• 1
  • 2
2014-07-22, 18:11
Medlem
http://www.sydsvenskan.se/malmo/sege...chockkloreras/

"Varje morgon får personalen på Segevångsbadet städa efter nattbadare som skräpar ned. Men på måndagsmorgonen mötte de något nytt: blöjor på bassängkanten och avföring i vattnet."

"I fredags morse gjordes en liknande upptäckt på Lindängsbadet, och även där fick badet hålla stängt för chockklorering."

Skulle du kunna tänka dig besöka dessa bad?

Klor dödar visserligen bakterier. Men det har flutit runt bajskorvar i vattnet.
Citera
2014-07-22, 18:29
Medlem
stagger lees avatar
Det enda jag undrar är....vad i helvete är "chockklorering".
Citera
2014-07-22, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stagger lee
Det enda jag undrar är....vad i helvete är "chockklorering".

Jag tror chockklor innehåller fler medel som binder icke önskade saker som flyter upp till ytan. Sen samlar man in dem med en håv.

Tex om du haft algblomning så klumpas algerna ihop på ytan och du samlar upp dem.
Citera
2014-07-22, 18:50
Medlem
När jag delade post i jordbro brukade visa kulturella element stå och tvätta sina mattor tidiga morgonar i jordbrobadet
Citera
2014-07-22, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
När jag delade post i jordbro brukade visa kulturella element stå och tvätta sina mattor tidiga morgonar i jordbrobadet

De kanske blekte mattor.
Citera
2014-07-22, 18:56
Medlem
stagger lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Jag tror chockklor innehåller fler medel som binder icke önskade saker som flyter upp till ytan. Sen samlar man in dem med en håv.

Tex om du haft algblomning så klumpas algerna ihop på ytan och du samlar upp dem.

Ok....tack för förklaringen, trodde det var en aftonbladetskribent i farten.
Citera
2014-07-22, 19:07
Medlem
narkoluders avatar
Citat:

Men om bajskorvarna är sinkers blir dom då plötsligt floaters när man häller i det där chockkloret?
Citera
2014-07-22, 20:09
Medlem
jag bara tänker. Där simmar massa människor runt i en bassäng, dyker, kanske sväljer vatten, och där någon bajsat kvällen innan.
Citera
2014-07-22, 20:18
Är inte det "Nya spännande Sverige" underbart, herr Ullenhag? (Garanterat ziggisar, som påbörjat sin "nystart" för romer...)!

Chockklorat betyder troligen att man haft i en större o snabbverkande mängd klor i bassängen.
Citera
2014-07-22, 20:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
jag bara tänker. Där simmar massa människor runt i en bassäng, dyker, kanske sväljer vatten, och där någon bajsat kvällen innan.
Ja, och i sjön skiter ju vare sig djur eller människor - och båtar tömmer inte sina avloppstankar till havs...

Jag tror risken för sjukdomar är mindre om ett litet barn lagt en dynga i en pool och det plockas bort än en kallsup i vilken sjö eller vilket hav som helst faktiskt.
Citera
2014-07-22, 20:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
blöjor på bassängkanten och avföring i vattnet.

Talar ju för att någon sköljt av sin nedbajsade unge snarare än att någon satt sig och skitit i vattnet ...
Citera
2014-07-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, och i sjön skiter ju vare sig djur eller människor - och båtar tömmer inte sina avloppstankar till havs...

Jag tror risken för sjukdomar är mindre om ett litet barn lagt en dynga i en pool och det plockas bort än en kallsup i vilken sjö eller vilket hav som helst faktiskt.

Så du tycker det är försvarbart att skita i en liten pool jämfört med ett stort hav?

Har du några belägg för dina påstående?

Badplatser längs hav och sjö mäts och redovisas. Och varningar utfärdas vid behov.Det gör man dock inte kring dessa friluftsbad. Du litar helt på den som driver det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in