Citat:
Ursprungligen postat av
20kr
Hej! Jag behöver lite hjälp med min lönespecifikation då jag inte riktigt begriper det här med kostförmån och kostavdrag.
Jag jobbar på hotell.
Jag har jobbat 99,50 timmar och får 114,97/tim, så timlönen + ob blev totalt 12200 kr.
Det står att jag har haft 16 st luncher och totala kostförmånen blev 672 kr.
Direkt under detta står att kostavdraget blev då -672 kr.
Så min bruttolön blev 12200 kr.
Preliminärskatt -3862 kr vilket blev 8338 kr.
Sedan kommer något som jag då inte förstår. Det dras av 672 kr (står under rubriken "skattefritt utlägg/avdrag) igen så jag slutligen får 7 666 kr utbetalt.
Varför dras kostavdraget två gånger? Eller är det så det ska vara? Kan någon vänlig själ förklara för mig
Tack tack
Det verkar korrekt.
Värdet på en lunch enligt Skatteverket är satt till 84 kr. Tar du 672 / 16 blir det 42. Alltså har du fått avdrag på din lön med halva värdet per lunch. Den andra halvan har du således fått som förmån. Förmånen ingår i underlaget som preliminärskatten beräknas på.
Så i praktiken har du fått betala ungefär 42 + 42 * 32% (skatt). Alltså ca 55 kr, istället för 84 kr.
Anledningen till samma belopp både som avdrag och förmån är således att din arbetsgivare delar det 50/50. Skulle annars kunnat dela det 75/25, vilket inneburit att ditt avdrag varit 63 kr och din förmån därmed 21. Det hade således blivit dyrare för dig. Hade du haft gratis lunch hade hela beloppet (84 kr) räknats som förmån.