Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-10, 07:01
  #169
Medlem
Tack för ditt stöd Ante, det värmer Innan jag åkte hit sökte jag runt lite på andras erfarenheter gällande bahn, men jag tycker det är riktigt fattigt med info på nätet. Det är ju trots allt många som tagit behandling hos honom, men knappt en bråkdel som rapporterat på nätet.


Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
Hoppas dom 6 gör jobbet.. vad jag läst av andra som varit hos han så säger dom att förbättringen känns snabbt efter irritationen från sprutorna försvunnit och dina chanser för full tillfrisknad är hög om du lyckas få bra dränering på båda sädesblåsorna och fortsätter med oral antibiotika.. håller verkligen tummarna och knakar på trä.
Citera
2015-06-11, 21:47
  #170
Medlem
Nu är fjärde omgången avklarad.

Igår gjorde jag en hyffsat lugn massage av prostatan och sädesblåsor med efterföljande utlösning. Fick dock inte till någon dränering av sädesblåsorna. Båda gjorde ont att trycka på.

Sen när jag hade utlsöning kom jag bara några droppar blodblandad utlösning. Lite scary. Hade lite små ångest efter, sånna där worst case senario tankar börja snurra i huvudet. Sen när jag pissa så va det ordentligt blodblandat, men hade väldigt bra flöde.

Jag kommer inte massera något mer nu nära inpå utlösning. När man masserar innan utlösning är det som om prostatan och musklerna runt om är helt förlsappade och orkar inte trycka ut någon sats. Och det är ju det jag vill åstakomma. Utlösning efter första och andra injektionen har varit ok i mängd. Problemet är också är att jag har jävligt svårt att bli kåt på beställning, tankar som att "fan jag måste komme mycket denna gång, måste dränera innan nästa besök bla bla bla" får hela mig att slakna.

Under besöket idag så fokuserade vi extra på höger sädesblåsa. Toppen är fortfarande inflammerad och den nedre delen var det mera "grumligt sediment" i. I och med detta gick han upp i toppen av denna och injicerade, vilket han inte gjort innan. Och sen masserade han från toppen till prostatan några gånger för att sprida injektionslösningen. Det gjorde ont!

Jag frågade honom hur långt in toppen av sädesblåsan låg från rektum, i mitt fall ca 15-17 cm in, dvs inte så långt in.
Har man en större prostata är de ännu längre in.

Placeringen av högra sädesblåsan är skrämmande nog precis över mitt brock ärr, som jag opererade för ca 10 år sedan. Jag fick då en infektion efter den operationen. Sammanträffande? Kanske det. Jag har ett nät inopererat där idag. Kanske va det då allt starta, för ca 10 år sedan. Förkalkningaran i prostatan tyder ju på det. Sen, vilket jag skrivit om innan, så uppsökte jag vård för ca 5 år sedan för smärtor under operationsärret inne i buken... då hittade man aldrig något.

Sen kan man gå hyffsat symptomlös med inflammerade sädesblåsor, vad jag själv fått erfara samt läst, men när inflammationen blivit för omfattande så skapar de stora problem i hela bäckenet i form av smärta mm.. eller sprider sig till prostata och urinvägar.

Nu något positivt.
Den vänstra sädesblåsan, ja den ser väldigt bra ut nu samt att smärtan från injektionerna under omgång 4 kändes knappt! Om man bara ihåg att andas lugnt genom hela proceduren så går det ännu bättre.
Citera
2015-06-12, 03:56
  #171
Medlem
...
Citera
2015-06-12, 17:37
  #172
Medlem
Senaste tiden har jag börja öppna upp väldigt mycket i det muskler som ansluter till höften så som, piriformis, psoas, groins, framsida och baksida lår. Detta efter att jag stretchat och kört aktiv avslappning i stort sätt varje dag sen detta börja. Jag ser nu markanta förbättringar på min hållning. Jag har även lagt stor vikt att öppna upp bröstet och magmuskler, som i sin tur påverkat andning och hållning. Jag tror att detta är en väldigt viktigt del i tillfrisknandet för en kronisk sjuk kropp. En mjuk kropp läker bättre en en spänd kropp.
Jag känner mig tack vare detta också mer jordad och närvarande.

