Citat:
Ursprungligen postat av
HermanHermansen
Vad upplevs som kasst och har du studerat på andra ställen så att du kan jämföra?
Skulle vara intressant att höra. Visst är ryktet viktigt i första jobbet, men kunskapen är ju det främsta man strävar efter.
Och det är där skon klämmer. Kvalitén på kurserna hittills (andra terminen) har varit helt hysteriskt låg. I första kursen dök en lärare inte upp förrän vi hade redovisning. Istället för 3 - 4 timmar föreläsning i veckan fick vi en 40 minuters inspelad presentation som var riktat till en annan kurs...
Vi hade en lektion i en annan kurs som inleddes av att läraren frågade om någon hade nån erfarenhet i ämnet. Två av oss svarade ja och han fortsatte med: "Då kan ni nog mer än mig." Mycket förtroendeingivande. Och tyvärr hade han rätt.
En kurs behandlade lite olika kommunikationsverktyg och tog upp bland annat färglära. Det förklarades med hjälp av chakran och ett modifierat färghjul som hon inte förstod. Sen tyckte hon det var pinsamt att hon inte kunde förklara hur ljus och färg hängde ihop så under rasten googlade hon fram det. När vi kom tillbaka så hade hon skrivit Doppler och Einstein på tavlan För det var tydligen dom som kom på det här med ljus och brytning... Kan även säga att den kursen avslutades förra terminen men läraren har fortfarande inte laddat upp betyget för någon i klassen så en del har fått problem med CSN.
Kursen vi går nu inleddes av en stackars lärare från en annan avdelning som bara blivit ombedd att hålla i två föreläsningar. Halvvägs genom första säger hon: "Vad märkligt att det är studenter från tre årskurser på samma program här nu. Har eran kursansvarige gått igenom detta med er?" Tyvärr så var kursansvarige på semester så vi hade inte fått något intro. Det fick vi två dagar före tenta.
Listan bara fortsätter. Det finns självklart bra element, och ett par bra kurser men överlag så är jag inte imponerad.
Att jämföra med har jag tyvärr bara en KY utbildning för ett antal år sedan, men tillochmed den kändes bättre uppstyrd. Sen har jag jobbat ganska länge så jag förstår när en kurs är verklighetsfrånvänd.