Citat:
Det r vl lite snarstucket att kritisera strngteoretikerna ver deras avsaknad av experimentell fysik. De behver vl en LHC stor som halva universum fr att detektera strngar typ och varje gng de startar upp den kr de slut p ett tusental normala solar i energi fr att dra runt den, lite verdrivet kanske men inte mycket.Javisst. Men kritiken mot strngteorin, t ex i de tv bckerna jag nmnde, r inte av 'shut up and calculate'-slaget. De handlar mer om att strngteoretikerna dominerar fr mycket, och tar fr mycket av anslagen, samtidigt som de har nstan obefintlig kontakt med den experimentella sidan av fysiken.
De skarpaste kritikerna ser strngteorin som en tergng till den medeltida skolastiken och mysticismen. Snllare kritiker sger bara att teorin upptckts hundra r fr tidigt.
Kritikerna r ofta anhngare av andra spekulativa teorier och kosmologier.
De skarpaste kritikerna ser strngteorin som en tergng till den medeltida skolastiken och mysticismen. Snllare kritiker sger bara att teorin upptckts hundra r fr tidigt.
Kritikerna r ofta anhngare av andra spekulativa teorier och kosmologier.
Men visst att strngarna varit duktiga p att fra ut sina ider p den populrvetenskapliga arenan r det vl inget snack om, vilket jag tycker de skall ha all heder fr och borde f en typ 20% hgre anslag generellt fr bara drfr att de flyttat ut kvantfysiken i vardagsrummen.
Det r skitbra och en vetenskapsdemokratisk framgng utan dess like bara evolutionen har lyckats med ngot liknande men de hade hjlp av hftiga dinosaurier med.
Jag ser det bara som positivt att varje gng jag fr en ny bordsdam vid en middag och som visar sig klarar av att fra sig genom modern vetenskap. Lite dramatiskt kanske men det knns som en framgng mot ignoransen varje gng.
Men, men, jag fattar vart du ville komma nu.