Viktigaste när man stretchar tycker jag är att, slappna av. Obs! Att lära sig att slappna av. Bli medveten hur kroppen fungerar, ställ dig frågan hur måste jag röra kroppen för att vald muskel ska stretchas. Ta baksida lår som ett exempel. Dessa muskler fäster i sittbena och nedanför knäväcket. Hur ska jag få muskeln att bli längre.
Svaret är ju det självklara att röra infästningspunkterna i motsatt riktning. Och till detta finns det massa övningar att tillgå, för stela och mera mjuka individer.

Det största felet folk gör när det stretchar är att det det tar ut rörelsen på fel ställe.. iom att kroppen är mjukare där och man är inte medveten om vad det är man vill åstakomma. Tex ta ut rörlighet i krorsryggen istället för bäckenet (pelvic tilt) när man stretchat baksida lår. Kanske kan man kalla det för egostretch, det ska "se bra ut, kolla vad mjuk jag är" men skitsamma hur det känns.. bara jag når ner till tårna. Detta gör tyvärr bara mer skada än nytta.

Alla huvudfotingar där ute, tränar kroppsmedvetenhet. Oavsett vad du har för diagnos. Och ha inte bråttom, bli medveten med hjälp av andning, i nuet, i kroppen. Det tarvas en hel del träning, men belöningen är fantastisk!
Citera
2015-06-15, 05:41
  #173
Medlem
Vid varje besök hos bahn så får man göra en bedömning av sin upplevda smärta den senaste veckan i enlighet med NIH Chronic Prostatitis Symptom Index.

Från injektionsomgång nr 1 till omgång nr 3 har mina symptom gått ned från 17 poäng till 11 poäng. Idag ligger jag på 6 poäng när jag gör testet. (Under långa perioder förra året låg jag på 35-38)

För test:
http://www.prostatitis.org/symptomindex.html

I morgon är det dags för nästa runda injektioner. Till skillnad från föregående sprutor så ejakulerade jag ut injektionsomgång nr 4 ca 55 h efter behandling. Sprutet va brunblandat med normalt tryck, förenat mel 0% ökad smärta både före och efter utlösning. Ståndet va normalt. Efteråt så upplevde jag att den där lite svidande känslan i en viss punkt i prostatan försvann. Ca 24 h efter det så ejakulerade jag en andra gång, ännu bättre sprut och inga tecken på smärta eller obehag före eller efter utlösning.
För att få extra bra tryck när jag sprutar tänker jag på att slappna av alla muskler i bäckenbotten när jag kommer (revers kegel etc).

Smärtan efter själva injektionerna är än så länge förvånadsvärt milda, förutom nr 2.
Citera
2015-06-15, 08:34
  #174
Medlem
Skojarns avatar
Jag hoppas verkligen du äter oral antibiotika också, räcker ju med att en liten ficka med bakterier överlevt för att stor återväxt sker på 55h. Samtidigt gör sprutorna en stor mekanisk rensning av systemet som förbättrar tabletternas effekt.
Citera
2015-06-16, 08:24
  #175
Medlem
Hur jag än bär mig åt lyckas jag inte dränera toppen av sädesblåsan, så frustrerande!
Idag, innan injektionsomgång nr 5, provade jag att hålla tryck uppemot 3 minuter på topparna, masserade i riktning ner mot prostata, tog bad etc innan.. resultatet blev några droppar dränering. Dessa kom dock inte från sädesblåsan utan från sädesledarna som jag också masserade. Dessa droppar va gula i färgen. Tyvärr så når inte injektionen överallt, däribland sädesledare.. (ytterligare en anledning att äta oral antibiotika samtidigt som injektionsbehandlingen)

En timme efter massagen hade jag utlösning. Kändes till en början hyffsat men märkte att det va något någonstans som hindrade säden från att komma ut i vanlig ordning. Efter två sekunder släppte proppen och en bit koagulerat blod kom ut med satsen.

När jag kommer hem till Sverige ska jag ta kontakt med en av urologerna och be om och få båda sädesblåsorna dränerade med ultraljudstången, alternativt låna apparaten och göra det själv.

