2005-08-31, 00:39
Medlem
Jag r sjlv vegeterian men ja det tycker jag end. Dom ska ju f ta ktt om dom vill. Men blir jag ensamstende farsa lr ungen bli vegeterian end eftersom jag r dlig p att laga till ktt fr jag har varit vegeterian i hela mitt liv i princip.
Citera
2005-08-31, 08:57
Medlem
Katarsiss avatar
Man kan ju bli vegetarian av olika skl. Jag knner en som blev det eftersom det var det enda som kunde ta bort alla hans finnar som han hade fulla ansiktet och ryggen. En annan r det eftersom hon anser det vara nyttigt. Dremot knner jag ingen som r det fr att vara snll mot djuren eller fr att vgra stdja kttindustrin.

Om det r moraliskt fel att fda upp ett barn vegetariskt, s r det ju ven fel att fda upp ett barn p ngon annan diet som utesluter ngot - vilket ven innefattar oss, eftersom vi inte ter hundar och larver.

Det finns ju ingen logik i att pst att den kosthllning som r normen dr jag rkade fdas r den rtta.

Det enda viktiga r att barnen fr fullvrdig kost. Eller?
Varfr dessa heta knslor ver vad folk ter?
Citera
2005-08-31, 09:42
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Man kan ju bli vegetarian av olika skl. Jag knner en som blev det eftersom det var det enda som kunde ta bort alla hans finnar som han hade fulla ansiktet och ryggen. En annan r det eftersom hon anser det vara nyttigt. Dremot knner jag ingen som r det fr att vara snll mot djuren eller fr att vgra stdja kttindustrin.

Om det r moraliskt fel att fda upp ett barn vegetariskt, s r det ju ven fel att fda upp ett barn p ngon annan diet som utesluter ngot - vilket ven innefattar oss, eftersom vi inte ter hundar och larver.

Det finns ju ingen logik i att pst att den kosthllning som r normen dr jag rkade fdas r den rtta.

Tror mnga reagerar p att folk gr ett aktivt val som gr stick i stv med den rdande normen, det som skiljer sig frn mngden brukar allmnt ses ned p, t.ex. homosexualitet, invandrare, veganer, nykterister etc.
Citera
2005-08-31, 10:47
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Jag r vegetarian enbart av etiska och moraliska skl, att det r nyttigare och att jag har ftt en bttre hlsa sedan jag slutade med ktt o fisk fr tio r sen r en bonus. Att man gr det fr att vara "snll" mot djuren r ett ofta terkommande begrepp som underminerar den starka tro p alla varelsers rtt att leva. Jag tycker inte att man har rtt att dda andra levande varelser nr det r fullstndigt ondigt och kttindustrin r en sjuk verksamhet. S enkelt r det.

Citat:
Vart hittar du de "heta" knslorna i den hr debatten? Personangrepp och svordomar har bara swecow postat hittills. Han gick ver grnsen.

Det r klart att det r viktigt att barn fr en fullvrdig kost, men det kan dom f av vegetariskt - som dessutom r bttre fr hlsa, milj och dessutom tvingas inte barnet bli medlpare t en kttindustri och fostras in i den rdande normen. Vegetariskt de frsta ren till de r gamla nog att de kan gra egna val, baserade p kunskap om vad de stoppar i sig - sen kan jag inte lgga mig i lngre vad de ter.

Ktt mste inte ing i en "fullvrdig" kost.
Citera
2005-08-31, 11:53
Medlem
Llanowars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungleboss
Du tycker allts det r fel p.g.a. att det inte stmmer verens med den rdande normen? Inte p.g.a. att barnet inte fr vlja sjlv.

>>hur kommer det sig??

Fr att det r helt ondigt, i kombination med att det skadar, p mnga olika stt, djur, milj och mnniskor. Det r ingen trivial frga fr oss, som det kanske r fr er.

Nej jag har sjl vart vegan under 1 rs tid men pga diabetes blev jag tvingad att sluta.. Jag anser att det r fel att fda upp fr att slakta och det br mig emot att ta ktt men jag vljer, ngot egoistiskt mhnda, att verleva sjlv..

