2017-02-17, 16:48
Medlem
Jag har funderat på automationsingenjör på distans. Det är bra att man får den utpräntat på engelska bachelor in electrical engineering låter i alla fall seriösare än automationsingenjör som låter lite KY-aktigt.

Vad jag inte förstår är varför skolan dopts till Mittuniversitetet. Hade nog setts som seriösare om den bara döpts till Sundsvalls universitet istället. Då kan eventuellt utländska företag också förstå vad det är för sorts skola, var skolan ligger osv.

Varför döptes detta universitet till Mittuniversitetet?
Citera
2017-02-17, 21:54
Medlem
Saiceres avatar
Nu vet jag inte hur Sundsvall är men om nivån är som här i Östersund skulle jag tänkt en gång till innan jag sökte...
Citera
2017-02-18, 17:01
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanHermansen
Jag har funderat på automationsingenjör på distans. Det är bra att man får den utpräntat på engelska bachelor in electrical engineering låter i alla fall seriösare än automationsingenjör som låter lite KY-aktigt.

Vad jag inte förstår är varför skolan dopts till Mittuniversitetet. Hade nog setts som seriösare om den bara döpts till Sundsvalls universitet istället. Då kan eventuellt utländska företag också förstå vad det är för sorts skola, var skolan ligger osv.

Varför döptes detta universitet till Mittuniversitetet?

Tidigare hette det Sundsvalls Universitet. Men så slog man samman Östersunds Universitet med Sundsvalls Universitet till ett 'stor-campus' som fick heta Mittuniversitetet.
Men jag håller med dig i att S-valls Universitet låter bättre.
Citera
2017-02-18, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saicere
Nu vet jag inte hur Sundsvall är men om nivån är som här i Östersund skulle jag tänkt en gång till innan jag sökte...

Vad pluggar du eller vilken erfarenhet har du av Östersund?
Citera
2017-02-18, 18:39
Medlem
Saiceres avatar
Citat:
Vad pluggar du eller vilken erfarenhet har du av Östersund?

Pluggar ingenjör i Östersund.
Citera
2017-02-18, 19:55
Medlem
Citat:
Pluggar ingenjör i Östersund.

Vad upplevs som kasst och har du studerat på andra ställen så att du kan jämföra?

Skulle vara intressant att höra. Visst är ryktet viktigt i första jobbet, men kunskapen är ju det främsta man strävar efter.
Citera
2017-02-18, 20:09
Medlem
Saiceres avatar
Citat:
Vad upplevs som kasst och har du studerat på andra ställen så att du kan jämföra?

Skulle vara intressant att höra. Visst är ryktet viktigt i första jobbet, men kunskapen är ju det främsta man strävar efter.

Och det är där skon klämmer. Kvalitén på kurserna hittills (andra terminen) har varit helt hysteriskt låg. I första kursen dök en lärare inte upp förrän vi hade redovisning. Istället för 3 - 4 timmar föreläsning i veckan fick vi en 40 minuters inspelad presentation som var riktat till en annan kurs...

Vi hade en lektion i en annan kurs som inleddes av att läraren frågade om någon hade nån erfarenhet i ämnet. Två av oss svarade ja och han fortsatte med: "Då kan ni nog mer än mig." Mycket förtroendeingivande. Och tyvärr hade han rätt.

En kurs behandlade lite olika kommunikationsverktyg och tog upp bland annat färglära. Det förklarades med hjälp av chakran och ett modifierat färghjul som hon inte förstod. Sen tyckte hon det var pinsamt att hon inte kunde förklara hur ljus och färg hängde ihop så under rasten googlade hon fram det. När vi kom tillbaka så hade hon skrivit Doppler och Einstein på tavlan För det var tydligen dom som kom på det här med ljus och brytning... Kan även säga att den kursen avslutades förra terminen men läraren har fortfarande inte laddat upp betyget för någon i klassen så en del har fått problem med CSN.

Kursen vi går nu inleddes av en stackars lärare från en annan avdelning som bara blivit ombedd att hålla i två föreläsningar. Halvvägs genom första säger hon: "Vad märkligt att det är studenter från tre årskurser på samma program här nu. Har eran kursansvarige gått igenom detta med er?" Tyvärr så var kursansvarige på semester så vi hade inte fått något intro. Det fick vi två dagar före tenta.

Listan bara fortsätter. Det finns självklart bra element, och ett par bra kurser men överlag så är jag inte imponerad.

