2014-07-18, 08:32
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Javisst. Men kritiken mot strngteorin, t ex i de tv bckerna jag nmnde, r inte av 'shut up and calculate'-slaget. De handlar mer om att strngteoretikerna dominerar fr mycket, och tar fr mycket av anslagen, samtidigt som de har nstan obefintlig kontakt med den experimentella sidan av fysiken.

De skarpaste kritikerna ser strngteorin som en tergng till den medeltida skolastiken och mysticismen. Snllare kritiker sger bara att teorin upptckts hundra r fr tidigt.

Kritikerna r ofta anhngare av andra spekulativa teorier och kosmologier.
Det r vl lite snarstucket att kritisera strngteoretikerna ver deras avsaknad av experimentell fysik. De behver vl en LHC stor som halva universum fr att detektera strngar typ och varje gng de startar upp den kr de slut p ett tusental normala solar i energi fr att dra runt den, lite verdrivet kanske men inte mycket.

Men visst att strngarna varit duktiga p att fra ut sina ider p den populrvetenskapliga arenan r det vl inget snack om, vilket jag tycker de skall ha all heder fr och borde f en typ 20% hgre anslag generellt fr bara drfr att de flyttat ut kvantfysiken i vardagsrummen.

Det r skitbra och en vetenskapsdemokratisk framgng utan dess like bara evolutionen har lyckats med ngot liknande men de hade hjlp av hftiga dinosaurier med.

Jag ser det bara som positivt att varje gng jag fr en ny bordsdam vid en middag och som visar sig klarar av att fra sig genom modern vetenskap. Lite dramatiskt kanske men det knns som en framgng mot ignoransen varje gng.

Men, men, jag fattar vart du ville komma nu.
Citera
2014-07-18, 12:32
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det r vl lite snarstucket att kritisera strngteoretikerna ver deras avsaknad av experimentell fysik. De behver vl en LHC stor som halva universum fr att detektera strngar typ och varje gng de startar upp den kr de slut p ett tusental normala solar i energi fr att dra runt den, lite verdrivet kanske men inte mycket.

Men visst att strngarna varit duktiga p att fra ut sina ider p den populrvetenskapliga arenan r det vl inget snack om, vilket jag tycker de skall ha all heder fr och borde f en typ 20% hgre anslag generellt fr bara drfr att de flyttat ut kvantfysiken i vardagsrummen.

Jag tror att om framtiden inom detta flt bara eller huvudsakligen kommer att best av matematiska teorier och modeller kommer intresset bland de som inte har de specialkunskaper som krvs fr att kunna ta till sig detta, sdana som jag, ganska snabbt att falna.
Citera
2014-07-18, 13:02
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Allts har vi en teori som i dag inte gr ngra som helst testbara prediktioner.
Citera
2014-07-18, 14:36
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Allts har vi en teori som i dag inte gr ngra som helst testbara prediktioner.
Helt korrekt men inte en nyhet fr vetenskapen eller hur?
Finns ju utfstelser frn relativitetsteorin som inte kunnat bekrftas frrn det senaste decenniet och standardmodellen med higgs samma sak dr eller hur?

Grejen r ju den att strngteorin borde ju kallas fr strnghypotesen i stllet.
Fr tills vi kan brja bekrfta den experimentellt r den just det.

Men det var ju som Greene sa, vi kommer nog aldrig kunna pvisa strngar i laboratorier, problematiken ligger i att utforma bra nog experiment som indikerar p dem.
Citera
2014-07-18, 22:10
Medlem
MasterBaits avatar
Vad bestr strngarna av?
Citera
2014-07-19, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Vad bestr strngarna av?

Strngar hr ju till materians minsta byggstenar, s dom bestr ju inte av ngot mindre. En strng r en endimensionell vibrerande strng helt enkelt.
Citera
2014-07-19, 13:59
Medlem
PiusXIIIs avatar
Har svrt att frst detta. r strngarna energi? Nr uppstr fast form, eller ngot som har en massa, eller hur man nu ska uttrycka det?
Citera
2014-07-19, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Har svrt att frst detta. r strngarna energi? Nr uppstr fast form, eller ngot som har en massa, eller hur man nu ska uttrycka det?

Strngar bestr av ren energi. Partiklar fr massa genom higgsfltet som genomsyrar hela universum:

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Higgsboson
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Higgsmekanismen
Citera
2014-07-19, 21:00
Medlem
MasterBaits avatar
P wiki str det "En strng bestr inte av ngot, den r fundamental.". Jag misstnker att det r en idiot som skrivit det hr eftersom strngar mste best av sig sjlva, allts vara ngot annars skulle de inte finnas.

Hur de kan vara strngar och samtidigt endimensionella frstr jag inte. En strng har ju form s om den ser ut som en strng, hur kan den vara endimensionell?

Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Strngar bestr av ren energi. Partiklar fr massa genom higgsfltet som genomusyrar hela universum:

Energi finns inte, energin en matematisk konstruktion. S hur kan de best av ngot som inte finns? N, de mste best av nt annat. Och sen ven om energi existerade och de bara r "ren energi", hur skulle de kunna se ut som strngar. All rrelseenergi, elektricitet osv r vgor. Men nu pstr du allts att energins egentliga form r strngform?
Citera
2014-07-20, 08:18
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
P wiki str det "En strng bestr inte av ngot, den r fundamental.". Jag misstnker att det r en idiot som skrivit det hr eftersom strngar mste best av sig sjlva, allts vara ngot annars skulle de inte finnas.

Hur de kan vara strngar och samtidigt endimensionella frstr jag inte. En strng har ju form s om den ser ut som en strng, hur kan den vara endimensionell?

Energi finns inte, energin en matematisk konstruktion. S hur kan de best av ngot som inte finns? N, de mste best av nt annat. Och sen ven om energi existerade och de bara r "ren energi", hur skulle de kunna se ut som strngar. All rrelseenergi, elektricitet osv r vgor. Men nu pstr du allts att energins egentliga form r strngform?

Vad allt 'egentligen' bestr av har man ju ingen aning om. Strngar kan sgas 'best av sig sjlva' i samma mening som de fiktiva punkterna i vanlig fltteori inte bestr av ngot annat. I teorin. Varfr finns det flt? Vad r de 'egentligen'? Det r en intressant frga, men man kan inte belasta strngteoretikerna med att svara p den. Uppenbart finns det gott om utrymme fr svngningar, flt och vgrrelser av olika slag.

En strng r bara endimensionell i en dimension I rumstiden r de lakan och andra mngfalder. Dessutom vibrerar de i ett stort antal dimensioner.

"Energi finns inte, energin en matematisk konstruktion. S hur kan de best av ngot som inte finns? N, de mste best av nt annat." Ja, det mste de. Eller s kan man sga att deras existens mste bero p ngot annat.

Frgan r om fysiken ver huvud taget fngar vad ngot 'r'. Det enda den kan observera r kanske fasfrndringar.
http://www.space.com/17217-big-bang-...ge-theory.html

Vrlden som vi knner den kanske slunda r regelbundna 'matematiska' konstruktioner, symptom p fasfrskjutningar hos ngot som vi aldrig kan lra knna. Det kan ju till och med vara s att detta 'ngot' kan ha mer n ett svar, dvs det kan vara lite vad som helst, det kvittar fr oss. Det enda vi knner r 'symptomen'.

Fr att frst detta kan man titta p en hg med sand.
http://en.wikipedia.org/wiki/Abelian_sandpile_model
Citera
2014-07-20, 11:58
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
En strng r bara endimensionell i en dimension I rumstiden r de lakan och andra mngfalder. Dessutom vibrerar de i ett stort antal dimensioner.
Jo de mest accepterade teorierna "vibrerar" i tio eller 24, beroende p teori har jag lst. Vilka de dimensionerna r och hur dom ser ut skulle jag vilja veta.

Citat:
"Energi finns inte, energin en matematisk konstruktion. S hur kan de best av ngot som inte finns? N, de mste best av nt annat." Ja, det mste de. Eller s kan man sga att deras existens mste bero p ngot annat.

Om deras existens beror p nt annat s mste det finnas ngot annat innan strngarna. Fanns strngarna fr Big Bang? Om det r s, s vad skapade strngarna? Om alla dimensioner och Universum tillsammans r "Varat", fanns strngar fre Varat? Fre rum och tid? Hur kan de "vibrera" om det inte finns tid och rum?

Det knns som om man frsker hitta en konstant, typ en "evighetsprincip". Strngteorierna r alldeles fr mycket religion i min egen smak. Jag inte har ingenting emot religion.

Men det r intressant ur ett snt perspektiv. Om vr sjl kan vandra genom olika vrldar och dimensioner s mste det ju finnas en konstant eller ett rum som r gemensamt fr alla vrldar, s jag tror att strngteoretikerna gr religionerna en stor tjnst. Samma sak med kvantfysik dr man kan befinna sig p flera stllen samtidigt. Min sjl kan allts vara i Andens rike och i den fysiska vrlden samtidigt, trots att de r olika dimensioner som lyder olika lagar. Vetenskapen hller p att legitimera religion.

Citat:
Frgan r om fysiken ver huvud taget fngar vad ngot 'r'. Det enda den kan observera r kanske fasfrndringar.

Sant. Mnniskor tenderar att verskatta fysikens "resultat".
Senast redigerad av MasterBait 2014-07-20 kl. 12:36.
Citera
2014-07-20, 17:36
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Strngar bestr av ren energi. Partiklar fr massa genom higgsfltet som genomsyrar hela universum:

Hmm. Hur kommer det sig att strngarna kan bli olika partiklar, eller kan de inte det? Har jag missfrsttt alltihop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in