Och nej! Det som jag reagerar p r att barnen blir tvingade in i ett tankestt som dom inte har valt sjlva.. Och dr r det fel.. Att sedan samhllets normer sger att ktttande r det som rder r beklagligt men icke desto mindre ett faktum.. Det r ingen trivial frga fr ngon med respekt fr natur och levande varelser men vegeterianer tar alltid s illa vid sig.. Vilket jag frvisso gr ocks nr ngon diskuterar religion..

Men kontentan r den att nr ngon blir ptvingad en vilja r det frkastligt..
Citera
2005-08-31, 12:00
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne
Ktt mste inte ing i en "fullvrdig" kost.

Det har i varje fall aldrig jag psttt att det mste heller...
Citera
2005-08-31, 12:17
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Det har i varje fall aldrig jag psttt att det mste heller...
Den kommentaren var inte direkt riktad mot dig, utan mer en allmnn kommentar till hela diskussionen. Urskta om det verkade som den var till dig, kanske borde satt en tydligare avskiljare mellan raderna.

Du har vettiga argument, fullvrdig kost fr barnen r sklart prioritet ett.
Citera
2005-08-31, 12:20
Medlem
Junglebosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanowar
Nej jag har sjl vart vegan under 1 rs tid men pga diabetes blev jag tvingad att sluta.. Jag anser att det r fel att fda upp fr att slakta och det br mig emot att ta ktt men jag vljer, ngot egoistiskt mhnda, att verleva sjlv..

Och nej! Det som jag reagerar p r att barnen blir tvingade in i ett tankestt som dom inte har valt sjlva.. Och dr r det fel.. Att sedan samhllets normer sger att ktttande r det som rder r beklagligt men icke desto mindre ett faktum.. Det r ingen trivial frga fr ngon med respekt fr natur och levande varelser men vegeterianer tar alltid s illa vid sig.. Vilket jag frvisso gr ocks nr ngon diskuterar religion..

Men kontentan r den att nr ngon blir ptvingad en vilja r det frkastligt..

Trkigt att du, p.g.a. sjukdom, inte kan ta som du vill.

Jag anser att det, p samma stt som andra moralfrgor (att man t.ex. inte ska skada mnniskor, inte stjla m.m) r en uppfostringsfrga. Jag tycker att respekten fr djur och natur r viktig, p liknande stt som att man inte ska skada andra mnniskor (ven om jag inte likstller det).

T.ex. skulle en person som vrnar om miljn lra sitt barn att man kllsorterar, inte slnger papper i naturen m.m. Jag tror ingen skulle tycka att de gr fel med tanke p att barnet inte fr vlja sjlv om han/hon ska slnga glasspappret i skogen.
Citera
2005-08-31, 16:44
Medlem
Llanowars avatar
nej det r helt riktigt men om man inte ger ngra andra alternativ r det inte bara moraliskt, utan ven socialt frkastligt..
Citera
2005-08-31, 17:10
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanowar
nej det r helt riktigt men om man inte ger ngra andra alternativ r det inte bara moraliskt, utan ven socialt frkastligt..
Socialt frkastligt? Kan du utveckla....

Mste det alltid finnas alternativ? Och varfr mste det isfall innebra ktt och fisk? I vad ligger felet med att ha enbart vegetarisk mat, vem sger att ktt och att stdja kttindustrin r ett mste fr frldrar?
Citera
2005-08-31, 18:09
Medlem
kedjas avatar
Antar att det har sagts innan i trden, men det r s totalt jvla respektlst mot sitt barn att tvinga den att bli veggis, fy fan.
Citera
2005-08-31, 18:58
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kedja
Antar att det har sagts innan i trden, men det r s totalt jvla respektlst mot sitt barn att tvinga den att bli veggis, fy fan.
Du fr grna lsa argumenten i trden innan du postar..

Och det r inte "respektlst" (skulle inte valt det uttrycket sjlv visserligen..) att tvinga sitt barn att ta ktt och drmed bli en ofrivillig medlpare till kttindustrin och ddandet av djur samt den miljfrstring som industrin medverkar till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in