2014-07-18, 18:56
Medlem
Så topic säger det mesta, hur ska jag rädda dem på bästa sätt?
Vi har fläskfile också så är det bättre att köra revbenen i ugnen imorgon kanske?
Citera
2014-07-18, 19:15
Medlem
-defekt-s avatar
Hur tjocka är ribbsen, lägg dom på grillen försök o inte lägga dom direkt över glöden och locket på.
Citera
2014-07-18, 19:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nsbm
Så topic säger det mesta, hur ska jag rädda dem på bästa sätt?
Vi har fläskfile också så är det bättre att köra revbenen i ugnen imorgon kanske?
Ugnen eller grillen, men dina revben behöver ett par timmar på nått ställe.
Citera
2014-07-18, 20:11
Medlem
Så jävla irriterande...
Blir nog att köra dem i ugnen imorgon istället, blev fläskfile ikväll
Citera
2014-07-18, 20:13
Medlem
Är det tunna ribbs har jag svårt att se värdet av att förkoka. Kör på en schyst glödbädd. Är det tjocka så får du väl ha lite lugnare glöd och hålla på ett tag på lägre värme. Eller skär tunt. Men det blir svårt att få det bra utan lock.

Jag förkokar aldrig någonting och det brukar bli bra ändå.
Citera
2014-07-18, 20:20
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKimble
Är det tunna ribbs har jag svårt att se värdet av att förkoka. Kör på en schyst glödbädd. Är det tjocka så får du väl ha lite lugnare glöd och hålla på ett tag på lägre värme. Eller skär tunt. Men det blir svårt att få det bra utan lock.

Jag förkokar aldrig någonting och det brukar bli bra ändå.

Värdet av att förkoka är att få köttet otrloligt mört och lossna från benen utan ansträngning. Upplever att man får slita med tänderna en del i okokta revben, även om smaken är i princip lika god.
Citera
2014-07-18, 22:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Värdet av att förkoka är att få köttet otrloligt mört och lossna från benen utan ansträngning. Upplever att man får slita med tänderna en del i okokta revben, även om smaken är i princip lika god.
Low and slow, indirekt grillning ca3-4h.
Så kommer du inte slita med tänderna.
Koka revbenen, tar bara bort smaker ur köttet.
Och gör så att krydda är mycket viktigt.

Dock vill man fuska lite, så är koka inte fel.
Och blir väldigt gott resultat.
Citera
2014-07-18, 22:47
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Low and slow, indirekt grillning ca3-4h.
Så kommer du inte slita med tänderna.
Koka revbenen, tar bara bort smaker ur köttet.
Och gör så att krydda är mycket viktigt.

Dock vill man fuska lite, så är koka inte fel.
Och blir väldigt gott resultat.

Nej, det är inget måste, definitivt inte, men en förenkling för att få önskat resultat. Grillar du med andra som har annat kött är det allt som oftast inte ett alternativ att ha köttet på grillen 3-4 timmar.

Förlusten i smak är försumbar om du ser till att dina polare lär ha dragit iväg och letat och kanske till och med plockat hem flickor när du lyfter köttet av grillen.
Citera
2014-07-18, 23:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Nej, det är inget måste, definitivt inte, men en förenkling för att få önskat resultat. Grillar du med andra som har annat kött är det allt som oftast inte ett alternativ att ha köttet på grillen 3-4 timmar.

Förlusten i smak är försumbar om du ser till att dina polare lär ha dragit iväg och letat och kanske till och med plockat hem flickor när du lyfter köttet av grillen.

Beror väl på när man startar, jag skulle kunna grilla nåt i ett dygn och ändå vara klar före flintan om jag bara startar lite tidigare (typ ett dygn).

Men det har inte så mycket med TS fråga att göra.

Låta maten ta sin tid är ju ganska väsentligt, dock finns det olika sätt att tillaga revben. BBQ är ju low and slow (tar din lilla tid), Svensk "bränn på" utav helvete ger en bränd yta och ett nästan rått innanmäte vilket inte är tilltalande. Koka är ju en fuskvariant för att kunna köra bränn på metoden och ändå få nåt som går att käka, kan såklart ersättas med ugn (som liknar indirekt BBQ) om man nu vill.

Men att dom skulle vara förstörda... Näpp, men inte klara heller.

I nödfall skulle jag omvandlat dessa till spett om man nu har lite bråttom. Men nu löste det sig ju i alla fall.

Kör dom färdigt indirekt eller i ugn.
Citera
2014-07-19, 00:04
Medlem
klybans avatar
Citat:

Nä, för om man kokar revbenen, så får man inte in röksmaken.
Då om man kokar, så går det för snabbt för få in röksmaken.

Sen som du nämner, att man inte har tid att grilla en indirekt grillning.
Så är ju det inte fungerande att grilla så.
Då finns många andra grillningar man kan köra istället.

Men vill man ha revben, så funkar det att koka dom först.
Och sen grilla dom över kolen, och ha en trevlig glaze.
Säger inte emot, att det inte blir sjukt gott.
Men en low and slow, blir alla dagar i veckan godare och saftigare.
Citera
2014-07-19, 12:34
Medlem
zepofans avatar
Jag kokar inte revben som ska grillas, jag drar på en dry rub och slår in allt i folie och kör därefter 1,5-3 h i ugnen på ca 125 grader. Detta kan göras dagen innan om man vill, men det funkar också att göra det i samband med grillningen.
Vid själva grillningen drar jag på någon form av glace/barbecuesås och kör sen bara revbenen tills de fått en lite karamelliserad yta och lite röksmak.
Citera
2014-07-19, 20:05
Medlem
Många bra tips här!
Jag körde den i ugnen idag på 100graderi ca 1,5h och de blev kanon bra!
Det var de tjockaste revbenen jag sett, köpte de direkt av en slaktare så jag kommer att handla mycket mera därifrån och har tagit till mig utav era tips!
ha en fortsatt trevlig lördag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in