• 1
  • 2
2014-07-16, 16:37
Medlem
Vet inte riktigt hur jag ska förklara det här men jag har börjat tjäna relativt bra då jag fått nytt jobb. Sen går pengarna bland bara iväg på massa onödiga saker och då inser jag det och köper ingenting. När jag väl har mycket pengar sen så börjar jag om i samma bana och gör samma sak om och om igen. Är det viktigt att jag börjar spara en viss del av pengarna?
Citera
2014-07-16, 16:39
Medlem
Luftwaffless avatar
Ja.
Citera
2014-07-16, 16:44
Medlem
Javalangs avatar
Det verkar som att både du och din ekonomi skulle må bättre av att sätta av en liten summa varje månad redan efter att pengarna kommit in på kontot och räkningarna är betalda. Varför förstår du nog.
Citera
2014-07-16, 16:54
Medlem
koediffs avatar
Är det viktigt? Det beror väl på. Det är ju dumt att spara bara för att spara.

Vill du köpa en (finare) bil i framtiden? Hus? Resa? Hjälpa barnen med kontantinsatsen? Då måste du ju se till att du kommer att ha råd med det. Och kostar t.ex. ett hus mer än din vanliga månadsinkomst kommer det innebära att du att måste spara
Citera
2014-07-16, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koediff
Det är ju dumt att spara bara för att spara.

hahaha jo superdumt, finns väl inget värre än att sitta med ett fett bankkonto
Citera
2014-08-22, 14:36
Medlem
Jag skulle tipsa om att investera mestadelen av pengarna istället bara för att spara dem på ett konto, som du kommer få skatta för senare. Jag kan även rekommendera dig om att gå med på www.dinapensioner.se och göra en prognos över ditt sparande. Samt så kan du få massor av tips där om sparande, nu är inte jag någon expert än med de har hjälpt mig väldigt mycket iallafall.
Citera
2014-08-22, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
hahaha jo superdumt, finns väl inget värre än att sitta med ett fett bankkonto
Nej precis!
Pengar är bara till bekymmer. Det syns tydligt i alla trådar under Privatekonomi här på Flashback.
En del har för mycket, andra för lite.
Citera
2014-08-22, 16:15
Medlem
sucuks avatar
Pengar är bara ett bekymmer när man inte har några

Anser du att de är en belastning så skicka dem till mig, jag har inga problem med att investera ytterligare pengar
Citera
2014-08-22, 22:13
Medlem
Skit i att spara. Gör något roligt varje månad i stället.
Citera
2014-08-22, 22:44
Medlem
edelmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brules
Vet inte riktigt hur jag ska förklara det här men jag har börjat tjäna relativt bra då jag fått nytt jobb. Sen går pengarna bland bara iväg på massa onödiga saker och då inser jag det och köper ingenting. När jag väl har mycket pengar sen så börjar jag om i samma bana och gör samma sak om och om igen. Är det viktigt att jag börjar spara en viss del av pengarna?

Satsa på att spara 10 % av din inkomst. Om du öppnar ett konto hos Avanza eller Nordnet kan du skapa ett autogiro som automatiskt drar pengar vid löning och som fördelas på olika fonder som du har valt. Det är ingen idé att spara "det som är kvar" efter utgifter och nöjen, för det brukar som bekant vara ganska exakt noll kronor.

Väljer du att spara i fonder så välj billiga alternativ. Avanza Zero är en indexfond som i stort följer stockholmsbörsen. Du kan komplettera med Spiltan Räntefond Sverige, en trygg men tråkig räntefond och kanske någon emerging markets för spänningens skull.
Citera
2014-08-22, 23:32
Medlem
Nej för fan, nu bor du i Sverige och ska man göra som Svensken alltid ha gjort. Öka dina utgifter i takt med dina inkomster och ryt gärna till åt dina kollegor som inte har något liv då de sparar ett par tusenlappar varje månad. Pensionsspara inte en krona utan överlåt ansvaret för din pension till våra politiker och när de slösat bort alla pengar och du tvingas jobba till 80+ för att ens komma upp i existensminimum så skriver du några arga inlägg på aftonbladets debattsida och hotar med att rösta på oppositionsblocket.

Man måste ju unna sig och ha ett liv eller hur?
Citera
2014-08-23, 02:58
Medlem
BorisJohnsons avatar
Köp och månadsspara i ett antal billiga indexfonder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in