Citat:
Ursprungligen postat av
theRulerOfBethos
Ok, låter som att du åtminstone till viss del stödjer lagen. Får man höra lite mer om exakt hur du skulle vilja att lagen borde se ut. Vill du ha omvänd bevisbörda och när vill du att den ska gälla?
Alltså, det som diskuteras är inte ett lagförslag, utan en förändring av den rättsliga processen. Denna icke-lagförändring har dessutom inget att göra med ”omvänd bevisbörda”.
Citat:
Ursprungligen postat av
Djupfrys
Ungefär som att skrika kvinnohatare och våldtäktsman till alla som kritiserar modern feminism, månne?
Nej, det är faktiskt helt möjligt att kritisera feminism utan att för sakens skull hata kvinnor, även om det säkert är främmande för många här inne.
Citat:
Ett inkvisitoriskt system för rättsprocesser har knappt förekommit i utvecklade länder sedan medeltiden och detta på mycket goda grunder.
Uppdelningen av rättssystem i inkvisitoriska respektive ackusatoriska är tämligen meningslös, de flesta innehåller element ur bådadera. Det står dock att notera att det inkvisitoriska systemet fortfarande är det dominerande i flera av Kontinentaleuropas länder. Du har uppenbarligen ingen koll på begreppen; du och de andra hobbyjuristerna borde hålla er borta från att yttra er i sådana här frågor.
Citat:
Men du kanske är sugen på att återinföra det, eller ville du i vanlig ordning bara beklaga dig högt över det faktum att feminister blir ifrågasatta?
Jag var faktiskt mest ute efter att belysa de undermåliga metoder med vilka feminister blir ”ifrågasatta” (Nej, att tillskriva människor ståndpunkter de inte alls innehar för att svartmåla dem är inte en form av ifrågasättande.).
Citat:
För övrigt har även vår vänstervurmande statliga television dragit samma slutsats som jag anger i ts. Förvisso i vanlig ordning utan att ha gjort någon större ansträngning att själva undersöka tingens ordning utan nöjt sig med att citera sina utländska kollegor.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/lagforslag-om-valdtakt-i-nya-zeeland
Men som sagt, hade du någon åsikt i frågan?
Du har alltså hittat en TT-notis som bygger på den första artikeln. Menar du att det skulle bekräfta artikelns riktighet eller vad ville du ha sagt?
Nu har jag verkligen inte tillräcklig insatthet i Nya Zeelands rättväsende för att dra några egna slutsatser. Därför föredrar jag liksom Ny-Zeeländska Labour att invänta resultat från den utredning som nämns i artikeln jag länkade. Utifrån vad jag har förstått ska denna utredning också ha lagt fram andra förslag som vunnit störe gehör från juridiska auktoriteter i landet, så jag tror inte att detta nödvändigtvis är en optimal lösning.