Om man håller tryck mellan 1-5 minuter på sädesblåsorna så ska den glatta muskelaturen dra ihop sig och på så vis ska dom dräneras, se länk nedan. Någon som lyclats med detta?

http://www.svenskandrologi.se/applic...nfektioner.pdf
__________________
Senast redigerad av Hajade 2015-06-16 kl. 08:27.
Citera
2015-06-16, 20:16
  #176
Medlem
Besök nr 5.

Vänster sädesblåsa har nu antagit normal form med fin konsistens enl ultraljudet, den högra såg äntligen lite bättre ut med mindre sediment och mer sperma men är fortfarande svullen.

Prostatan hade varit helt smärtfri sen omgång nr 4, ultraljudsbilder av prostatan såg bra ut enl bahn med undantag för en liten mörkare prick i vänstra delen som antyder på inflammation.
Efter undersökning satte han nålen precis i centrum av den lite mörkare pricken. När han sedan injicererade såg man hur den blev ljusare och sedan försvann.

Bahn lät nöjd "Look.. right on the spot".

Sädesblåsorna fylldes på, men denna gång inte från toppen utan mera mitt på.

Den upplevda smärtan från injektionerna va obetydlig, med undantag höger sädesblåsa.
Citera
2015-06-24, 18:09
  #177
Medlem
Nu är jag hemma i Sverige igen sen några dagar. I torsags morse (kalifornien tid) fick jag min sista behandlingen av totalt 6 st.
Sädesblåsorna gjorde fortfarande lite ont när han tryckte på dom med ultraljudstången och höger sädesblåsa var fortfarande något svullen i toppen. Annars såg det normala ut!
Jag är nöjd med behandlingen så här långt, även fast jag fortfarande har symptom från prostata och sädesblåsor. Mina symptomfria timmar blir fler och fler och symptomen jag upplever är av en mild karaktär.

Under behandlingens gång började jag känna lite symptom från pungen. Strålat ned till höger sida, ibland vänster. Haft svårt att lokalisera vart smörtan kommer ifrån då pungen kännts normal vid palpering, antagligen kommer kom smärtan från sädesblåsorna. Jag hade haft dessa känningar tidigare så blev inte orolig.

Hade första utlösning igår efter sista injektionen. Länge sen jag hade så intesivt och kraftigt sprut, kändes som alla 6 behandlingar kom ut. Innan hade jag tagit ett varmt bad på ca 20 min.

Nu återstår det att se hur allt utvecklar sig. För tidigt inpå sista sprutan för att kunna säga vad mina symptom beroro på.
Är förberedd att börja massera och köra med oral antibiotika, försöker även få tag på EDTA och göra egna suppar.
Citera
2015-06-25, 20:57
  #178
Medlem
Skojarns avatar
Min sädesblåsta gjorde ont lång tid efter injektionerna trots att den förmodligen redan var infektionsfri. Även läkare säger att de behöver längre tid på sig att läka än något annat, och under behandlingen utsetts de för mycket mekanisk påverkan också. Med andra ord behöver du inte oroa dig för mycket över att du har diffusa, lite annorlunda symtom därifrån.

Sen att din sjuka sädesblåsa inte dränerar betyder inte heller så mycket. Den är nog permanent ärrad och producerar inte så mycket vätska som din andra blåsa ändå.
Citera
2015-06-29, 21:19
  #179
Medlem
Tack för att du delar med dig med din erfarenhet, uppskattas mycket! Hoppas du inte får allt för mycket flashbacks, kanske är det bra att gå in och läsa ibland så du behåller din ödmjukhet till livet

Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Min sädesblåsta gjorde ont lång tid efter injektionerna trots att den förmodligen redan var infektionsfri. Även läkare säger att de behöver längre tid på sig att läka än något annat, och under behandlingen utsetts de för mycket mekanisk påverkan också. Med andra ord behöver du inte oroa dig för mycket över att du har diffusa, lite annorlunda symtom därifrån.

Sen att din sjuka sädesblåsa inte dränerar betyder inte heller så mycket. Den är nog permanent ärrad och producerar inte så mycket vätska som din andra blåsa ändå.
Citera
2015-07-04, 02:56
  #180
Medlem
Hur är hälsan nu? jag hoppas att du har börjat känna förbättring i sädesblåsorna det är ju just inflammationen och blockaderna i dessa som ger dom värsta nerv smärtorna till fötter och vid utlösning?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback