2014-07-15, 17:19
Medlem
MrDepleteds avatar
Min bror och hans fru (båda runt 30 år gamla med fasta jobb och löner kring 35k brutto var) ska byta lägenhet då de väntar tvillingar. Lägenheten de tittar på kostar ca 4 miljoner (attraktivt område i Göteborg) och har en månadsavgift på ungefär 5000-5500 kr. De kommer kunna gå in med någonstans mellan 1 och 1.2 miljoner kontant. Detta känner jag kan bli tight om räntan börjar vandra uppåt samtidigt som någon av dom är föräldraledig. Har nämnt det lite försiktigt för min bror men han ser det som en helt lugn situation. Är det jag som överdriver lite?

Samtidigt kan det ju eventuellt vara en bra investering om de båda klarar att dra runt det hela och det hade varit smidigt för egen del med ett gästrum att övernatta i när jag kommer till hemstaden igen
Citera
2014-07-15, 17:56
Medlem
mattmas avatar
Later inte som att du behover vara orolig, varannan svensk har ett liknande bolan. Se till sa att han forhandlar sig till en bra ranta bara!

EDIT: Varannan svensk som bor i en storstad, ska jag saga...
Citera
2014-07-15, 18:18
Medlem
Den gudomliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDepleted
Min bror och hans fru (båda runt 30 år gamla med fasta jobb och löner kring 35k brutto var) ska byta lägenhet då de väntar tvillingar. Lägenheten de tittar på kostar ca 4 miljoner (attraktivt område i Göteborg) och har en månadsavgift på ungefär 5000-5500 kr. De kommer kunna gå in med någonstans mellan 1 och 1.2 miljoner kontant. Detta känner jag kan bli tight om räntan börjar vandra uppåt samtidigt som någon av dom är föräldraledig. Har nämnt det lite försiktigt för min bror men han ser det som en helt lugn situation. Är det jag som överdriver lite?

Samtidigt kan det ju eventuellt vara en bra investering om de båda klarar att dra runt det hela och det hade varit smidigt för egen del med ett gästrum att övernatta i när jag kommer till hemstaden igen

Spontant tycker jag inte du ska vara jätteorolig. Om varken din bror eller banken ser riskerna som tillräckligt stora så tycker inte jag att du ska behöva vara den som kommer med pekfingret. Den kan tolkas fel, oavsett hur väl du lägger fram det. Men visst, med reducerad inkomst till följd av deltid eller föräldraledighet, med räntor som sticker iväg och tvillingar i en ålder som kostar väldigt mycket så kan det säkert bli småjobbigt. Men det är ju inget som kommer över en natt utan kommer successivt, och är de båda relativt högavlönade så har de väl kanske lite koll på vad de gör.

Sen blir det nog aldrig lika jobbigt som det vara för husägare i slutet på 80- och början på 90-talet, med räntor som var på 15 % och mer därtill. DÅ var det nog många småbarnsfamiljer som hade svettigt varje månad. Så illa bli det nog inte nu.
Citera
2014-07-15, 22:22
Medlem
HierosGamoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDepleted

En snabb överslagsräkning ger att lägenheten kommer att kosta dom ca 10000kr per månad och de får ut ca 50000kr i månaden ihop med de lönerna. Känns ganska lugnt tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in