Citat:
Ursprungligen postat av
griffen
Jag håller med dig. Det enda vi vet är att norska regeringen, om utvärderingen visar att förbudet inte fungerat, kommer att avskaffa det. Vad som kommer istället har man inte pratat så mycket om, så det bör vi kanske inte uttala oss om ännu.
Men jag hoppas att dom i så fall sneglar mot Nya Zeeland för inspiration.
Kommer du att ta dig till Norge för att köpa sex även om de inte skulle anamma de Nya Zeeländska modellen? Det är en personlig fråga, vilket jag är medveten om.
Det jag har i åtanke är förstås hur gränshandeln ser ut eller kommer att eventuellt se ut. Storbordellägarna i Tyskland nära gränsen till Frankrike gnuggar händerna av glädje och rustar för den eventuellt kommande lagen som förbjuder sexköp i Frankrike, som kommer att öka kundantalet ytterligare. Samma sak gäller förstås i gränstrakterna mellan Frankrike och Spanien, och jag tror att en liknande utveckling förmodligen även skulle bevittnas här i Sverige. Geografiskt ligger Norge betydligt bättre till än Danmark och Finland för de flesta Svenskar. Jag har dålig koll på den Nya Zeeländska lagstiftningen, men den tillåter bordellverksamhet, har jag förstått. Vilket ytterligare skulle motivera den ökade gränshandeln, då dom flesta sexköpare är intresserade av att kunna köpa dessa tjänster i en säker och kontrollerad miljö. Hursomhelst så tror jag att många Svenska män oavsett om sexköp bara avkriminaliseras och om koppleri är fortsatt förbjudet, kommer att ta sig till Norge för att köpa sexuella tjänster.