Att jämföra med har jag tyvärr bara en KY utbildning för ett antal år sedan, men tillochmed den kändes bättre uppstyrd. Sen har jag jobbat ganska länge så jag förstår när en kurs är verklighetsfrånvänd.
Citera
2017-02-19, 01:09
Medlem
Citat:
Och det är där skon klämmer. Kvalitén på kurserna hittills (andra terminen) har varit helt hysteriskt låg. I första kursen dök en lärare inte upp förrän vi hade redovisning. Istället för 3 - 4 timmar föreläsning i veckan fick vi en 40 minuters inspelad presentation som var riktat till en annan kurs...

Vi hade en lektion i en annan kurs som inleddes av att läraren frågade om någon hade nån erfarenhet i ämnet. Två av oss svarade ja och han fortsatte med: "Då kan ni nog mer än mig." Mycket förtroendeingivande. Och tyvärr hade han rätt.

En kurs behandlade lite olika kommunikationsverktyg och tog upp bland annat färglära. Det förklarades med hjälp av chakran och ett modifierat färghjul som hon inte förstod. Sen tyckte hon det var pinsamt att hon inte kunde förklara hur ljus och färg hängde ihop så under rasten googlade hon fram det. När vi kom tillbaka så hade hon skrivit Doppler och Einstein på tavlan För det var tydligen dom som kom på det här med ljus och brytning... Kan även säga att den kursen avslutades förra terminen men läraren har fortfarande inte laddat upp betyget för någon i klassen så en del har fått problem med CSN.

Kursen vi går nu inleddes av en stackars lärare från en annan avdelning som bara blivit ombedd att hålla i två föreläsningar. Halvvägs genom första säger hon: "Vad märkligt att det är studenter från tre årskurser på samma program här nu. Har eran kursansvarige gått igenom detta med er?" Tyvärr så var kursansvarige på semester så vi hade inte fått något intro. Det fick vi två dagar före tenta.

Listan bara fortsätter. Det finns självklart bra element, och ett par bra kurser men överlag så är jag inte imponerad.

Att jämföra med har jag tyvärr bara en KY utbildning för ett antal år sedan, men tillochmed den kändes bättre uppstyrd. Sen har jag jobbat ganska länge så jag förstår när en kurs är verklighetsfrånvänd.

Låter ungefär precis som jag förväntade mig att kvaliteten på mittuniversitetet skulle vara
Citera
2017-02-19, 12:16
Medlem
Citat:

Låter fan inte bra! Frågan är hur de som anställer resonerar. Kan tänka mig att företag i norr kan vara rätt haja på att anställa en, men företag i storstäderna lär nog välja en KTH:are t.ex eller från någon av de störra lärosätena.
Citera
2017-02-20, 21:04
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Tidigare hette det Sundsvalls Universitet. Men så slog man samman Östersunds Universitet med Sundsvalls Universitet till ett 'stor-campus' som fick heta Mittuniversitetet.

Det har aldrig funnits något Sundsvalls Universitet och inte heller Östersunds Universitet. Mittuniversitetet är inget annat än Mitthögskolan med två campus i Sundsvall och i Östersund.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mittuniversitetet
Citera
2017-04-21, 19:10
Medlem
Igor-Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka

Det har aldrig funnits ett Sundsvalls eller Östersunds universitet, precis som det står i föregående inlägg. Mittuniversitetet blev universitet 2005 och hette innan dess Mitthögskolan. Mitthögskolan bildades däremot genom att Högskolorna i Östersund och i Sundsvall/Härnösand slogs ihop.
Senast redigerad av Igor-Mortis 2017-04-21 kl. 19:13.
Citera
2019-01-08, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
När det gäller ingenjörsutbildningar så spelar valet av universitet faktiskt mindre roll, det kan man inte minst se på kvalitetsbedömningarna som exempelvis UKÄ utfärdar. Både Mittuniversitetet och KTH håller båda "Hög kvalité" på flera av sina ingenjörsutbildningar. Utbildningarna i Sverige håller en ganska jämn kvalité oavsett lärosäte.

Det är väl lite blandat hur det gick. Men Mittuniversitetets kandidatutbildning i datateknik i Sundsvall fick näst högst kvalitet av UKÄ av 8 utbildningar i landet. Och civilingenjörsutbildningen i datateknik fick näst högst av 6 civilingenjörsutbildningar. Det beror nog på tuffa programmeringskurser. Studenter som inte hoppar av är riktigt bra.

Chalmers sticker ut. Dom fick mycket hög kvalitet på nästan alla ingenjörsutbildningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in