2014-07-18, 21:51
Medlem
Tjenare! Har precis bytt kolv på crossen, och till en början så när jag startade den så var tomgången skyhög, och ställde sedan ner den på gasvajern till normal, fipplade även med tomgångsskruven på choken. Ibland när jag spettar på fullt och den går rätt hårt så dör den av när man gasar, speciellt i branta backar, och sedan när jag släpper gasen så varvar den upp fullt, vad är fel?? Tacksam för svar!!

har föresten sprutat startgas runt insugsgummit och cylindern och den verkar inte dra tjyvluft heller..
Citera
2014-07-19, 00:02
Medlem
Skit i förgasaren eller små mängder vatten i bränslet.
Citera
2014-07-19, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyraHinkarSalt
Skit i förgasaren eller små mängder vatten i bränslet.

Nytt bränsle, likaså toppackningen. Så måste helt enkelt vara ett förgasarfel... Men ska man behöva ställa om förgasaren efter ett kolvbyte?
Citera
2014-07-19, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viskaridittora
Nytt bränsle, likaså toppackningen. Så måste helt enkelt vara ett förgasarfel... Men ska man behöva ställa om förgasaren efter ett kolvbyte?

Jag tycker helt klart det tyder på att den får för mycket luft (för lite bensin) och att den trots allt suger tjuvluft någonstans. Om du inte rört förgasarns inställningar tycker jag det skulle vara märkligt att ett kolvbyte ger problemen du beskriver. Speciellt när det bara uppträder ibland.

Men var kolven helt slut? Blev det betydligt högre kompression så kanske det har viss inverkan på hur bränsle/luft förhållandet ska se ut nu med nya kolven!? Desto högre kompression desto mer lättantändlig blir gasblandningen.

Hur gammal är den? sitter det reedventiler mellan förgasaren och insuget kan du ju kolla så dom är ok (hela + stänger helt)
Senast redigerad av erattat 2014-07-19 kl. 04:39.
Citera
2014-07-19, 05:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Men ska man behöva ställa om förgasaren efter ett kolvbyte?
Kolvringens tätningsförmåga påverkar hur motorn arbetar och pillar du med förgasaren finns alltid risken att skit "virvlar upp" och fastnar i munstyckena.

Citat:
Ursprungligen postat av erattat
Jag tycker helt klart det tyder på att den får för mycket luft....
En motor kan bara få för mycket luft om den överladdas.
Citera
2014-07-19, 08:38
Medlem
tycker det låter som den får för mycket sås. iom att det blir bättre när du släppr av. Kan gå att köra lite på full gas med för mycket sås men efter ett tag blir motorn sur och börjar gå illa. Prova att ställa ner förgasaren något.
Citera
2014-07-19, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kolvringens tätningsförmåga påverkar hur motorn arbetar och pillar du med förgasaren finns alltid risken att skit "virvlar upp" och fastnar i munstyckena.

En motor kan bara få för mycket luft om den överladdas.
skojar du med mig. klart som fasen att motorn kan få för mycket luft i förhåld till blandningen om man snålställer förgasaren. dock är det nog större sannolikhet att det är tvärt om i detta fall. nämligen för lille luft i förhållande till såsmängden.
Citera
2014-07-19, 10:37
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Tjenare! Har precis bytt kolv på crossen, och till en början så när jag startade den så var tomgången skyhög, och ställde sedan ner den på gasvajern till normal, fipplade även med tomgångsskruven på choken. Ibland när jag spettar på fullt och den går rätt hårt så dör den av när man gasar, speciellt i branta backar, och sedan när jag släpper gasen så varvar den upp fullt, vad är fel?? Tacksam för svar!!

har föresten sprutat startgas runt insugsgummit och cylindern och den verkar inte dra tjyvluft heller..
Du är inkompetent på att meka helt enkelt, det är ju lätt att utläsa. Ta det inte så hårt bara, du kanske är duktig på andra saker. Be någon att hjälpa dej.
Senast redigerad av Avva66 2014-07-19 kl. 10:39.
Citera
2014-07-19, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Du är inkompetent på att meka helt enkelt, det är ju lätt att utläsa. Ta det inte så hårt bara, du kanske är duktig på andra saker. Be någon att hjälpa dej.

Säger världsmästarn själv. Eftersom du förmodligen är en jävel på att skruva så kan ju du ge några tips istället för att skriva saker som jag redan vet om. Synd att det finns sånna som dig överallt.
Citera
2014-07-19, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erattat
Jag tycker helt klart det tyder på att den får för mycket luft (för lite bensin) och att den trots allt suger tjuvluft någonstans. Om du inte rört förgasarns inställningar tycker jag det skulle vara märkligt att ett kolvbyte ger problemen du beskriver. Speciellt när det bara uppträder ibland.

Men var kolven helt slut? Blev det betydligt högre kompression så kanske det har viss inverkan på hur bränsle/luft förhållandet ska se ut nu med nya kolven!? Desto högre kompression desto mer lättantändlig blir gasblandningen.

Hur gammal är den? sitter det reedventiler mellan förgasaren och insuget kan du ju kolla så dom är ok (hela + stänger helt)

Tycker också att det är riktigt märkligt, det är en 97a. Den gamla kolven var ganska slut, det blev en jävla skillnad efter bytet iallafall. Mycket tyder ju på tjyvluft, men när man sprutar startgas borde den ju dö om det inte är riktigt tätt ellerhur?
Citera
2014-07-19, 12:01
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Mycket tyder ju på tjyvluft, men när man sprutar startgas borde den ju dö om det inte är riktigt tätt ellerhur?
Eller öka i varvtal. Det viktiga är att man märker av en tydlig förändring, åt vilket håll varierar med mängden luft & startgas.

Angående "för mycket luft" är jag på ankans sida. Man reglerar luftmängden motorn får genom att vrida på gashandtaget, alla inställningar i förgasaren handlar sedan om att tillsätta rätt mängd bränsle till den luften. Det är bränslemängden som är fel om nått är feljusterat.
Citera
2014-07-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Eller öka i varvtal. Det viktiga är att man märker av en tydlig förändring, åt vilket håll varierar med mängden luft & startgas.

Angående "för mycket luft" är jag på ankans sida. Man reglerar luftmängden motorn får genom att vrida på gashandtaget, alla inställningar i förgasaren handlar sedan om att tillsätta rätt mängd bränsle till den luften. Det är bränslemängden som är fel om nått är feljusterat.

Det blir ingen förändring iallafall. Ska jag testa justera det på blandskruven då alltså? Riktigt tacksam för era svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in