2014-07-15, 15:08
Medlem
depenzs avatar
Ponera att jag har 170hp i avslutade kurser, men har läst en 15hp kurs på en annan högskola (varav endast 10hp av dessa 15hp är godkända)

Kan jag räkna in kursen till min examen så det blir 180hp?
Förutsatt att den kursen är relevant för min examen också!

Eller måste kursena som räknas in vara avslutade?
Citera
2014-07-15, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depenz
Ponera att jag har 170hp i avslutade kurser, men har läst en 15hp kurs på en annan högskola (varav endast 10hp av dessa 15hp är godkända)

Kan jag räkna in kursen till min examen så det blir 180hp?
Förutsatt att den kursen är relevant för min examen också!

Eller måste kursena som räknas in vara avslutade?

Om du har intyg och snackar med skolan om det och förutsatt att den faktiskt är relevant är det ingen omöjlighet.
Citera
2014-07-15, 16:13
Medlem
Nej, det är inte möjligt att ta med kurser där du har oavslutade moment.

Har själv varit i kontakt med mitt universitet rörande detta, då jag har X antal kurser där jag failat tenta men klarat poänggivande projekt eller laborationsdel. Svaret blev att kurserna inte får ingå i examen om de inte är kompletta.
Citera
2014-07-15, 16:37
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Nej, det är inte möjligt att ta med kurser där du har oavslutade moment.

Har själv varit i kontakt med mitt universitet rörande detta, då jag har X antal kurser där jag failat tenta men klarat poänggivande projekt eller laborationsdel. Svaret blev att kurserna inte får ingå i examen om de inte är kompletta.

Precis. Det är inte möjligt att ta med en oavslutad kurs i din examen, oavsett vilket lärosäte det gäller. Det är reglerat nationellt.
Citera
2017-09-30, 21:39
Medlem
Kan man räkna med poäng från en oavslutad kurs i en examen? [/Mod.]

om man bara klarat 5 poäng av en 7.5 hp kurs, kan man ändå räkna med dessa poäng till examen eller räknas den kursen som oavslutad?
Citera
2017-09-30, 21:48
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubikändring från "hur räknas en kurs" till "Kan man räkna med poäng från en oavslutad kurs i en examen? [/Mod.]".

Den här tråden sammanfogas dessutom med en befintlig tråd.

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-10-01 kl. 10:59.
Citera
2017-09-30, 22:32
Medlem
så min 5 poängs tenta räknas inte för att jag missade ett sketet 2.5 hp seminarium? Vad fan är det här för skit, inte så att det är en spärrkurs eller något sånt utan bara en vanlig kurs som många inte ens har med....
Senast redigerad av inteeviktigt 2017-09-30 kl. 22:55.
Citera
2017-10-01, 05:23
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
så min 5 poängs tenta räknas inte för att jag missade ett sketet 2.5 hp seminarium? Vad fan är det här för skit, inte så att det är en spärrkurs eller något sånt utan bara en vanlig kurs som många inte ens har med....

Det kanske är bättre om du kontaktar institutionens studievägledare och frågar? Jag antar att du har de 5 poängen registrerade på din Ladoksida, även om hela kursen räknas som oavslutad. En googling gav det här resultatet--->https://www.fragasyv.se/fragor/raekn...-kurs-i-examen och där svarar en SYV (2014) på följande sätt när en person ställer en liknande fråga:

"[...] för att ta med en kurs i en examen måste kursen vara helt avslutad med godkänt resultat. Detta framgår i den lokala examensordningen vid Stockholms universitet, som du kan hitta via denna länk (se kapitel 2.1 i Regelboken): http://www.su.se/utbildning/examen/e...sitet-1.160827

Delar av kurser kan alltså inte räknas in. Det måste vara helt avslutade & godkända kurser."
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-10-01 kl. 10:59.
Citera
2017-10-01, 11:56
Medlem
eradicos avatar
På LU går det inte vilket jag själv fick erfara när jag var på intervju för en doktorandtjänst. Jag hade klarat 237.5 av 240 högskolepoäng, men de 2.5 poängen jag saknade var i en 7.5 så egentligen hade jag bara 232.5 hp. Rekryteraren i fråga skrattade bara bort det men jag fick däremot lov att tenta av dem till slut. Grejen är det att delkurser inte är egna kurser i den strikta bemärkelsen, utan snarare just delmoment i en större kurs. Detta mest för att det inte ska bli omöjligt för studenter att få CSN om de kuggar en tenta eller för att det ska bli alltför tungrott adminstrativt.
Citera
2017-10-01, 17:54
Medlem
Så låt säga att jag har 180 hp där 90 hp är inom mitt huvudområde och resten även de relaterade till utbildningen så kmr jag ändå inte kunna ta ut examen eftersom några av de kurser jag läst inte är helt avklarade? Exempelvis att det saknas 1 hp i en 10 hp kurs, 2,5 hp saknas i en 7.5 hp kurs och så vidare?
Citera
2017-10-01, 23:10
Medlem
Citat:
Så låt säga att jag har 180 hp där 90 hp är inom mitt huvudområde och resten även de relaterade till utbildningen så kmr jag ändå inte kunna ta ut examen eftersom några av de kurser jag läst inte är helt avklarade? Exempelvis att det saknas 1 hp i en 10 hp kurs, 2,5 hp saknas i en 7.5 hp kurs och så vidare?
Vad är det som är så svårt att förstå? Du måste självklart klara dina kurser för att kunna räkna med den i din examen. Antingen så gör du klar momenten du missat eller så får du helt enkelt ta nya kurser som ska in i examen. Nu vet jag inte din situation men om du nu klarat 90 hp inom ditt huvudområde kan du enkelt ta distanskurser för att uppfylla de övriga 90 valfria hp. Om du inte klarat 90 hp inom ditt huvudområde är det bara löjligt att du klagar över att du inte får ta ut examen...

Gör om, gör rätt...
Citera
2017-10-02, 07:23
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Det totala antalet poäng som har registrerats i Ladok är det i praktiken bara CSN som är intresserade av. Det finns en anledning till att tentor och seminarieuppgifter eller liknande ingår som komponenter i samma kurs. Från institutionens sida ser man det som att det är så pass närliggande arbetsinsatser inom ämnet att de ska höra ihop.

Att bara ha vissa moment i en kurs avklarade betraktas därför som att man inte har uppfyllt den kombination av krav som gäller för ämnet i fråga, och då är det inte så konstigt ur min synvinkel att kursmoment inte kan tillgodoräknas separat i en examen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in