2014-07-17, 20:33
Medlem
drak999s avatar
Hej,
Jag har för lite mindre än ett par månader sen köpt en 3a i Stockholms innerstad. Precis pluggat färdigt och fick väl lite ekonomihybris när det kom till val av lägenhet så nu har jag en för dyr hyra och ett onödigt rum som ej används. Jag tänker därför hyra ut det.
Kollat runt lite på blocket och hört runt med vänner och iom. bostadsbristen som råder verkar det gå att tjäna en hel del på detta. 5000 kronor för ett rum i en fräsch lägenhet i innerstan verkar fullt rimligt, och detta skulle då täcka mer än den fasta avgiften plus ett par tusenlappar på räntan.

Jag har nu kommit på en strategi som jag tänkte kolla med er först vad ni tror.
Planen är att lägga ut lägenheten på blocket för ca 5000 kr. Detta är ett bra pris och antagligen kommer jag få napp ganska direkt, speciellt med tanke på alla nya studenter som ska flytta hit. Några dagar efter att personen flyttat in, alltså flyttat med alla sina grejer och installerat sig, tänkte jag säga att pga lite olika omständigheter måste jag höja hyran med 2000 kr. 7000 kronor totalt alltså, skylla på att hyran höjts/köpt lite fler kanaler etc.
Jag tänker att om jag väljer någon som bor långt bort och får ett ganska stort projekt framför sig när de väl ska flyttas med frakt av kläder, säng osv. kanske de inte har några andra alternativ än att gå med på 7000 kronor.

Vad tror ni om detta? Är det över gränsen eller är det lite liknande situationer man får räkna med som inneboende/andrahandskontrakt i Stockholms rådande bostadssituation?
Citera
2014-07-17, 20:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Det verkar ju vara ett uselt beteende, och dessutom kan du ju inte ensidigt höja hyran hur som helst.
Citera
2014-07-17, 20:41
Medlem
drak999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det verkar ju vara ett uselt beteende, och dessutom kan du ju inte ensidigt höja hyran hur som helst.

Om man skriver kontrakt först efter inflytt?
Citera
2014-07-17, 20:42
Medlem
Skriver ni kontrakt kan du inte ändra hyran hur som helst. Hyr du ut svart och du börjar fitta dig kan han han kontakta någon form av myndighet och kräva tillbaka dig på alla pengar. Hur som helst otroligt fittigt och omoraliskt beteende.

Vill du tjäna pengar på sikt så ta en något hög men skälig hyra. Tar du överpris eller håller på att höja hyran kommer dina hyresgäster vilja flytta ut så fort de kan då kommer det bli massa meck för dig med folk som flyttar in ut och risken finns att du står perioder utan hyresgäst. Är det ett okej stort rum, centralt och lägenheten är fräsch är det inte alls farligt att ta lite drygt 5000 för rummet iaf.
Citera
2014-07-17, 20:44
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drak999
Om man skriver kontrakt först efter inflytt?

Är det en hyfsat normal person som flyttar in så kommer han gå emot detta och höra av sig till hyresnämnden. Då fastställer dom en rimlig hyra för er båda. Finns en massa regler osv man måste följa när man sätter hyran. Du kan inte bara slänga ut en summa ur tomma intet. Eller jo man kan, men hör hyresgästen av sig till hyresnämnden så kan du bli återbetalningsskyldig.

För övrigt verkar det vara en hyfsad billig trea om 5000kr täcker mer än avgiften och ett par tusenlappar i ränta.
Citera
2014-07-17, 20:44
Medlem
-IamTheWalrus-s avatar
5000 låter ju det bara dyrt. Du lär kunna bli återbetalningsskyldig bara på den hyran
Citera
2014-07-17, 20:49
Medlem
Bbobis avatar
Vem skriver kontrakt efter att man flyttat in?

Och 5000 för ett jävla rum?

Och sen tror du att personen kommer stanna kvar för 7000 i månaden? För ett rum i en lägenhet med ett skitfult pervo? Lycka till.
Citera
2014-07-17, 21:01
Medlem
drak999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Vem skriver kontrakt efter att man flyttat in?

Och 5000 för ett jävla rum?

Och sen tror du att personen kommer stanna kvar för 7000 i månaden? För ett rum i en lägenhet med ett skitfult pervo? Lycka till.

Skitfult pervo?
Citera
2014-07-17, 21:03
Medlem
drak999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renardi
att du framställer dig som en jävla idiot vars tänder bör bli utslagna
Citat:
Ursprungligen postat av Renardi
Sälj din egen röv istället för att försöka blåsa människor

Du mår inte helt bra va?
Citera
2014-07-17, 21:11
Medlem
Potentatens avatar
Ja det är över gränsen. Studenterna har inte ens råd med 5k till att börja med.
Citera
2014-07-17, 21:16
Bannlyst
Citat:
Du mår inte helt bra va?

Jag mår prima, synd att jag inte kan säga detsamma om dig, jag hoppas att du samlar lite vett, din hjärnkontor är tom på logik
Citera
2014-07-17, 21:28
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Skitfult pervo?

Ursäkta förolämpningarna men du är en vidrig människa så jag antar att du är mer än så.

Du vände dig väl hit som att "på flashback får man väl ändå stöd"? Nej, tom här är du ett äckligt jävla vider. Och här drar vi inte oss för att säga det inklusive förolämpningar.
Senast redigerad av Bbobi 2014-07-17 kl. 21:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in