2014-07-23, 19:47
Medlem
Red-Pandas avatar
Finns det ens?

Jag tänker ju att dom flesta smart tvs är väl i grund och botten en låda med ARM processor som kör något som bygger på linux.
Citera
2014-07-23, 20:29
Medlem
.Chloes avatar
Ja, det finns OpenLGTV till LG's smart TV. Sedan har du SamyGO till Samsungs.
Citera
2014-07-23, 20:54
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Ja, det finns OpenLGTV till LG's smart TV. Sedan har du SamyGO till Samsungs.

Nice försökte googla men hittade inget. Ska kika närmare på dessa.
Citera
2014-07-23, 22:57
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Nice försökte googla men hittade inget. Ska kika närmare på dessa.
Det här med custom firmwares på Smart TV blev väldigt populärt efter skandalen då det visade sig att LG spionerar på sina kunder. Man eftersökte då lösningar, t.ex att blocka alla domäner, men det slutade med att bygget av en ny, bättre, säkrare och intigritetsvänligare firmware tog fart.

Inte nog med det, men det har visat sig att dessa firmwares har dålig säkerhet. Oftast är det så att företag shippar in den första och enklaste mjukvaran de kan få, men allt annat är inte av intresse. Kolla in t.ex LGPwn.

Men det är intressant att följa denna typ av utvecklingar. Android är ett bra exempel.
Citera
2014-07-24, 17:44
Medlem
_ZoutHs avatar
Canonical, företaget bakom Ubuntu, gapade om Ubuntu TV för några år sedan. Sedan blev det väldigt tyst om det.

http://www.ubuntu.com/tv
Citera
2014-07-28, 19:26
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Canonical, företaget bakom Ubuntu, gapade om Ubuntu TV för några år sedan. Sedan blev det väldigt tyst om det.

http://www.ubuntu.com/tv

Har dom lagt det på is? Jag har varken hört något om Ubuntu TV eller Ubuntu Phone på ett väldigt bra tag.
Citera
2014-07-28, 22:08
Medlem
_ZoutHs avatar
Citat:
Har dom lagt det på is? Jag har varken hört något om Ubuntu TV eller Ubuntu Phone på ett väldigt bra tag.
Ubuntu Phone utvecklas ju aktivt. Har väl släppts på någon obskyr asien-exklusiv telefon t.o.m. TV har däremot varit knäpptyst i ett par år.
Citera
2014-07-29, 01:53
Medlem
VeeJays avatar
Citat:
Enligt den här artikeln från December förra året så är Ubuntu TV fortfarande aktivt, men det har minst fokus av alla deras projekt.
Citera
2014-07-29, 12:09
Medlem
Det finns ju smart tv adaptrar som använder android. Min polare har en och jag har försökt komma in i upload-mode (ni vet så man kan installera ett annat os) men har fan inte hittat någon sådan möjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in