Citat:
Ursprungligen postat av
Metatrone
Nu har jag själv arbetat på ett av de mest formella och strikta förbanden under ett antal år, både som soldat och som chef, så jag kanske är miljöskadad. Men jag läser in ungefär samma sak som signaturer Lågochlångsam verkar göra. Dock så vill jag göra tillägget att du råkade kanske ut för en ordentlig kulturkrock och en miljö du inte var van med. Att göra som befäl säger och följa order är en ganska elementär sak. Det finns absolut inget förhandlingsutrymme där. Likaså med att göra det utan att ifrågasätta. Jag har upplevt det ofta, framför allt från nya och yngre soldater, att de känner att vad de tycker är viktigt när ett befäl ger order. En del känner sig kränkta eller förnedrade när det går upp för dem att gruppchefen eller löjtnanten faktiskt skiter i deras åsikt (givetvis med undantag) eller inte tillåter folk att göra som de själva vill.
Att svara överordnade "artigt", t.ex. "-Ja, löjtnant" är grundläggande formell disciplin. Dina överordnade är inte dina kompisar. Att även utföra en order [dvs ARBETE] direkt är även det en självklarhet och handlar inte om att ställa sig in. Respekt? Du är där frivilligt och får betalt för det, gör som du blir tillsagd att göra. Respekt får man när man förtjänat det. Låter på det som du har skrivit att dina kompisar förstod vart någonstans de hade hamnat och anpassade sig. Försvarsmakten och yrket som soldat är inte för alla, men det är bra att du nu har hittat ett arbete där du mår bra.

Ja, mellan soldat och officer råder prestationsbaserad vänskap. Man presterar och jobbar på för att få beröm och vänskap med sina överordnande. Och majoriteten lirkade och gav komplimanger till befälen, utöver det tjänsten kräver. och visade där faktist ganska stor brist på självrespekt.
Jag har inga problem att lyda och ta order, vilket man får göra på civila arbetsplatser också. Klarade bara inte av den totala brist på respekt som man möttes av. Hade man långt hår fick man tex peakar från befäl och soldater, där huvuddelen rakat av sig allt hår av någon anledning
På måndagarna skulle man stå på led och bli visiterad på rakningen, trots att man jobbat ett bra tag. Hade någon av mina bekanta sett mig då hade man ju velat gå under jorden för resten av livet.
Då hade vi iofs rätt många nyexaminerade kadetter som skulle leka befäl för första gången, med bladade resultat.

Visst det fanns riktigt bra befäl, sådanna som man till och med såg upp till, men de var få. Men det är nog som du säger, soldat är inte för alla.