2014-07-19, 14:14
Medlem
INTPs avatar
Blandskruven justerar bränslemängden på och strax över tomgång, du kan behöva pyssla med den för att få ordning på tomgången men den ska inte ha något att göra med problem på fullgas.
Soppamängden på fullgas bestäms av huvudmunstycket, kolla så det är rent, och att det verkligen rinner ner soppa i förgasaren - rinner det för långsamt kan man tömma förgasaren när man gasar på mycket.
Citera
2014-07-19, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Blandskruven justerar bränslemängden på och strax över tomgång, du kan behöva pyssla med den för att få ordning på tomgången men den ska inte ha något att göra med problem på fullgas.
Soppamängden på fullgas bestäms av huvudmunstycket, kolla så det är rent, och att det verkligen rinner ner soppa i förgasaren - rinner det för långsamt kan man tömma förgasaren när man gasar på mycket.

Okej! Blåste rent huvudmunstycket innan jag satte tillbaka förgasaren så det är rent, vad kan det då vara för fel? Lite mer svårstartad har den varit nu sen jag bytte kolv också.. Försvinner inget kylarvatten heller så det kan vi utesluta helt.
Citera
2014-07-19, 19:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Be någon att hjälpa dej.
Eller åtminstone köpa en verkstadshandbok för hojen, kostar några kronor men grymt bekvämt att ha.

Citat:
Ursprungligen postat av viskaridittora
Säger världsmästarn själv. Eftersom du förmodligen är en jävel på att skruva så kan ju du ge några tips istället för att skriva saker som jag redan vet om. Synd att det finns sånna som dig överallt.
Det finns en tanke bakom det han skriver...hur många mopeder till exempel har inte förstörts genom åren pga ungdomar som inte kan?
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
rinner det för långsamt kan man tömma förgasaren när man gasar på mycket.
Det har jag råkat ut för när en kåpa satt för nära luftintaget till luftburken.

Citat:
...
Provkör du motorn med eller utan luftfilter?
Citera
2014-07-20, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

En motor kan bara få för mycket luft om den överladdas.

Varför finns det då möjlighet att justera bränsle/luftblandningen?

Varför stannar motor när bensinen är slut, då borde den ju gå jätte bra för det kommer ju bara luft på slutet?

Jag skrev också "för lite bensin" inom parentes.

Motorn behöver med bensin när den belastas och efter som hojen dör vid branta backar men varvar när han släpper tror jag fortfarande på för mycket luft procentuellt. Alternatvit ingen bensin alls. Fick den för mycket bensin borde den "bluddra" i stället och inte heller öka i varv när han släpper.

Jämför vad som händer om ni har en cykel som står och går på tomgång, utan belastning, precis innan bensinen tar slut (mer luft) så små-rusar den.

Men jag är tveksam till att det är förgasarinställningen. Tycker felet borde visa sig konstant då och inte bara ibland. Jag tror mer på att det är skit kvar någonstans.

Ligger den kvar på ganska höga varv och går ner långsamt till tomgång efter att du varvat upp den med friläge i? Eller går den direkt ner till normalt varv så fort du släppt gasen?

Blir det ganska mycket "gling-ding-eling-ding-ding" efter att du varvat upp, alltså att motorn inte går ner i varv direkt, kan det också vara dags att se över reedventilerna.

Om du inte vet vad det är så är det den delen som sitter mellan förgasaren och cylindern. Det ser ut som en kil som har 4 eller 6 "tungor" i glasfiber dom ska sluta tätt men blir med tiden lite otäta + kan tom få sprickor eller något hörn som lossnar.
Senast redigerad av erattat 2014-07-20 kl. 00:52.
Citera
2014-07-20, 04:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erattat
För att få rätt mängd bränsle till en viss mängd luft, till syvende och sist så justerar du inte hur mycket luft motorn ska få, du justerar hur mycket bensin motorn ska få vid ett visst gaspådrag.
Citat:
Varför stannar motor när bensinen är slut, då borde den ju gå jätte bra för det kommer ju bara luft på slutet?
Citera
2014-07-20, 12:17
Medlem
Citat:

Jag skrev också "för lite bensin" inom parentes.

Motorn behöver med bensin när den belastas och efter som hojen dör vid branta backar men varvar när han släpper tror jag fortfarande på för mycket luft procentuellt. Alternatvit ingen bensin alls. Fick den för mycket bensin borde den "bluddra" i stället och inte heller öka i varv när han släpper.

Jämför vad som händer om ni har en cykel som står och går på tomgång, utan belastning, precis innan bensinen tar slut (mer luft) så små-rusar den.

Men jag är tveksam till att det är förgasarinställningen. Tycker felet borde visa sig konstant då och inte bara ibland. Jag tror mer på att det är skit kvar någonstans.

Ligger den kvar på ganska höga varv och går ner långsamt till tomgång efter att du varvat upp den med friläge i? Eller går den direkt ner till normalt varv så fort du släppt gasen?

Blir det ganska mycket "gling-ding-eling-ding-ding" efter att du varvat upp, alltså att motorn inte går ner i varv direkt, kan det också vara dags att se över reedventilerna.

Om du inte vet vad det är så är det den delen som sitter mellan förgasaren och cylindern. Det ser ut som en kil som har 4 eller 6 "tungor" i glasfiber dom ska sluta tätt men blir med tiden lite otäta + kan tom få sprickor eller något hörn som lossnar.

