• 1
  • 2
2014-07-18, 03:50
Medlem
Hur gör man detta för att det ska vara säkert att äta?
Citera
2014-07-18, 03:54
Medlem
Frys det först?!
Citera
2014-07-18, 06:45
Medlem
krings avatar
Som ovan, frys köttet innan du äter det. Jag har ätit kycklingsashimi i Japan en gång tidigare och den var definitivt fryst innan vi fick den.

Däremot är jag osäker hur säkert det är. Om köttet har exempelvis salmonella i sig redan, dör bakterierna efter ett par dagar?
Citera
2014-07-18, 07:03
Medlem
dePauls avatar
Salmonella dör inte i samband med infrysning. Det enda som hjälper är tillagning med värme under en viss tid och temperatur.

Personligen skulle jag undvika att laga sashimi/sushi på kyckling även om japanerna faktiskt äter kyckling på det viset.

~Paul~
Citera
2014-07-18, 07:30
Medlem
onnyts avatar
Jag hade inte chansat på detta. Salmonella vill ni inte ha, tro mig. Även om man inte dör av det är det ett rent helvete. Salmonella dör vid upphettning av livsmedlet till 70°. Frysning har ingen som helst effekt.
Citera
2014-07-18, 09:43
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Salmonella dör inte i samband med infrysning. Det enda som hjälper är tillagning med värme under en viss tid och temperatur.

Personligen skulle jag undvika att laga sashimi/sushi på kyckling även om japanerna faktiskt äter kyckling på det viset.

~Paul~
Kan knappast vara vanligt va?
Såg det aldrig nu när jag var nere i Japan i nästan ett halvår på någon restaurangmeny.
Citera
2014-07-18, 09:56
Medlem
LloydHopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Hur gör man detta för att det ska vara säkert att äta?

Förutom salmonella så kan kycklingarna även innehålla campolybacter, som tom kan var värre att drabbas av än salmonella:

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Campylobacter

YOLO i all ära, just rå kyckling är en upplevelse jag kan klara mig utan
Citera
2014-07-18, 10:17
Medlem
Det finns kycklingsorter som är certifierade mot Salmonella. Vet inte om de finns att köpa i Sverige. Sedan beror det ju mycket på hur köttet hanteras när djuret slaktas. Om kocken slaktar kycklingen direkt innan servering och har rätt kunskaper så är det nog relativt säkert. Att käka en kycklingfilé från ICA rå är inte rekommenderat, även om sannolikheten är ganska liten för svenskt kött.
Citera
2014-07-18, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kan knappast vara vanligt va?
Såg det aldrig nu när jag var nere i Japan i nästan ett halvår på någon restaurangmeny.

Jodå det är relativt vanligt. Har ätit det många gånger och bara blivit sjuk en. Då var det från en billig izakaya på tabehoudai så jag får skylla mig själv!

Jag har fått för mig att smittorna sitter på utsidan av köttet, men jag vet inte
Citera
2014-07-18, 10:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jodå det är relativt vanligt. Har ätit det många gånger och bara blivit sjuk en. Då var det från en billig izakaya på tabehoudai så jag får skylla mig själv!

Jag har fått för mig att smittorna sitter på utsidan av köttet, men jag vet inte
Ja där ser man, jag såg inte skymten av det i alla fall.
Citera
2014-07-18, 10:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Om jag inte minns fel så kommer smittan från mag-tarmkanalen som läcker ut till det övriga köttet. Dålig hantering m a o.

~Paul~
Citera
2014-07-18, 11:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om jag inte minns fel så kommer smittan från mag-tarmkanalen som läcker ut till det övriga köttet. Dålig hantering m a o.

~Paul~
Den kan nog finnas i köttet redan från början, beror nog på hur långt gången infektionen är på djuret. I människa sprids den ju med blodomloppet till andra organ så det borde gälla på tex gris med skulle jag tro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in