Citat:
Ursprungligen postat av
*Teknikern*
Efter gröntjänsten, ja, vilket kan tyckas märkligt men är man på ett litet ställe så blir det lätt så. Tja eller blev kanske. Är man dessutom mångsysslare och kreativ så har ju alla nytta av att saker bara sker utan att nån behöver säga något och allt bara flyter på.
Jag vet att det låter som en skröna men jag har inte för vana att ljuga så varför skulle jag ljuga om just detta?
UTÖ på den gamla goda tiden.
Verkstaden hade ett formidabelt helvete att hålla igång de gamla Centurionerna som stod där och allsköns gammal bråte ifrån de gamla 903orna till de väl slutkörda lastbilarna.
SAABmålen var fanimig ett under att ni lyckades hålla igång.
Fan, gubbarna på verkstaden var ju ena riktiga original och mångsysslare. Kan nog ha varit en intressant övning att som värnpliktig ha studerat den lilla delen av Sveriges FM.
Angående disciplinen på UTÖ så var den kanske inte Högvaktsmässig men vafan, personalen och de värnpliktiga stod ju på en ö tillsammans och skulle bara få skiten att fungera. Det blev nog lite som att jobba i en U-båt.
UTÖ var en egen del av det militära och Promillestigen samt Örnboet blev ett unikt ställe för diverse "blodiga" slag. Sista gången jag var där ute så hade till och med "Pysch" blivit gammal. Pysch var efterträdaren till den "paramilitäriska" föreståndaren som drev UTÖ innan.
Fan om jag kommer ihåg vad den gubben hette, Lindberg?
Tack för ditt inlägg "Teknikern", det blev en resa djävligt långt tillbaka i tiden.
Gamla gubbar och dess minnen.