Vet vad det är, men ska testa att göra rent förgasaren igen och beställa nya reedventiler. Dom som sitter där har rätt många år på nacken. Tack för alla tips!
Citera
2014-07-20, 18:43
Medlem
Citat:
För att få rätt mängd bränsle till en viss mängd luft, till syvende och sist så justerar du inte hur mycket luft motorn ska få, du justerar hur mycket bensin motorn ska få vid ett visst gaspådrag.

Utveckla gärna resonemanget, jag är på riktigt intresserad. Jag har haft en mängd fordon av alla de slag och har fixat exakt alla fel som varit på dessa helt på egen hand, men är dock ingen teoretiker så jag lyssnar hellre än kommer med allt för tvärsäkra påståenden.

Jag kommer inte ihåg om det är ca 1:100 eller 1:1000 bensin/luft ca som en bensindriven förbränningsmotor vill ha.

Höjer du andelen bensin kan man väl också säga att motorn får mindre mängd luft?

Leker vi med ord eller hur menar du?
Citera
2014-07-20, 22:19
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Säger världsmästarn själv. Eftersom du förmodligen är en jävel på att skruva så kan ju du ge några tips istället för att skriva saker som jag redan vet om. Synd att det finns sånna som dig överallt.
Du måste beskriva mer i detalj vad som är felet, men du bör nog be någon att hjälpa dej. Och nej, jag är ingen världsmästare alls. Men det där med gasvajern säjer en del om dina kunskaper i alla fall, man justerar aldrig tomgången med vajern.
Senast redigerad av Avva66 2014-07-20 kl. 22:22.
Citera
2014-07-20, 22:49
Medlem
[quote=Avva66|49650333]Du måste beskriva mer i detalj vad som är felet, men du bör nog be någon att hjälpa dej. Och nej, jag är ingen världsmästare alls. Men det där med gasvajern säjer en del om dina kunskaper i alla fall, man justerar aldrig tomgången med vajern. [/QUOTE

Okej, ska försöka beskriva lite mer i detalj vad jag har gjort och vad som händer. Jag bytte kolv startade den och den var rätt trögstartad, men tillslut så gick den igång och då var det riktigt hög tomgång, försökte ställa ner den på tomgångsskruven men det hände inte ett skit när jag skruvade på den, spelade ingen roll om den var längst in eller längst ut. Sprutade startgas runt toppen och cylinderfoten och insuget, ingen skillnad.. Sedan så fick jag ett tips av en kompis att man kunde testa att ställa ner den på gasvajern och då gjorde jag det, tomgången gick ner till det vanliga och då fungerade det att skruva på tomgångsskruven, for sedan till grusgropen efter lite inkörning hemma. Allt fungerade bra tills jag gasade på fullt i en ganska lång sandbacke, då dog den av och när jag släppte gasen så varvade den upp fullt, stängde av den och startade ett tag efter, då var tomgången som vanligt igen. Men när man kör helt vanligt på grusvägar osv då kan man hålla fullgas hela tiden utan några som helst problem, det är när det börjar bli brant och lång tid med fullgas som den dör. Kanske lite bättre förklarat nu hoppas jag. Och ja, jag är nybörjare men om man inte skruvar så lär man sig ingenting heller.
Citera
2014-07-21, 00:17
Medlem
Rexxys avatar
Citat:
Utveckla gärna resonemanget, jag är på riktigt intresserad. Jag har haft en mängd fordon av alla de slag och har fixat exakt alla fel som varit på dessa helt på egen hand, men är dock ingen teoretiker så jag lyssnar hellre än kommer med allt för tvärsäkra påståenden.

Jag kommer inte ihåg om det är ca 1:100 eller 1:1000 bensin/luft ca som en bensindriven förbränningsmotor vill ha.

Höjer du andelen bensin kan man väl också säga att motorn får mindre mängd luft?

Leker vi med ord eller hur menar du?

Luftens mängd justeras med gashandtaget, när throtteln lyfts. På full gas får den fullt med luft, på tomgång får den lite luft.

Sen gäller det för oss att tillsätta den mängd bränsle som behövs för den luftmängden som sugs in i motorn. För att få en ren förbränning.

Höjer du andelen bensin, betyder det inte att motorn får mindre luft. Luftmängden är fortfarande detsamma - du har bara mer bensin i den mängden luft.
Citera
2014-07-21, 00:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ang. blandningsförhållandet så varierar det med vilken sorts bensin det är, vilka tillsatser den har, miljövänlighet, hög effekt eller bränslesnålt men grovt sett kan man säga 13-15kg luft till 1kg bensin.
Alkylatbensinen är lite drygare medans etanol är mycket värre, blandningsförhållandet för E85 är 9kg till 1kg luft.

Ligger man på top med nitrometan/metanol kan det behövas så mycket som 1kg bränsle till 1kg luft.
Citera
2014-07-21, 23:39
Medlem
Citat:
Ang. blandningsförhållandet så varierar det med vilken sorts bensin det är, vilka tillsatser den har, miljövänlighet, hög effekt eller bränslesnålt men grovt sett kan man säga 13-15kg luft till 1kg bensin.
Alkylatbensinen är lite drygare medans etanol är mycket värre, blandningsförhållandet för E85 är 9kg till 1kg luft.

Ligger man på top med nitrometan/metanol kan det behövas så mycket som 1kg bränsle till 1kg luft.

när jag skrev 1:1000 eller 1:10.000 i förhållande bensin/luft ovan så menade jag mätt i volym. alltså inte vikt. och i runda slängar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in