Norge överväger att avskaffa sexköpslagen

flashback.se

Om inte utvärderingen av den norska sexköpslagen bjuder på positiva överraskningar så är liberala Venstre, som samarbetar med den sittande högerregeringen, nu redo att avskaffa den.

Läs hela artikeln
2014-07-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FE-ANALYS
Kommer du att ta dig till Norge för att köpa sex även om de inte skulle anamma de Nya Zeeländska modellen? Det är en personlig fråga, vilket jag är medveten om.

Det jag har i åtanke är förstås hur gränshandeln ser ut eller kommer att eventuellt se ut. Storbordellägarna i Tyskland nära gränsen till Frankrike gnuggar händerna av glädje och rustar för den eventuellt kommande lagen som förbjuder sexköp i Frankrike, som kommer att öka kundantalet ytterligare. Samma sak gäller förstås i gränstrakterna mellan Frankrike och Spanien, och jag tror att en liknande utveckling förmodligen även skulle bevittnas här i Sverige. Geografiskt ligger Norge betydligt bättre till än Danmark och Finland för de flesta Svenskar. Jag har dålig koll på den Nya Zeeländska lagstiftningen, men den tillåter bordellverksamhet, har jag förstått. Vilket ytterligare skulle motivera den ökade gränshandeln, då dom flesta sexköpare är intresserade av att kunna köpa dessa tjänster i en säker och kontrollerad miljö. Hursomhelst så tror jag att många Svenska män oavsett om sexköp bara avkriminaliseras och om koppleri är fortsatt förbjudet, kommer att ta sig till Norge för att köpa sexuella tjänster.

Ingen fara, har inget emot att svara. Jag funderar ju på att köpa igen, men jag har svårt att se att jag skulle resa iväg bara för den sakens skull. Det blir nog i Sverige, olagligt eller ej.

Danmark ligger nära för de svenskar som bor i södra Sverige, och jag tror nog att det faktum att det är lagligt där ökar mängden svenskar som åker över sundet för att köpa sex. Jag vet inte hur pass stor effekten skulle bli om Norge följde efter, men några fler svenskar i de områden som ligger nära Norge skulle nog åka dit om det blev lagligt, det tror jag.
Citera
2014-07-26, 10:23
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLothbrokk
Skönt att detta tas på allvar.

Norge är fan mer förnuftiga gällande nästan allt, kom inte direkt som en överraskning.

Fast än så länge har ju Norge faktiskt en Sexköpslagstiftning som tom är värre än den svenska.
Citera
2014-07-26, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopenhamnlover
Skillnaden är väl att i den Norska utredningen så utgår man inte från att sexköpslagen ska vara kvar jämfört med den utredning som Anna Skarheden gjorde i Sverige. I direktiven till den svenska utredningen framgick att sexköpslagen inte fick ifrågasättas.

Vad heter den svenska utredningen?
Citera
2014-07-26, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Vad heter den svenska utredningen?

Förbud mot köp av sexuell tjänst. En utvärdering 1999-2008 (SOU 2010:49)
Citera
2014-07-26, 22:10
Medlem
P55s avatar
Citat:

Utvärderingen gjordes i huvudsak av Anna Skarhed, som nuförtiden är justitiekansler. Det riktades ju kritik mot utredningen eftersom hon stod och står regeringen nära och kan ha påverkats i rekommendationerna som finns i utredningen.

Det norska regeringen har dock valt att låta ett professionellt och oberoende analysföretag, Vista Analyse AS göra utredningen.
Citera
2014-07-27, 17:14
Medlem
Citat:

Tack så mycket!
Citera
2014-08-04, 18:52
Medlem
brianmolkos avatar
Det är ju bra för er desperata då
Citera
2014-08-12, 06:04
Medlem
Nu har den norska sexköpslagen utvärderats av en expertgrupp som finner att sexköpslagen har minskat prostitutionen med 20-25%, och våldet mot prostituerade har inte ökat

http://www.nrk.no/norge/--mindre-pro...jon-1.11873593
Citera
2014-08-12, 06:34
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Nu har den norska sexköpslagen utvärderats av en expertgrupp som finner att sexköpslagen har minskat prostitutionen med 20-25%, och våldet mot prostituerade har inte ökat

Samtidigt skriver de att det blivit svårare att sälja sex, och att priserna ökat:

Citat:
[...]

«Sexkjøpsloven har gjort det vanskeligere å selge sex, spesielt i hoteller, hospitser organiserte leiligheter og lignende. Dette har ført til høyere kostnader og lavere fortjeneste for bakmennene, skriver analysegruppa».

[...]

Det känns just nu som att det är 50/50 risk/chans för att lagen blir kvar.
Citera
2014-08-12, 08:43
Medlem
Citat:
Konklusjonen er at sexkjøpsloven gjør Norge til et mindre attraktivt land for prostitusjonsbasert menneskehandel.

Citat:
– Det er flere indikasjoner på endrede holdninger. Det er litt tidlig å konkludere med holdningsendring etter fem år, men vi finner klare indikasjoner på en effekt her, sier Rasmussen.

Vilka punkter i undersökningen talar för att det är negativt att förbjuda sexköp egentligen?
Citera
2014-08-12, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Samtidigt skriver de att det blivit svårare att sälja sex, och att priserna ökat:

Det känns just nu som att det är 50/50 risk/chans för att lagen blir kvar.

"Ifølge rapporten overført til justisdepartementet i formiddag har sexkjøpsforbudet ført til et prisfall i sexkjøpsmarkedet. "
Citera
2014-08-12, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
"Ifølge rapporten overført til justisdepartementet i formiddag har sexkjøpsforbudet ført til et prisfall i sexkjøpsmarkedet. "

Vilket ju gör att det inte är lika lukrativt att sälja sex. Färre som säljer och färre som köper. Undrar hur de styrande ser på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in