2014-07-23, 23:37
Medlem
Tjena. Har länge planerat att börja producera egen elektronisk musik och nu känner jag att det är dags - annars kommer det kanske aldrig hända. Jag vill kunna utrycka mig i musik men eftersom jag inte är särskilt duktig på något instrument vänder jag mig till datorn. Jag är inte tondöv och har länge varit intresserad av musik så något bra ska jag väl kunna göra, både för eget bruk och kanske även Soundcloud osv.

Tänkte höra med er om vad man ska köpa och vilket program man ska använda. Har en hyfsad PC, ganska seg processor (amd athlon II, 3 cpus, 3,0 ghz). Datorn har 4 GB ram och realtek audio. Har också en Macbook Air från 2011/2012 med i5:a och 4 GB ram med liten men rapp ssd på 64 GB. Om man kör på macen blir det ju att köra programmet på extern hårddisk. Vilken skulle ni välja?`

Vad för hörlurar/högtalare ska man välja för runt 1000 kronor? Har testat ATH m50 men tycker de har lite lite bas, kan ju vara bra att ha när man jobbar med dubstep, drum and bass osv.

Slutligen, vilket program ska man använda? Detta beror ju på om ni rekommenderar pc:n eller mac:n. Helst gratis!

All hjälp uppskattas!
Citera
2014-07-23, 23:59
Medlem
ICKs avatar
Reason av propellerhead är ett kul (och bra) program, speciellt för elektronisk musik.
Det funkar dessutom till både PC och Mac, och har numer funktioner för att spela in ljud!
Kostar en del men det är helt klart värt pengarna om man sysslar mycket med musik.

Högtalare/hörlurar är svårare, mycket av personliga preferenser som väger in.
Jag förslår att du tar sig in till en musikaffär, förslagsvis, och lyssnar dig fram!
Det är inte alltid det dyraste som låter bäst i just dina öron.
Citera
2014-07-24, 00:07
Medlem
Vad kan du inom musiklära? Du är inte tondöv säger du. Hur är det med taktkänslan? Kan du läsa noter? Durskalan? Låtuppbyggnad? Etc.

Många kastar sig in i musikens värld men börjar i helt fel ände. De flesta har absolut 0 kunskap inom musiklära och vad musik faktiskt innebär utan vill "starta direkt" när de klickar igång sitt piratnedladdade fruityloops. De har hört någon "ZOMG FEEEETTUNG H0US3LÅT" på radion och tror att de snart ska bli nästa Frankie Knuckles, men de vet inte ens var på-knappen till trummaskinen sitter. De vet knappt vart de ska börja, vad musik egentligen är, så de går ut på ett internetforum och frågar artigt.

De flesta skolade musiker jag känner till har redan som små 6-åringar utbildat sig på musikskolor där de lärt sig spela piano, orgel, klarinett, trumpet, saxofon, bastuba, fiol och andra stråkinstrument.

Vad har du gjort?

Jag vill inte vara taskig och förstöra din dröm redan nu. Men du förstår, musik är inte bara att trycka på knappar och DUNKA DUNKA. Musik är en dedikerad livsstil, inte bara framför en dator.

Och för att dra ett litet citat: "You see, House is a FEELING".
Senast redigerad av Vardagsfanatikern 2014-07-24 kl. 00:09.
Citera
2014-07-24, 00:28
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfanatikern
Men du förstår, musik är inte bara att trycka på knappar och DUNKA DUNKA. Musik är en dedikerad livsstil, inte bara framför en dator.
... Eller?

Musik är faktiskt allt möjligt och har inte nödvändigtvis med varken ordinära instrument eller datorer att göra, och nuförtiden vågar jag tyvärr påstå att en stor del av det man hör från olika håll är just "trycka på knappar och DUNKA DUNKA". Men vill man kalla dessa skenbart enkla och således lätt ihågkomna trudelutter för produkter av dedicerade livsstilar; sprungna från 18-åringar med sina datorprogram så...

Men jag kanske missförstod dig. Oavsett tror jag ändå att vi är på samma sida i grunden.
Citera
2014-07-24, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfanatikern
Vad kan du inom musiklära? Du är inte tondöv säger du. Hur är det med taktkänslan? Kan du läsa noter? Durskalan? Låtuppbyggnad? Etc.

Många kastar sig in i musikens värld men börjar i helt fel ände. De flesta har absolut 0 kunskap inom musiklära och vad musik faktiskt innebär utan vill "starta direkt" när de klickar igång sitt piratnedladdade fruityloops. De har hört någon "ZOMG FEEEETTUNG H0US3LÅT" på radion och tror att de snart ska bli nästa Frankie Knuckles, men de vet inte ens var på-knappen till trummaskinen sitter. De vet knappt vart de ska börja, vad musik egentligen är, så de går ut på ett internetforum och frågar artigt.

De flesta skolade musiker jag känner till har redan som små 6-åringar utbildat sig på musikskolor där de lärt sig spela piano, orgel, klarinett, trumpet, saxofon, bastuba, fiol och andra stråkinstrument.

Vad har du gjort?

Jag vill inte vara taskig och förstöra din dröm redan nu. Men du förstår, musik är inte bara att trycka på knappar och DUNKA DUNKA. Musik är en dedikerad livsstil, inte bara framför en dator.

Och för att dra ett litet citat: "You see, House is a FEELING".

Man måste ju börja någonstans. Jag har viss kunskap inom musik, bra taktkänsla. Har spelat tuba och elbas, tuba kanske två år och elbas kanske fyra. Jag förstår exakt vad du säger och håller även med dig, alldeles för många tror de blir nästa David Guetta för att de laddar ner något program. Men det är också något fint i det, att massor kan producera elektronisk musik. Mycket låter skit men då och då kommer det ju något bra.

Du förstår inte min dröm, oroa dig inte Jag gör detta för mig själv, jag har så mycket olika tankar i mitt huvud och jag har svårt att utrycka dom så kanske gör jag det bäst i musik. Jag får helt enkelt se vad det leder till och om någon kommer gilla det. Jag var nyss och såg Disclosure och jag blev helt tagen över hur fantastiska de var live. Något i den stilen vill jag hålla på med, inte bara trycka på en massa knappar. Men att just trycka på en massa knappar kanske är en bra början?

Du sa att många börjar i fel ände. Vart tycker du man ska börja?

Godkväll
Senast redigerad av Hannesoth 2014-07-24 kl. 00:43.
Citera
2014-07-24, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICK
Reason av propellerhead är ett kul (och bra) program, speciellt för elektronisk musik.
Det funkar dessutom till både PC och Mac, och har numer funktioner för att spela in ljud!
Kostar en del men det är helt klart värt pengarna om man sysslar mycket med musik.

Högtalare/hörlurar är svårare, mycket av personliga preferenser som väger in.
Jag förslår att du tar sig in till en musikaffär, förslagsvis, och lyssnar dig fram!
Det är inte alltid det dyraste som låter bäst i just dina öron.

Jo Reason såg ju inte helt fel ut men som du sa så kostar det en slant. Det är säkert värt det men jag tror jag borde börja med något billigare. Det kanske visar sig att det inte är min grej liksom!
Citera
2014-07-24, 21:51
Medlem
Ett tips är att besöka studio.se samt ta en sväng förbi youtube för att fönstershoppa lite.
Citera
2014-07-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danyp
Ett tips är att besöka studio.se samt ta en sväng förbi youtube för att fönstershoppa lite.

Okej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in