2014-07-23, 20:20
Medlem
Hej Flashback.

Jag undrar lite hur ni hade lagt upp det ekonomiskt den närmsta tiden om ni var i min sits.

Mina förutsättningar:
- Precis klar med min högskoleingenjörsutbildning inom maskintekning (fullt CSN-lån i 3år) och söker aktivt jobb inom denna bransch.
- Har ett tillfälligt jobb där jag kör budbil (ca. 10 000kr/mån efter skatt)
- Få fasta utgifter, har flyttat hem till föräldrarna så det enda är egentligen mobil och spotify
- Inga speciellt dyra intressen, lever utan problem som den typiska studententbilden folk har (dvs billig mat, billiga kläder osv,)
- Har flickvän och målet är att flytta ihop och köpa en bostadsrätt när det livet stabiliserat sig

Målet är ju att spara så mycket det bara går tills jag får ett stabilt ingenjörsjobb.
- Hur gör jag då detta så effektivt som möjligt? Fonder? Låta de ligga på det vanliga kontot? Försöka lära mig om aktier? Eller vad är egentligen bäst med tanke på omständigheterna?

Hoppas det inte blev allt för rörigt.
Uppskattar alla svar.

Tack för mig
Citera
2014-07-23, 21:55
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legenden7
Hej Flashback.

Jag undrar lite hur ni hade lagt upp det ekonomiskt den närmsta tiden om ni var i min sits.

Mina förutsättningar:
- Precis klar med min högskoleingenjörsutbildning inom maskintekning (fullt CSN-lån i 3år) och söker aktivt jobb inom denna bransch.
- Har ett tillfälligt jobb där jag kör budbil (ca. 10 000kr/mån efter skatt)
- Få fasta utgifter, har flyttat hem till föräldrarna så det enda är egentligen mobil och spotify
- Inga speciellt dyra intressen, lever utan problem som den typiska studententbilden folk har (dvs billig mat, billiga kläder osv,)
- Har flickvän och målet är att flytta ihop och köpa en bostadsrätt när det livet stabiliserat sig

Målet är ju att spara så mycket det bara går tills jag får ett stabilt ingenjörsjobb.
- Hur gör jag då detta så effektivt som möjligt? Fonder? Låta de ligga på det vanliga kontot? Försöka lära mig om aktier? Eller vad är egentligen bäst med tanke på omständigheterna?

Hoppas det inte blev allt för rörigt.
Uppskattar alla svar.

Tack för mig
Har du bara 10tusen så bör du lämna det likvidt och försöka skaffa ett jobb som passar det du studerat för, vid fast anställning kan du återkomma.

För att "lära dig om aktier" rekommenderar jag bl.a. böckerna "The Millionnaire Next Door" och "The Intelligent Investor", båda bygger på beprövade teorier (att långsiktigt, buy-and-hold investerande är nästan 100% garanterat att göra dig förmögen, och att aktivt förvaltade fonder i de flesta fallen är skit samt att man bör minimera utgifter, maximera inkomster och investera så mycket man kan och börja så tidigt som möjligt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in