Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-16, 08:38
  #1
Medlem
Flashdicks avatar
Hej!

Håller på att köpa ett par stativ högtalare som jag tror kommer passa mig.

Högtalarna är http://www.dynavoice.se/dynavoice-dynamite-s-61/45/

Men hur vet jag hur mycket jag watt jag behöver för att driva dessa ifrån förstärkaren?

Tacksam för lite utbildning!

Mvh
Flashdick
Citera
2014-07-16, 10:27
  #2
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashdick
Hej!

Håller på att köpa ett par stativ högtalare som jag tror kommer passa mig.

Högtalarna är http://www.dynavoice.se/dynavoice-dynamite-s-61/45/

Men hur vet jag hur mycket jag watt jag behöver för att driva dessa ifrån förstärkaren?

Tacksam för lite utbildning!

Mvh
Flashdick

Du kommer långt med 2 x 40 W.
Citera
2014-07-16, 11:28
  #3
Medlem
Du har väl lyssnat på dom innan du bestämmer dig? Ibland blir jag lite betänksam när
jag läser att någon hittar ett par sunkiga Philipslådor på loppis från 70 talet och upptäcker
att de låter lika bra som de i butiken för 7000:-/ paret.

Låna alltid hem och prova olika typer och storlekar.

2*40 watt blir bra.
Citera
2014-07-18, 12:30
  #4
Medlem
Flashdicks avatar
Självklart lyssnar man i butik som minst. Men är det 40watt i 8ohm typ "NAD watt" eller kan man gå på 1 kanals peak med 2ohm?
Citera
2014-07-18, 12:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashdick
Självklart lyssnar man i butik som minst. Men är det 40watt i 8ohm typ "NAD watt" eller kan man gå på 1 kanals peak med 2ohm?

40 W @ 8 ohm räcker fint, glöm peak effekt vid superlåga impedanser - dessa går inte under 4 ohm.

91dB känslighet (troligen glädjesiffra men men) gör att de är riktigt lättdrivna.

Fö, i denna prisklassen (1500kr) hade iaf inte jag orkat med provlyssning i butik (ens möjligt?) utan köp där det är billigast och försäkra dig om företagets returrätts-policy!


Mina 2 cent.
Citera
2014-07-27, 14:40
  #6
Medlem
Att ett par högtalare är lättdrivna betyder inte att de spelar bra med en klen förstärkare. Mina Sonus Faber har en känslighet på 91dB och de behöver minst 150W från förstärkaren i 4 ohm för att låta någorlunda. Stativhögtalare brukar oftast vara svårare att få till sin fulla potential dessutom.
Ska du testa förstärkare så prova gärna två från samma fabrikat, förslagsvis någon med 2x40W då, och en med tex 2x 80W eller rent av 2x120W så får du höra skillnaden. Ljudet släpper mer från högtalarna om du har lite kräm i förstärkaren.
Citera
2014-07-27, 22:13
  #7
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breadfan
Ska du testa förstärkare så prova gärna två från samma fabrikat, förslagsvis någon med 2x40W då, och en med tex 2x 80W eller rent av 2x120W så får du höra skillnaden. Ljudet släpper mer från högtalarna om du har lite kräm i förstärkaren.

Dom högtalarna som TS länkar till kräver inga 2x80W.
Citera
2014-07-28, 10:28
  #8
Medlem
Att det blir så beror att impedansen varierar kraftigt över frekvensområdet på vissa högtalare. Lasten
är inte alltid resistiv och kan både vara induktiv och kapacitiv.

Många förstärkare har svårt att klara en sådan belastning. Att ljudet "släpper" beror mer på förstärkarens
egenskaper än högtalarens.

Det går att hitta en 2×40 watt förstärkare som låter bra till högtalarna. Hittar du en NAD 3020 så köp den.
Klarar alla högtalare.
Citera
2014-07-28, 10:59
  #9
Medlem
Jag-Hatar-Muslimers avatar
Ett tips på ett par riktigt bra högtalare är dessa från svenska Hesselvall.

http://www.hesselvallaudio.se
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback