Tjena. Har länge planerat att börja producera egen elektronisk musik och nu känner jag att det är dags - annars kommer det kanske aldrig hända. Jag vill kunna utrycka mig i musik men eftersom jag inte är särskilt duktig på något instrument vänder jag mig till datorn. Jag är inte tondöv och har länge varit intresserad av musik så något bra ska jag väl kunna göra, både för eget bruk och kanske även Soundcloud osv.
Tänkte höra med er om vad man ska köpa och vilket program man ska använda. Har en hyfsad PC, ganska seg processor (amd athlon II, 3 cpus, 3,0 ghz). Datorn har 4 GB ram och realtek audio. Har också en Macbook Air från 2011/2012 med i5:a och 4 GB ram med liten men rapp ssd på 64 GB. Om man kör på macen blir det ju att köra programmet på extern hårddisk. Vilken skulle ni välja?`
Vad för hörlurar/högtalare ska man välja för runt 1000 kronor? Har testat ATH m50 men tycker de har lite lite bas, kan ju vara bra att ha när man jobbar med dubstep, drum and bass osv.
Slutligen, vilket program ska man använda? Detta beror ju på om ni rekommenderar pc:n eller mac:n. Helst gratis!
All hjälp uppskattas!