2014-07-19, 22:43
Bannlyst
Var osäker på om detta är rätt forum då jag var osäker på om den skulle platsa här eller i matlagning men eftersom det handlar om lite psykiska frågor lägger jag den här.

Jag äter enbart mackor!! Senaste gången jag åt riktigt mat var för 2 dagar sedan och då lagade jag mig 3st pannkakor. Är det farligt att göra såhär? Har varken ork eller lust att laga mat nu för tiden..
Och om jag mot förmodan skulle laga mat så blir det något av dessa rätter

Fiskpinnar med mos
Falukorv med mos/makaroner
Tacos
Spaghetti och köttfärssås

Vad ska man göra...?
Citera
2014-07-19, 22:45
Bannlyst
Äter du frukt och grönt också så blir det riktigt bra mat.
Citera
2014-07-19, 22:46
Medlem
Existents avatar
Ja, att små äta då och då är relativt normalt under sommaren då det är så jävla svettigt och varmt men jag skulle nog säga till dig att dra ihop en god sallad istället som du kan gå och småäta utav. Det är gott och kallt.
Citera
2014-07-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cramor
Var osäker på om detta är rätt forum då jag var osäker på om den skulle platsa här eller i matlagning men eftersom det handlar om lite psykiska frågor lägger jag den här.

Jag äter enbart mackor!! Senaste gången jag åt riktigt mat var för 2 dagar sedan och då lagade jag mig 3st pannkakor. Är det farligt att göra såhär?
Det riskerar att bli näringsfattigt.

Citat:
Vad ska man göra...?
Det går ju att köpa färdiglagad mat eller äta ute.
Citera
2014-07-19, 23:40
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Det riskerar att bli näringsfattigt.
Kanske inte så mycket näringsfattigt som långtråkigt och knappast aptitretande.

Men i min värld så orkar man åtminstone göra en omelett med lite svamp om man orkar göra en macka. Det är mer eller mindre samma tidsåtgång.
Citera
2014-07-19, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Kanske inte så mycket näringsfattigt som långtråkigt och knappast aptitretande.
Knappast. Ska det räcka med smörgåsar måste du ha rätt mycket varierade pålägg, vilket i praktiken kommer ta mer tid än att laga en enkel måltid med grönsaker.
Citera
2014-07-19, 23:50
Avslutad
Nej, det är inte farligt. Det tjatas om "regelbundna matvanor" och bla bla, men det är överskattat. Själv äter jag i stort sett bara ett mål om dagen, en enorm laddning lagad mat runt 18-19-tiden på kvällen när vi kommit hem och så. Då kan jag trycka i mig 1,5-2 kilo mat. Sen käkar jag inte på 24 timmar. Jag äter alltså på samma vis som du, fast tvärtom. Aldrig mackor, aldrig frukost, aldrig musli. Ett stadigt lagat mål mat per dygn, thats it. Så har jag ätit i femton år och det har aldrig varit några bekymmer. Jag är normalviktig och så.

En gammal bekant till mig sa en gång att det inte spelar så stor roll vad man äter sålänge man trivs med sina vanor och får tillräcklig energi för att klara av sin vardag. Jag måste ge honom rätt.
Citera
2014-07-19, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Nej, det är inte farligt. Det tjatas om "regelbundna matvanor" och bla bla, men det är överskattat. Själv äter jag i stort sett bara ett mål om dagen, en enorm laddning lagad mat runt 18-19-tiden på kvällen när vi kommit hem och så. Då kan jag trycka i mig 1,5-2 kilo mat. Sen käkar jag inte på 24 timmar. Jag äter alltså på samma vis som du, fast tvärtom. Aldrig mackor, aldrig frukost, aldrig musli. Ett stadigt lagat mål mat per dygn, thats it. Så har jag ätit i femton år och det har aldrig varit några bekymmer. Jag är normalviktig och så.

En gammal bekant till mig sa en gång att det inte spelar så stor roll vad man äter sålänge man trivs med sina vanor och får tillräcklig energi för att klara av sin vardag. Jag måste ge honom rätt.
Fast det du äter är väl antagligen allsidigt näringsrikt. Bara lite smörgås kommer antagligen inte ge tillräckligt med vitaminer och mineraler t ex.
Citera
2014-07-20, 00:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Fast det du äter är väl antagligen allsidigt näringsrikt. Bara lite smörgås kommer antagligen inte ge tillräckligt med vitaminer och mineraler t ex.
Tja... Vitamin Brus?

Vad jag menar är att TS säkert inte ska öda så mycket tid på att fundera om det är bra/farligt, mer på den bakomliggande orsaken till beteendet. Kroppen klarar sig säkert, det är däremot intressant att veta varför han äter som han äter. Att han inte "orkar" känns inte som en bra förklaring...
Citera
2014-07-20, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saccard
Tja... Vitamin Brus?

Vad jag menar är att TS säkert inte ska öda så mycket tid på att fundera om det är bra/farligt, mer på den bakomliggande orsaken till beteendet. Kroppen klarar sig säkert, det är däremot intressant att veta varför han äter som han äter. Att han inte "orkar" känns inte som en bra förklaring...
Jo men alltså ibland gör jag ju käk men det är alltid något tråkigt som fiskpinnar och mos eller liknande. Kanske dåligt självförtroende och rädd för att misslyckas med att göra avancerade rätter?
Citera
2014-07-20, 00:12
Bannlyst
Käkar också bara mackor. Märkte av bristen på näring så jag köpte kosttillskot med de viktigaste vitaminerna och mineralerna. Funkar prima!
Citera
2014-07-20, 00:19
Avslutad
Citat:
Jo men alltså ibland gör jag ju käk men det är alltid något tråkigt som fiskpinnar och mos eller liknande. Kanske dåligt självförtroende och rädd för att misslyckas med att göra avancerade rätter?
Men vad fan, gå på kebaben? Gör en köttgryta? Det är så simpelt att till och med jag kan göra det utan recept. Stek ett kilo högrev. Blanda det stekta köttet med svamp, lök, vatten, buljongtärningar, kryddpepparkorn och lagerblad. Låt koka i 2-3 timmar. Vill du böga till det lite så slå i en skvätt Colorit-soja för färgens skull. Servera med ris. Mat för två dagar till en storätare som mig. Pris, 60-70-80 kronor.

Chili con carne, kyckling marengo, gulash... Det är i stort sett samma sak men med olika ingredienser. Stek kött och lök, blanda i resten, koka länge på svag värme. Klart.

Det behöver inte vara varken dyrt eller svårt. Det är även supersvårt att misslyckas. Det blir dessutom gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in