsavtalet. De baserar semesterersättningen på det du har jobbat augusti - maj. Vilket i mitt fall knappt är något. Men jag borde ha innestående semesterersättning ifrån när jag jobbade 75%?

80'. Flyttat, möbler, tagit 2-3/ mån då CSN inte räcker, 1v inom Europa, 4v Australien osv. På ett år. Men det är irrelevant, har jobbat sjukt mycket denna och kommer göra nästa månad så har pengar i höst igen.

Var du timanställd när du jobbade 75%? I så fall fick du troligen semesterersättningen utbetald som ett tillägg till månadslönen. Kolla på dina gamla lönebesked (detta är en anledning till att ha kvar dem).
Citera
2014-07-25, 11:33
Medlem
Såvitt jag vet så kan man väl inte spara hur många betalda semesterdagar som helst? På mitt jobb gäller att man kan spara högst 5 betalda semesterdagar från föregående år.

Det kan ha varit så att eftersom att du inte tog ut alla semesterdagar förra sommaren så fick du dom utbetalda i lön förra året, så den här sommarens semesterersättning består av det antalet semesterdagar du får spara + det du har tjänat ihop under den här års-perioden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in