2014-07-18, 11:33
Medlem
respekt90s avatar
Tja!

Jag har bestämt mig för att köpa en Masaru Classic då de har ett erbjudande just nu (5995 för mopeden, hjälmen och packboxet), låter ganska chill och jag behöver ett billigt A till B alternativ till min bil.

Länk till mopeden:

http://masaru.se/index.php/klass1/cl...lasvart45.html

Nu är det så att folk på butiken i Malmö ska montera ihop den (för 499:- då).

Efter att ha läst lite på nätet om "frityrolja" som kommer med dem från fabriken osv ville jag fråga här:

Då mopeden kommer med 2-års garanti vet jag inte om jag kommer att få samma skitolja i min nya moppe. Men eftersom garanti ett en kräver "service på deras villkor" - betyder det att jag måste serva hos dem? Är det ens dyrt med service på dessa (alltså service, inte reparationer?) Hur ofta skall det utföras efter det första tillfället (vid 30 mil, har jag för mig?)

Är det något som jag ska tänka på när jag väl tar ut den (kanske specifikt körsätt/köpa till något mm)?

Dessutom ville jag fråga om försäkringen. Nämligen erbjuder Masaru i Malmö "helförsäkring" via Insplanet mopedförsäkringar. Kostar 1500/året med 2500 i självrisk och då täcker de stöld/stöldförsök/brand/asknedslag/olyckor(även köra omkull). Med tanken på var jag bor känns det nästan obligatoriskt att skaffa det. Men saken är att trafikförsäkring inte ingår i det priset. Några bra tips på vart man ska försäkra det? Givetvis kan man jämföra priset på nätet, men kanske vet någon av er något mera (t ex "det här bolaget skötte mitt ärende bra/dåligt")?

Hade uppskattat alla svar som bidrar till ett bra ägande av den här moppen -" köp ej kinaskitet" undanbedes. Värt att påpeka är att jag inte tänker trimma den eller busköra, utan snarare använda till o från jobbet och kan ske småhandla.

Mvh
Citera
2014-07-18, 22:21
Medlem
INTPs avatar
Jobbade med denna typ av mopeder för ett par år sedan i en av landets större städer.

Service brukar krävas vid 30/100/300 mil på fyrtaktskineserna över lag, och därefter var 300:e mil (dock minimum en gång per år oavsett miltal). Vet att något märke har krävt oljebyte var 100:e mil, men det är undantaget snarare än regel - men det är rätt bra att byta så ofta, dessa motorer är ganska elaka mot oljan och saknar oljefilter, så enda sättet att få ut skit ur motorn är att byta oljan - i normala fall fastnar sånt i ett filter och då går det köra mycket längre mellan oljebyten.
Vi tog omkring 900kr (viss variation beroende på hur svårmekad mopedmodellen i fråga var) för en "stor" service med ventiljustering (30 och var 300:e mil), och 6-700 för 100-milaservicen som inte innehåller en ventiljustering.

För att garantin ska gälla behöver du sannolikt serva den på "rätt" verkstad och få deras stämpel i serviceboken.

Tänk på att garantin kanske inte är så bra som det låter i reklambladet. Det betyder förvisso att du ska få många sorters fel lagade gratis, men det är en klen tröst om det är två veckors väntetid innan verkstaden kan fixa den, och den går sönder igen nån dag efter du fått tillbaka den så den får stå på verkstad ett par veckor igen... Bra garantier kan aldrig kompensera för bristande kvalité.

Vissa köper kinesiska maskiner och har inga problem alls med dom, andra har inget annat än problem. Att döma av hur många måndagsexemplar som finns måste det vara måndag sex dagar i veckan i Kina...
Jag rekommenderar att du skaffar en märkeshoj av högre kvalité istället, det kommer sannolikt ge ett mer problemfritt och billigare mopedägande. Men du gör självklart som du vill, jag har gett dig mitt bästa råd och det är upp till dig att skylla dig själv om du inte vill följa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in