2005-09-16, 20:35
Medlem
Nirps avatar
Hmm.
Att jag gillar ktt r allts inget gott argument fr att fortstta ta ktt?
Jag har hrt (rtta mig grna) att det finns mycket vitaminer och mineraler i ktt som inte finns i vegetarianrtterna och att man som vegetarian ofta mste ta vitamintabletter och liknande. r det ett fungerande argument att jag inte har lust att kka smaklsa tabletter istllet fr kttet som jag tycker s mycket om?
Jag har faktiskt svrt att tro att man frn vxtriket kan producera ngonting som smakar s bra som en blodig pepparstek utan att anvnda ngon form av tillsatser. Och eftersom jag r emot genmodifiering och allt annat konstigt mixtrande ter jag hellre ktt (sjlvklart frn "naturliga" djur).

Jag vet att min kunskap inom omrdet r relativt begrnsat men det hr r nd logiskt och vettigt fr min del. Var snlla och ta det lugnt nr ni kncker mig nu med en massa fakta som jag inte hade en aning om fanns.
Citera
2005-09-16, 21:05
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsfan
Sjlvklart kommer kttindustrin aldrig att frsvinna,jag r inte naiv.
Det man kan gra r att se till att ha en s bra djurhllning som det maximalt gr.

Att tro att kttindustrin skulle frsvinna r naturligtvis en vacker tanke men nnting som jag slutat hoppas p fr lnge sen,jag slutade ta ktt 1995.
Hehe.. nej, jag menade inte att du skulle vara naiv, alls inte, kom bara med min tanke..

Jo, det krvs mycket, mycket hrdare regler. Stopp fr plsindustrin till att brja med, det tror jag de flesta r med p att avskaffa.

Slutade ocks 1995. Bra r..
Citera
2005-09-16, 21:15
Medlem
gsfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Hmm.
Att jag gillar ktt r allts inget gott argument fr att fortstta ta ktt?
Jag har hrt (rtta mig grna) att det finns mycket vitaminer och mineraler i ktt som inte finns i vegetarianrtterna och att man som vegetarian ofta mste ta vitamintabletter och liknande. r det ett fungerande argument att jag inte har lust att kka smaklsa tabletter istllet fr kttet som jag tycker s mycket om?
Jag har faktiskt svrt att tro att man frn vxtriket kan producera ngonting som smakar s bra som en blodig pepparstek utan att anvnda ngon form av tillsatser. Och eftersom jag r emot genmodifiering och allt annat konstigt mixtrande ter jag hellre ktt (sjlvklart frn "naturliga" djur).

Jag vet att min kunskap inom omrdet r relativt begrnsat men det hr r nd logiskt och vettigt fr min del. Var snlla och ta det lugnt nr ni kncker mig nu med en massa fakta som jag inte hade en aning om fanns.
Hehe,jod det r en vanlig missuppfattning att det inte gr att f i sig alla nringsmnen om man lgger av med ktt.Det hnger nog kvar sen lng tid tillbaka.Det finns massor av olika biffar och korvar som du kan kpa frdiga och som bara r att steka,det smakar inte alls ckligt som mnga tror utan att ha smakat.Det r vlldigt gott.

Ja,jag tycker att det inte hller att sga att det r gott bara.Fr stller man det i proportion till djurens lidande s r det inte en svr grej att gra att inte ta ktt.Det finns som sagt massor med goda rtter,prova fr du se!

Det finns ocks bnor och linser du kan ta i olika grytor.

Att man mste ta tabletter r ocks en missuppfattning.
Citera
2005-09-16, 21:19
Medlem
gsfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne
Hehe.. nej, jag menade inte att du skulle vara naiv, alls inte, kom bara med min tanke..

Jo, det krvs mycket, mycket hrdare regler. Stopp fr plsindustrin till att brja med, det tror jag de flesta r med p att avskaffa.

Slutade ocks 1995. Bra r..
Nej jag vet,jag skrev det inte riktat mot dig.Jag ville bara klargra min sikt.
Citera
2005-09-17, 16:56
Medlem
Bruce Waynes avatar
Finns det ngra uppfattningar om vegetarianer som stmmer.. ibland undrar man.. Man mter vldigt mnga mrkliga teorier, en del som r rent ut sagt naiva. Som att man lever p sallad...

Nringstabletter behver ktttare lika mycket som vegetarianer egentligen, eller lika lite.
Citera
2006-01-30, 11:02
Medlem
knakelibangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afanasij
äter man vegetariskt måste man ju också ge barnet något som mättar, den största delen av vegtarisk kost är ju nyttigare än en korv med bröd.. om man är vegeterian så har man ju säkert fler olika sorters grönsaker o bönor, ärtor osv.eftersom man måste hålla koll på kosten så att man inte blir undernärd .
(om man inte är en dum jävel som bara hoppat på någon grej för att känna mening med livet)

Jag skulle inte vilja påstå att jag är en dum jävel som försökt hitta en mening med livet enbart för att jag valt att sluta äta kött men inte för det direkt skriver upp i en bok vad jag äter för att få i mig "allt". Jag äter grönsaker, bönor, svamp och så mycket diverse jag kan men tänker inte engagera mig så långt med att läsa på om saker när det är relativt onödigt då jag inte på något sätt mår dåligt av min kost.

Citat:
är det dyrare med en allsidig vegetariskt kost? (har fått för mej det)

Det beror väll på vad man äter, jag äter quorn produkter och hälsans kök i princip varenda dag och där går ju 2 portioner på ungefär 30 kronor vilket är dyrt medan man kan ju göra linsgrytor och saker för en mycket billigare penning, gillar dock quorn och diverse så det är en lyx vi unnar oss i detta hushåll
Citera
2006-02-01, 18:01
Medlem
callons avatar
Kan man odla sojaprodukter och linser och sdant i Sverige?
Mste vl kosta en del att frakta hit den, eller?

Att argumentet " Jag ter ktt fr att jag tycker att det r gott!", inte r godtagbart fattar jag inte, man har vll sin egen rtt att bestmma det?

Har desutom en syster som r vegetarian, som kan en jvla massa om vad man ska ta och vad man inte ska ta, och hon kkar en jvla massa bnor och snt skit, men hon tar nd massor med olika vitamintillskott, jrntillskott osv. Hon skulle knappast klara sig bra utan dom.

Om man skulle lta djuren leva fritt utan att skjuta eller dda dom p andra stt skulle inte ni veggiesar bli lite smarga nr rttor eller ngra andra djur hade kkat upp hela er ker med eran mat p?

Jag anser att mnniskan som r den starkaste arten just nu har all rtt att fda upp mindre utvecklande arter fr att sedan dda dom om vi vill, och de djuren tycker jag r mindre vrda n mnniskor ja. Mnniskoliv och djurliv gr knappast att jmfra.

PS. Jag skulle utan att tveka vrida nacken p en kanin om jag s behvde den maten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in