2014-07-24, 21:39
Medlem
Såhär ligger det till.
Jag är ordentligt flygrädd, får panikattacker och kan inte andas. Tar mig dock igenom dom med hjälp från flygvärdinnor och anhöriga eftersom resa är min stora passion. Har 4 flygresor kvar denna sommar. 2 tur och retur alltså. Har nu efter dessa 4 ganska täta flygolyckor som har hänt den sista tiden blivit så nervös att jag knappt kan sova och äta nu såhär en vecka innan avfart.
Har ni kunniga människor något att säga om flygolyckorna? Ska man undvika att flyga eller är det fortfarande säkert? Ska flyga till Alicante och Mallorca från Kastrup och Sturup. Hade behövt lite hjälp med att bolla tankar.

Är en 18 år gammal tjej som försöker handskas med min otroliga flygrädsla så snälla inga oseriösa svar bara för att skrämmas.
Citera
2014-07-24, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chokladkakans
Såhär ligger det till.
Jag är ordentligt flygrädd, får panikattacker och kan inte andas. Tar mig dock igenom dom med hjälp från flygvärdinnor och anhöriga eftersom resa är min stora passion. Har 4 flygresor kvar denna sommar. 2 tur och retur alltså. Har nu efter dessa 4 ganska täta flygolyckor som har hänt den sista tiden blivit så nervös att jag knappt kan sova och äta nu såhär en vecka innan avfart.
Har ni kunniga människor något att säga om flygolyckorna? Ska man undvika att flyga eller är det fortfarande säkert? Ska flyga till Alicante och Mallorca från Kastrup och Sturup. Hade behövt lite hjälp med att bolla tankar.

Är en 18 år gammal tjej som försöker handskas med min otroliga flygrädsla så snälla inga oseriösa svar bara för att skrämmas.

Du kommer inte flyga över Ukraina så det är ingen fara Du bör vara mer orolig för bilresan till flygplatsen, större risk att råka ut för en olycka då än på flyget.
Citera
2014-07-24, 21:43
Medlem
mr.chongs avatar
För det första.. inget är säkert...inte att gå över gatan att köpa mjölk ens..
det som däremot är säkert är att det fortfarande är större risk att bli ihjälkörd till flyget än att störta eller bli nerskjuten..
Citera
2014-07-24, 21:43
Medlem
ansiktsburks avatar
Efter en snabb Google-sökning så verkar det vara "The odds are 11 million to 1 that you'll die in a plane crash".

Dör du så dör du. Men troligtvis inte heh
Citera
2014-07-24, 21:45
Medlem
remixutoheavens avatar
Förstår faktist inte hur man kan vara flygrädd. Älskar att flyga, bästa jag vet. Tycker du bara ska koppla av med en god bok eller film under resans gång och tänk på annat lyckligt. Visst, det är otroligt hemsk med dessa flygolyckor men du får tänka på att det lyft och landas tusentals plan varje dag. Vad är det du är rädd för inför flygningen?
Citera
2014-07-24, 21:45
Moderator
Lobengulas avatar
Rubrik justerad för tydlighet

/Mod
Citera
2014-07-24, 21:47
Medlem
mr.chongs avatar
Har du testat gå till en proffisionell psykolog som kan hjälpa dig bota din flygrädslan? Borde testa om du upplever det allt för jobbigt..
Citera
2014-07-24, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Förstår faktist inte hur man kan vara flygrädd. Älskar att flyga, bästa jag vet. Tycker du bara ska koppla av med en god bok eller film under resans gång och tänk på annat lyckligt. Visst, det är otroligt hemsk med dessa flygolyckor men du får tänka på att det lyft och landas tusentals plan varje dag. Vad är det du är rädd för inför flygningen?

Kan inte beskriva känslan eftersom jag själv inte är det.
Men många flygrädda påstår att det som utgör rädslan är den totala bristen på kontroll av situationen. Gör piloten/flygledningen ett misstag så kan du själv inte göra något.
Samtidigt som situationen är mer utsatt än vid bilresor då du åtminstone känner att du kan hoppa ur en bil innan eventuell krasch och hoppa av en båt innan den sjunker, från ett flygplan blir det svårare
Citera
2014-07-24, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven

Jag är otroligt rädd för själva tanken, att det är ett plan 10.000 meter upp i luften som jag inte har kontroll över. Och även om jag vet att det inte är så farligt och att jag borde vara lika rädd när jag åker bil så kan jag inte kontrollera det. Jag blir så himla rädd och det är jobbigt att sitta och vara hysteriskt rädd i flera timmar och nu även innan. Därför jag försöker lugna mig på något sätt. Under själva flygningen är jag väldigt rädd för turbulensen, jag tänker hela tiden "detta är normalt, det är som att köra på en grusväg" men resten av hjärnan och kroppen vill inte hänga på den tanken och jag kan helt enkelt inte hålla mig från att få panik…
Citera
2014-07-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.chong
Har du testat gå till en proffisionell psykolog som kan hjälpa dig bota din flygrädslan? Borde testa om du upplever det allt för jobbigt..
Nej jag har inte det men det är något jag och min mamma har pratat om länge, men allt vi hittat kostar upp mot 10.000 och dom pengarna har vi inte till just det just nu…
Citera
2014-07-24, 21:55
Medlem
mr.chongs avatar
Kostar nog lite olika beroende på var du bor i så fall...men man får väl överväga kostnad mot nytta..

Hoppas det fixar sig för dig ändå..
Citera
2014-07-24, 21:56
Medlem
ansiktsburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladkakans
Nej jag har inte det men det är något jag och min mamma har pratat om länge, men allt vi hittat kostar upp mot 10.000 och dom pengarna har vi inte till just det just nu…

Du kan boka en tid på din vårdcentral för typ 150 kr eller prata med en professionell för kanske 800 kr. Ibland brukar tom första gången vara gratis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in