2010-03-12, 11:24
Medlem
brolijas avatar
http://www.arisewindpower.se/

En post om 100 aktier kommer kosta mellan 5500 - 6500 sek. Hur ser ni på detta bolag, är det värt att slå till?
Citera
2010-03-12, 20:57
Medlem
fusariums avatar
Min lilla erfarenhet säger att man nog ska avvakta. Var med på ngt. liknande iom. när Black Earth farming aktien noterades på börsen, den handlades flitigt av insiderfolk (sades det då) för att hålla kursen stadig första tiden (2v.), sedan sjönk den som en sten.

Vet inte om detta är något signifikant för nya bolag på börsen. Men i alla fall en erfarenhet! Vore kul om det fanns fler som kunde ge lite synpunkter,.
Citera
2014-07-18, 11:01
Medlem
Arise - ARISE

Om Arise
Arise är ett av Sveriges ledande företag inom landbaserad vindkraft med affärsidé att sälja el producerad med egna landbaserade vindkraftverk. Bolagets mål är att år 2017 ha uppfört och förvalta 1 000 MW landbaserad vindkraft varav bolaget äger 500 MW.

I skrivande stund handlas aktien kring 20kr med ett börsvärde på ca 700 miljoner. Bolaget har egna tillgångar motsvarande ungefär 35kr/aktie. 2013 gjorde bolaget en vinst på 29 miljoner efter skatt med en omsättning på 280 miljoner.

Bolaget har 13 projekt, med totalt 106 vindkraftverk igång samt ytterligare 369 vindkraftverk planerade i framtiden. Arise emitterade nyligen en obligation för att omfinansiera sina nuvarande vindkraftverk till en lägre kostnad.

Idag släpptes Delårsrapporten för Januari - 30 Juni och finns att läsa här:
http://www.arise.se/sv/delarsrapport...i-30-juni-2014

Vid första anblick gick kvartalet dåligt, men anledningen till att jag skriver inlägget är att jag ser ett bra köpläge vid nuvarande aktiekurs.
  • Två vindkraftparker är på väg att säljas (med bra vinst)
  • Företagsobligationen sänker räntekostnaderna fr.o.m nästa kvartal
  • Flera vindkraftverk uppgraderades föregående kvartal vilket bådar gott inför hösten
  • Högsäsongen för vindkraft börjar snart
  • Personal har sagts upp för att kapa kostnader, ungefär 6 miljoner i år sparar Arise på det.
  • Energimyndigheten har lagt förslag på att höja Elcertifikatpriset vilket skulle gynna Arise

Får vi en bra höst/vinter med stigande elpriser och bra vindar så kommer Arise göra bra med vinst. EP Access håller med och gav nyligen en köprekommendation: http://www.bequoted.com/epaccess/ari...fikat-805.aspx
Citera
2014-07-18, 16:58
Medlem
Run3s avatar
Kikade lite på årsrapporten för 2013. Resultatet för 2013 var 29 miljoner, men samma års kassaflöde var -150 miljoner. Bland annat gjordes förvärv av materiella anläggningstillgångar till ett pris av 292 miljoner, nettoskulden ökade med 173 miljoner och räntan verkar tynger en aning då räntan kostade dem 96 miljoner.
Citera
2014-07-18, 21:25
Medlem
i dom flesta vindkraftsföretagen så är just skuldsättningen ganska hög, så även i Arise, men dom har nyligen gett ut en företagsobligation som användes till att omfinansiera sina lån till en lägre räntekostnad. Det verkar dock som att några av lånen hade en fast låneränta så kostnaderna vid inlösen av lånet till banken blev lite högre och drog ned resultatet detta kvartal.

När jag skrev inlägget låg aktiekursen på ca 20:50kr för att sedan efter rapporten sjunka som lägst till 18:70. Handeln avslutades sedan upp nästa 12% på 23:40kr
Köparen var anonym så jag misstänker att någon fond stod som köpare, vi får se hur handeln ser ut på måndag när börsen öppnar igen.
Citera
2014-07-19, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illya
När jag skrev inlägget låg aktiekursen på ca 20:50kr för att sedan efter rapporten sjunka som lägst till 18:70. Handeln avslutades sedan upp nästa 12% på 23:40kr
Köparen var anonym så jag misstänker att någon fond stod som köpare, vi får se hur handeln ser ut på måndag när börsen öppnar igen.

Det var slutcallen..
Upp 12% på att någon idiot köper en post på 6k aktier till rejält överpris känns bara som försök till manipulation.
Senast redigerad av Asguk 2014-07-19 kl. 10:09.
Citera
2014-07-19, 22:11
Medlem
Run3s avatar
I 2013-årsrapporten skriver de att de tjänar 704 kr/MWh för deras egna vinkraftverk med en rörelsekostnad på endast 152 kr/MWh. Nu har jag inte kollat jättenoga, men det hade varit intressant att även ta med inköpskostnaden och den beräknade livslängden i den kalkylen. Jag antar att kalkylen inte hade varit lika positiv i sådana fall.
Citera
2014-07-21, 12:08
Medlem
Ny Analys!
http://www.bequoted.com/epaccess/fil...lys_140721.pdf

Läs gärna hela analysen i PDFen ovan om ni är intresserade
Citera
2014-07-21, 12:13
Medlem
Nudelns avatar
Måste tyvärr säga att elmarknaden känns svår. Känns som elbehovet lokalt minskar då mer eleffektiva maskiner installeras samt tung elslukande basindustri försvinner.
Citera
2014-07-21, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nudeln
Måste tyvärr säga att elmarknaden känns svår. Känns som elbehovet lokalt minskar då mer eleffektiva maskiner installeras samt tung elslukande basindustri försvinner.
Elmarknaden är stendöd och det är inte lönsamt att bygga ny produktion vid dagens prisnivå.
Just därför är det intressant att bevaka utvecklingen, och med tanke på regeringsvalet i höst. Men jag tycker Eolus är ett mycket bättre alternativ än Aries.
Citera
2016-09-17, 13:07
Medlem
Det borde utfärdas en varning för ledningen. Maud Olofsson i styrelsen och förra statssekreteraren Daniel Johanssonsom VD, den senare är en tvivelaktig figur. Bolaget borde handlas med rabatt med tanke på styrelse och Vd. Eller så handlas den med rabatt.
Citera
2017-03-05, 10:41
Medlem
Arise verkar mest vara en lekstuga för Centern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in