Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
En motor kan bara få för mycket luft om den överladdas.
Varför finns det då möjlighet att justera bränsle/luftblandningen?
Varför stannar motor när bensinen är slut, då borde den ju gå jätte bra för det kommer ju bara luft på slutet?
Jag skrev också "för lite bensin" inom parentes.
Motorn behöver med bensin när den belastas och efter som hojen dör vid branta backar men varvar när han släpper tror jag fortfarande på för mycket luft procentuellt. Alternatvit ingen bensin alls. Fick den för mycket bensin borde den "bluddra" i stället och inte heller öka i varv när han släpper.
Jämför vad som händer om ni har en cykel som står och går på tomgång, utan belastning, precis innan bensinen tar slut (mer luft) så små-rusar den.
Men jag är tveksam till att det är förgasarinställningen. Tycker felet borde visa sig konstant då och inte bara ibland. Jag tror mer på att det är skit kvar någonstans.
Ligger den kvar på ganska höga varv och går ner långsamt till tomgång efter att du varvat upp den med friläge i? Eller går den direkt ner till normalt varv så fort du släppt gasen?
Blir det ganska mycket "gling-ding-eling-ding-ding" efter att du varvat upp, alltså att motorn inte går ner i varv direkt, kan det också vara dags att se över reedventilerna.
Om du inte vet vad det är så är det den delen som sitter mellan förgasaren och cylindern. Det ser ut som en kil som har 4 eller 6 "tungor" i glasfiber dom ska sluta tätt men blir med tiden lite otäta + kan tom få sprickor eller något hörn som lossnar.