2014-07-24, 12:55
Medlem
Nehalems avatar
Hej!

Är inte så världsvan på FB, men jag tänkte fråga någon som har koll på ekonomi hur man bäst beter sig för att inte behöva betala mängder med skatt på vinsten på lägenheten just nu, utan skjuta på den.

Vi har haft gemensam ekonomi sedan vi flyttade ihop jag och min sambo. Vi var(är fortfarande) unga och inget annat hade fungerat. Åsikter kring detta slipper jag gärna

När vi skaffade den här lägenheten gick vi ihop och la in till insatsen båda två(150tkr) men det är endast jag som står på lånet i dagens läge, eftersom att hon då pluggade, och blev bara en börda för lånekalkylen.

Nu är rollerna däremot helt omvända. Jag pluggar, och hon har fått en fast anställning.

Min fråga är - Hur får jag över vinstpengarna till våran nya lägenhet utan att behöva vinstskatta på dom? Jag vill inte stå med i kalkylen av samma anledning som hon inte gjorde det sist.

Jag har inte sålt lägenhet förut. Hur brukar det fungera med vinsten. Får man den bara rätt in på kontot när lånet är löst, och kommer jag då behöva betala vinstskatt sekunden de når kontot? Eller finns det någon slags period man har på sig att lägga in pengarna i någon ny bostad innan skatten spikas, så att säga.

För jag gissar att jag inte bara kan skicka ett gäng hundringar till hennes konto och sedan tro att det kommer lösa sig. Då kommer väl finansinspektionen och knackar på dörren?

Aja. Hjälp uppskattas
Citera
2014-07-24, 13:12
Medlem
Brutes avatar
Vid försäljningen av er BR räknar mäklaren ut det ekonomiska.
Ni får en slant som handpenning av köparna vid kontraktsskrivning, det sätts in på ett konto som mäklaren disponerar tills tillträde och slutbetalning.
Då räknar mäklaren av sin provision och sedan har ni resten av handpenning och slutbetalning.
När det gäller skattemässig vinstberäkning så kan ni förutom mäklararvode dra av för vissa andra utlägg ni haft på lägenheten. Det sker i samband med deklaration på en bilaga.
Då kan ni även begära uppskov för betalning av vinstskatt hos skatteverket
Kolla skatteverkets hemsida eller ring de för hjälp med uträkning och vad som gäller vid uppskov.

//Brute
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in