• 1
  • 2
2014-07-15, 21:51
Medlem
drak999s avatar
Hej,
En av mina kollegor fyller 40 om ett par dagar. Alla på kontoret ska bidra med 1500 kronor till hans firande är tanken.
Man ska lägga pengarna i en låda på jobbet och skriva sitt namn på ett stort gratulationskort och gör man inte det vad jag förstått får man inte vara med på själva firandet.

Till problemet:
Jag blev klar med högskolestudier nu i våras och började arbeta där i början på denna månad. Kalle, som vi kan kalla födelsedagsherrn, var inte sen att ge mig ett ordentligt välkomnande. Jag började på en måndag och fredagen samma vecka bjöd Kalle mig (Endast mig, vi var 6 från kontoret som gick ut tillsammans) på middag och flera glas vin och drinkar trots att jag sa att jag gärna betalar själv. Han insisterade dock och sade att han mindes hur det var innan man fick den första lönen efter högskolan, och då kändes det faktiskt helt okej att bli bjuden på så mycket.

Hur som helst, jag har väldigt ont om pengar och skulle väl kunna skrapa ihop 1500 till firandet men jag har egentligen varken lust eller råd. Dessutom kanske notan under kvällen gick på 900-1000 kronor vilket skulle innebära att jag går back minst 500 kronor på detta. Jag bad ju faktiskt inte honom att bjuda mig på allt det där och om jag fick bestämma skulle jag aldrig bränna den summan på krogen.

Vad säger ni? Är det fel av mig att inte bidra till kassan och kommer jag för alltid i deras ögon vara en snålis? Vill ju göra ett bra intryck på mina nya arbetskamrater samtidigt som jag inte vill bli ruinerad.
Citera
2014-07-15, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drak999
Hej,
En av mina kollegor fyller 40 om ett par dagar. Alla på kontoret ska bidra med 1500 kronor till hans firande är tanken.
Man ska lägga pengarna i en låda på jobbet och skriva sitt namn på ett stort gratulationskort och gör man inte det vad jag förstått får man inte vara med på själva firandet.

Till problemet:
Jag blev klar med högskolestudier nu i våras och började arbeta där i början på denna månad. Kalle, som vi kan kalla födelsedagsherrn, var inte sen att ge mig ett ordentligt välkomnande. Jag började på en måndag och fredagen samma vecka bjöd Kalle mig (Endast mig, vi var 6 från kontoret som gick ut tillsammans) på middag och flera glas vin och drinkar trots att jag sa att jag gärna betalar själv. Han insisterade dock och sade att han mindes hur det var innan man fick den första lönen efter högskolan, och då kändes det faktiskt helt okej att bli bjuden på så mycket.

Hur som helst, jag har väldigt ont om pengar och skulle väl kunna skrapa ihop 1500 till firandet men jag har egentligen varken lust eller råd. Dessutom kanske notan under kvällen gick på 900-1000 kronor vilket skulle innebära att jag går back minst 500 kronor på detta. Jag bad ju faktiskt inte honom att bjuda mig på allt det där och om jag fick bestämma skulle jag aldrig bränna den summan på krogen.

Vad säger ni? Är det fel av mig att inte bidra till kassan och kommer jag för alltid i deras ögon vara en snålis? Vill ju göra ett bra intryck på mina nya arbetskamrater samtidigt som jag inte vill bli ruinerad.

1500 kr? Är det beyonce?
Citera
2014-07-15, 22:00
Medlem
skippers avatar
Trollar du?

Jag har aldrig varit med om att var och en skulle lägga 1500, du har inte missförstått och att ni skulle skrapa ihop 1500 totalt?

När jag hade okvalificerade arbeten så var kutymen att lägga en 10, 20 eller 50 beroende på festligheten.

Nu jobbar jag idel med medelklass (typ 40K+ i månaden), då får folk lägga vad de vill, anonymt, i kuvertet och så skriver vi alla på kortet. Det är nog ingen som lagt över 100 spänn någonsin vad jag kan förstå.
Citera
2014-07-15, 22:01
Medlem
drak999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym1213
1500 kr? Är det beyonce?

Nej, självklart inte.
Det är ett välbetalt arbete och alla "företagsjippon" verkar vara väldigt satsiga vad jag förstått. Han är dessutom väldigt omtyckt på jobbet varför jag gissar att de vill ge honom ett grymt firande.
Citera
2014-07-15, 22:02
Medlem
Citat:
Nej, självklart inte.
Det är ett välbetalt arbete och alla "företagsjippon" verkar vara väldigt satsiga vad jag förstått. Han är dessutom väldigt omtyckt på jobbet varför jag gissar att de vill ge honom ett grymt firande.

Det verkar inte som att någon på det där jobbet är smart egentligen.. Alla har inte råd. Har du inte lust ska du inte gå, dra en bra ursäkt
Citera
2014-07-15, 22:02
Medlem
Bbobis avatar
Du har alltså bara fått en lön eller är du på väg att få din första?

Säg det då? Alltså att du inte har några pengar då du precis börjat jobba. Däremot tycker jag gott att du kan bjuda tillbaks nästa gång. Givmildhet är att ge även att man inte behöver. Trotts det är det oartigt att inte bjuda tillbaks imo.
Citera
2014-07-15, 22:09
Medlem
drak999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Trollar du?

Jag har aldrig varit med om att var och en skulle lägga 1500, du har inte missförstått och att ni skulle skrapa ihop 1500 totalt?

När jag hade okvalificerade arbeten så var kutymen att lägga en 10, 20 eller 50 beroende på festligheten.

Nu jobbar jag idel med medelklass (typ 40K+ i månaden), då får folk lägga vad de vill, anonymt, i kuvertet och så skriver vi alla på kortet. Det är nog ingen som lagt över 100 spänn någonsin vad jag kan förstå.

Det du beskriver låter mycket mer normalt. Problemet är att alla andra verkar betala, känns lite pinsamt att vara den enda som inte gör det. Hur ser ni på ditt arbete på de som struntar i att bidra?
Citera
2014-07-15, 22:11
Medlem
drak999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Du har alltså bara fått en lön eller är du på väg att få din första?

Säg det då? Alltså att du inte har några pengar då du precis börjat jobba. Däremot tycker jag gott att du kan bjuda tillbaks nästa gång. Givmildhet är att ge även att man inte behöver. Trotts det är det oartigt att inte bjuda tillbaks imo.

På väg att få min första.
Problemet är att alla andra verkar betala, vill ju inte vara den enda som struntar i det och bli utfryst redan nu.
Jag håller med dig helt och hållet, dock bjöd han mig utan att jag varken bad eller frågade och anser därför att jag inte behöver bjuda tillbaka så vida det inte är en aktivitet som jag föredrar/gynnas av.
Citera
2014-07-15, 22:15
Medlem
Lägg en liten slant? Eller skit i att lägga några pengar överhuvudtaget, häng med på festen och kanske förklara som det är och bjud han på nån öl eller något, tror inte han ser det som någon big deal! Det viktigaste är ju att ni firar honom och har roligt väl?
Citera
2014-07-15, 22:20
Medlem
Låter väldigt mycket i mina ögon. Om du kör med öppna kort och förklarar din situation torde ingen klandra dig. Utan bjud till med det du känner att du har råd med. Lycka till!
Citera
2014-07-15, 22:20
Medlem
skippers avatar
Citat:
Det du beskriver låter mycket mer normalt. Problemet är att alla andra verkar betala, känns lite pinsamt att vara den enda som inte gör det. Hur ser ni på ditt arbete på de som struntar i att bidra?

Det är det fina i kråksången, ett slutet kuvert åker runt bland medarbetarna, i det ligger det pengar och "kortet". Man lägger det man vill och signar kortet, sen skickar man det till nästa. Helt anonymt liksom. Det här är ingen stor grej, jag är säker på att det finns det som bara lägger grus (mynt) och de som stoppar in hundringar. Från var och en efter förmåga, och är man en snål jävel så är ju förmågan låg.

Det finns säkert någon på platsen som du fått extra kontakt med, kolla med den och berätta din situation. Du skall inte behöva ruinera dig för den här saken, om en vecka är det ändå glömt.
Citera
2014-07-15, 22:31
Medlem
drak999s avatar
Det verkar onekligen som att jag inte är den enda som tycker denna "slant" som de kallar det, egentligen är en förmögenhet som inte borde läggas till ett enskilt födelsedagsfirande.
Jag ska fundera och se hur jag löser detta, tror att morgondagen är sista möjliga dagen att ge sitt bidrag. Kanske lägger en mindre summa då för att inte klassas som alltför snål, förhoppningsvis är det ingen som kommer märka detta. Kom gärna med fler förslag, känner mig lite vilsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in