Norge överväger att avskaffa sexköpslagen

flashback.se

Om inte utvärderingen av den norska sexköpslagen bjuder på positiva överraskningar så är liberala Venstre, som samarbetar med den sittande högerregeringen, nu redo att avskaffa den.

Läs hela artikeln
2014-07-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Det tycker inte jag. Du får givetvis tycka vad du vill.

Du tycker alltså att traffickingflickorna ska säljas så att ingen kan se hur de mår, att de behöver medicin eller vård eller liknande?

Du tycker inte att det är bättre att de säljs öppet så att man kan se hur de mår och hur de behandlas?

Som det är nu kan de bli svårt misshandlade och ha öppna sår och få ligga och dö utan att något ser det. Är det bra tycker du?
Citera
2014-07-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Om man blir tvingad på riktigt (t ex under pistolhot) att sälja sex är pistolhotet i sig olagligt. Om man har blivit fraktad till t ex Norge för att under slavliknande förhållanden sälja sex är själva frihetsberövandet i sig redan olagligt. Jag förstår inte riktigt vad det finns för vits med att förbjuda vissa sorters prostitution men inte andra, och jag förstår inte heller varifrån informationen kommer om att detta är vad som väntar i Norge.

En undersökning kommer i augusti. Det är hur den ser ut man ska ta sitt beslut tydligen.

Citat:
Regeringen har givit ett privat analysföretag i uppdrag att utvärdera lagen. Rapporten läggs fram för stortinget i augusti. Främsta argumentet mot sexköpslagen är att den inte sägs ha någon effekt. Detta styrks även av Kirkens Bymisjon, som säger att gatuprostitutionen i Norge ökar och snart är tillbaka på samma nivå som för fem år sedan.
http://www.flashback.se/artikel/3869...a-sexkopslagen
Citera
2014-07-23, 18:03
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Du tycker alltså att traffickingflickorna ska säljas så att ingen kan se hur de mår, att de behöver medicin eller vård eller liknande?

Du tycker inte att det är bättre att de säljs öppet så att man kan se hur de mår och hur de behandlas?

Som det är nu kan de bli svårt misshandlade och ha öppna sår och få ligga och dö utan att något ser det. Är det bra tycker du?

Det är du som vill driva prostitutionen under jord. Inte jag.

Jag tycker inte att någon ska tvingas till prostitution mot sin vilja. De som sysslar med trafficking ska givetvis ställas inför rätta pch dömas.

Jag menar att det är enklare att kontrollera prostitutionen om den bedrivs öppet. Du vill ha den under jord utan kontroll. Där skiljer vi oss.
Citera
2014-07-23, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Det är du som vill driva prostitutionen under jord. Inte jag.

Jag tycker inte att någon ska tvingas till prostitution mot sin vilja. De som sysslar med trafficking ska givetvis ställas inför rätta pch dömas.

Jag menar att det är enklare att kontrollera prostitutionen om den bedrivs öppet. Du vill ha den under jord utan kontroll. Där skiljer vi oss.

Vill jag driva prostitutionen ... under jord?

Men om vi har öppen prostitution så kan man lättare dölja traffickingoffer och få dem att låtsas att de gör det frivilligt. Men som du säger, vad spelar det för roll? Det är ju inte de som är de riktiga prostituerade utan de är ju bara traffickingoffer. Så vem bryr sig?
Citera
2014-07-23, 18:32
Medlem
okok1s avatar
Om prostitutionen sköts snyggt med bordeller och så antar jag att resultatet blir att trafficking och sånt annat negativt som associeras med prostitution, minskar. Varför? Ja, varför ska man gå till skumma typer/lägenheter/områden för att köpa sex när man kan göra det på ett säkert ställe som en bordell?

Men! Jag läste en artikel som påvisade att traffickingen ÖKADE i Tyskland eller Holland. Men då rör det sig, om jag uppfattat rätt, tjejer som hyr ett ställe för att bedriva prostitution på: tänk red light disrict. Många tjejer på sådana ställen blir tvingade av ligor, sin kille, mot sin vilja. Så att släppa det HELT fritt kanske kan ge negativa konsekvenser.
Citera
BlueStars avatar

Moderatormeddelande

Postat av BlueStar 2014-07-23, 18:36
Medlem
Nu är det dags att återgå till ämnet som är den norska sexköpslagen och dess eventuella avskaffande. Hur utsatta prostituerade är i största allmänhet, varför vissa människor börjar sälja sex etc. är inte vad den här tråden handlar om, de diskussionerna får ni ta i andra trådar. Undantag är förstås om det berör situationen i Norge och det finns en direkt koppling till den norska sexköpslagen. Hörsammar ni inte detta måste vi börja dela ut varningar för off topic.

Synpunkter på detta tas via PM, inte i tråden.

/Mod
2014-07-23, 21:37
Bannlyst
Norrmännen har vett, vi ligger så långt efter våra grannar.
Citera
2014-07-24, 12:00
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taus
Norrmännen har vett, vi ligger så långt efter våra grannar.
Svenska politiker är världens fegaste, mest PK-ängsliga avskum. Norrmännen är inte lika skadade, de har fortfarande lite ryggrad. För att inte tala om finnarna och danskarna. Svenska politiker kommer aldrig våga säga att sexköpslagen är misslyckad för då kommer Gudrun "fascistsvinet" Schyman och hennes fascistgäng att slå ned på dem skoningslöst. "Nu har vi äntligen lyckats moralisera över den manliga sexualiteten och gud nåde den som står ivägen för vårt hat. Horjävlarna skiter vi i, vi vill hata!"
Citera
2014-07-24, 12:11
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
En undersökning kommer i augusti. Det är hur den ser ut man ska ta sitt beslut tydligen.
Jag vet det. Somliga här uttalade sig tvärsäkert om att den framtida norska lagändringen kommer att bestå i att tvångsprostitution bestraffas, att nya regler mot trafficking kommer att införas, osv. Jag undrade, och undrar fortfarande, var den informationen kommer ifrån.
Citera
2014-07-24, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Jag vet det. Somliga här uttalade sig tvärsäkert om att den framtida norska lagändringen kommer att bestå i att tvångsprostitution bestraffas, att nya regler mot trafficking kommer att införas, osv. Jag undrade, och undrar fortfarande, var den informationen kommer ifrån.

Jag håller med dig. Det enda vi vet är att norska regeringen, om utvärderingen visar att förbudet inte fungerat, kommer att avskaffa det. Vad som kommer istället har man inte pratat så mycket om, så det bör vi kanske inte uttala oss om ännu.

Men jag hoppas att dom i så fall sneglar mot Nya Zeeland för inspiration.
Citera
2014-07-24, 22:13
Medlem
FE-ANALYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Jag håller med dig. Det enda vi vet är att norska regeringen, om utvärderingen visar att förbudet inte fungerat, kommer att avskaffa det. Vad som kommer istället har man inte pratat så mycket om, så det bör vi kanske inte uttala oss om ännu.

Kommer du att ta dig till Norge för att köpa sex även om de inte skulle anamma de Nya Zeeländska modellen? Det är en personlig fråga, vilket jag är medveten om.

Det jag har i åtanke är förstås hur gränshandeln ser ut eller kommer att eventuellt se ut. Storbordellägarna i Tyskland nära gränsen till Frankrike gnuggar händerna av glädje och rustar för den eventuellt kommande lagen som förbjuder sexköp i Frankrike, som kommer att öka kundantalet ytterligare. Samma sak gäller förstås i gränstrakterna mellan Frankrike och Spanien, och jag tror att en liknande utveckling förmodligen även skulle bevittnas här i Sverige. Geografiskt ligger Norge betydligt bättre till än Danmark och Finland för de flesta Svenskar. Jag har dålig koll på den Nya Zeeländska lagstiftningen, men den tillåter bordellverksamhet, har jag förstått. Vilket ytterligare skulle motivera den ökade gränshandeln, då dom flesta sexköpare är intresserade av att kunna köpa dessa tjänster i en säker och kontrollerad miljö. Hursomhelst så tror jag att många Svenska män oavsett om sexköp bara avkriminaliseras och om koppleri är fortsatt förbjudet, kommer att ta sig till Norge för att köpa sexuella tjänster.
Citera
2014-07-25, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen

Skillnaden är väl att i den Norska utredningen så utgår man inte från att sexköpslagen ska vara kvar jämfört med den utredning som Anna Skarheden gjorde i Sverige. I direktiven till den svenska utredningen framgick att sexköpslagen inte fick ifrågasättas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in