• 1
  • 2
2014-07-20, 11:17
Såg precis Comviqs reklam, deras senaste idé om dyra konkurrenter och dåliga kopior. I denna reklam så frågar den oäkta polisen vad en lakritspipa kostar, "turken" (vet inte vad han heter) säger 3 kr. Polisen upprepar priset högt, så att den oäkta turken hör via spionutrustning. I slutet av reklamen sitter de båda oäkta och skrattar åt tanken på att de skall höja priset till 5 kr.

Vilka "turklivs" säljer lakritspipor för 3 kr? Snarare runt 8 kr. Hur tänkte reklammakarna här, är de ovetandes om vad de skrivit, eller är de bara korkade? Finns det något budskap med att välja just 3 kr.

Möjligt att det finns någon affär/butik som säljer en lakritspipa för 3 kr. Men i så fall så lär det handla om utgången datumrekommendation, eller någon rea/kampanj. Alltid annars så kostar inte en lakritspipa 3 kr, rent generellt. Och de vill väl representera en vanlig servicebutik.
Citera
2014-07-20, 12:00
Bannlyst
Grejen var ju att du skulle förstå att dyra kopior höjer priset, sen vad det är för pris spelar väl fan ingen roll
Citera
2014-07-20, 12:03
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Jämförelsen ligger i att Comviq ska vara billigast. Lika billigt som om du skulle kunna köpa en lakritspipa för 3 kr.

Men jag har också irriterat mig på fantasipriset, finns inte en girig turre som säljer lakritspipor för 3 spänn. Men 5 kr har jag faktiskt sett (då var de kanske gamla?), fast 8-10 kr är säkert vanligare.
Citera
2014-07-20, 12:13
Citat:
Ursprungligen postat av ettrosatangentbors
Grejen var ju att du skulle förstå att dyra kopior höjer priset, sen vad det är för pris spelar väl fan ingen roll

Och varför spelar det fan ingen roll? Håller du på med reklam? I så fall misströstar jag ytterligare. Klart att det spelar roll! Helhetsbilden sitter i detaljerna! Du är säkert en sådan som tycker det är onödigt att köpa dyra märkeskläder, och handlar alla dina kläder på COOP. Du tycker säkert också att det är onödigt att använda hårprodukter som gelé och liknande, för att "det är ju bara hår". Skulle fler människor varit som dig skulle världen varit ännu sämre. Och givetvis förstår alla vad reklamen handlar om. Men det är rätt svårt och motbjudande att ta till sig budskapet när man inte ens kan bygga en sammanhängande grund.
Citera
2014-07-20, 12:18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Finns det något budskap med att välja just 3 kr.

Jag kan iallfall tänka mig en anledning till varför man skulle vilja välja att exponera siffran 3 kopplat till en negativ situation när det gäller mobila tjänster
Citera
2014-07-20, 12:32
Medlem
Djefvelbergs avatar
Citat:
Vilka "turklivs" säljer lakritspipor för 3 kr? Snarare runt 8 kr. Hur tänkte reklammakarna här, är de ovetandes om vad de skrivit, eller är de bara korkade? Finns det något budskap med att välja just 3 kr.

Möjligt att det finns någon affär/butik som säljer en lakritspipa för 3 kr. Men i så fall så lär det handla om utgången datumrekommendation, eller någon rea/kampanj. Alltid annars så kostar inte en lakritspipa 3 kr, rent generellt. Och de vill väl representera en vanlig servicebutik.
OK Västberga säljer ständigt 3 st för 5 spänn.
Det är billigt. Och icke utgånget.
Citera
2014-07-20, 12:39
Citat:
Ursprungligen postat av Djefvelberg
OK Västberga säljer ständigt 3 st för 5 spänn.
Det är billigt. Och icke utgånget.

Väldigt billigt. Osannolikt billigt. 3 st för 5 kr, undrar vad de tjänar där egentligen.

Så du menar att Comviq tagit inspiration av OK Västberga? Eller var du bara snäll nog och upplyste mig om att himlen inte alltid är blå.
Citera
2014-07-20, 13:51
Bannlyst
Citat:
Och varför spelar det fan ingen roll? Håller du på med reklam? I så fall misströstar jag ytterligare. Klart att det spelar roll! Helhetsbilden sitter i detaljerna! Du är säkert en sådan som tycker det är onödigt att köpa dyra märkeskläder, och handlar alla dina kläder på COOP. Du tycker säkert också att det är onödigt att använda hårprodukter som gelé och liknande, för att "det är ju bara hår". Skulle fler människor varit som dig skulle världen varit ännu sämre. Och givetvis förstår alla vad reklamen handlar om. Men det är rätt svårt och motbjudande att ta till sig budskapet när man inte ens kan bygga en sammanhängande grund.
jag tycker bara inte att du ska haka upp dig på en sån reklamfilm. uppenbarligen hade dom ingen aning om det så dom sa 3 kr varför inte liksom. reklamen handrar om abongemang inte pipor.
Citera
2014-07-20, 13:57
Medlem
Citat:
Väldigt billigt. Osannolikt billigt. 3 st för 5 kr, undrar vad de tjänar där egentligen.

Så du menar att Comviq tagit inspiration av OK Västberga? Eller var du bara snäll nog och upplyste mig om att himlen inte alltid är blå.
OK Västberga är bara billigare.
Citera
2014-07-20, 14:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
jag tycker bara inte att du ska haka upp dig på en sån reklamfilm. uppenbarligen hade dom ingen aning om det så dom sa 3 kr varför inte liksom. reklamen handrar om abongemang inte pipor.

Fast det blir ju en gratisreklam för lakritspipor.
Citera
2014-07-20, 14:27
Medlem
Alla förstår ju syftet med jämförelsen, men priset kanske grundade sig i att det var utgångna lakritspipor. Sen säljer de onda kopiorna gamla lakritspipor för två kronor mer.
Citera
2014-07-20, 19:07
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Alla förstår ju syftet med jämförelsen, men priset kanske grundade sig i att det var utgångna lakritspipor. Sen säljer de onda kopiorna gamla lakritspipor för två kronor mer.

Ja, kanske. Men reklam skall vara logisk och inte långsökt, oftast. Och att den potentiella kunden skall förstå att det "kanske" är gamla pipor, känns bara som svag yrkesstolthet. Kanske inte finns någon stolthet dock inom en bransch som mer eller mindre går ut på att lura och fördumma kunderna.

Citat:

Varför skall just reklamarna ha ett break?
Senast redigerad av D_V_S 2014-07-20 kl. 19:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in