• 1
  • 2
2014-07-11, 22:41
Medlem
Gendos avatar
Har blivit antagen till KTH:s tekniska basår på Campus och undrar hur studentlivet är medan man går basåret.
Kan man fortfarande bli medlem i studentkåren? Var/vilket hus studerar/labbar man i? Är basåret något som andra elever ser ner på?
Vore schysst om någon som gått/går basåret kunde berätta hur det är.
Citera
2014-07-11, 23:25
Medlem
Gick inte basåret på campus vallhallavägen men campus haninge 2013-14. Vi fick ändå en liten mottagning under första dagen och bjöds på lunch och rundtur av den lilla skolan ^^. De jag träffade första dagen och första veckan var de jag umgicks mest med men även andra personer. Det sköna var att man kunde fråga vem som helst i klassen när man undrade något om ens egna kompisar också var förvirrade av några uppgifter.

Det jag gjorde med de jag umgicks med var att varje fredag efter skolan så försökte vi umgås mycket för att verkligen knyta ihop oss. Biljard, studentpubar (skaffa kårmedlemskap http://ths.kth.se/ så du får mecenatkort med kth loggan ^^) och andra aktiviteter.

Att någon skulle se ner på basåret är inte alls sant. Men man kan känna sig lite vilsen på kth när man sitter och har problem med gymnasiets matematik, men det ska du inte skämmas för. Tänk hur många som faktiskt läst basåret själva som pluggar på kth.
Och plugga ordentligt men njut samtidigt, första 4 veckorna kändes som att man inte skulle förstå hur man skulle hinna allt, men det gör man. Det var väl mest s.k. kontrollskrivningar som kom i början som man blev stressad över. De ger bara extrapoäng till ordinarie tenta.
Allt kommer lösa sig, det kan jag lova
Citera
2014-07-11, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gendo
Har blivit antagen till KTH:s tekniska basår på Campus och undrar hur studentlivet är medan man går basåret.
Kan man fortfarande bli medlem i studentkåren? Var/vilket hus studerar/labbar man i? Är basåret något som andra elever ser ner på?
Vore schysst om någon som gått/går basåret kunde berätta hur det är.

Du kan bli medlem i studentkåren och det rekommenderar jag att bli.

De flesta lektionerna/övningarna och föreläsningarna har man i V-huset samt K-huset. Laborationer sker i ordinarie laborationssalar.

Har aldrig stött på någon som sett ner på basårselever. Snarare tvärtom, många som säger "dem från basåret klarar sig ofta bra och med fina betyg" eller liknande. Alltså mycket positivt om basårets elever. Sedan är det klart att man själv kan känna sig lite dålig eller utanför eftersom man inte läser "riktig" matematik eller fysik som dem som läser ingenjör gör. Men det är bara dumt att tänka så eftersom ingen annan än dig själv bryr sig om det.

Har du fler frågor så fråga på!
Citera
2014-07-12, 02:08
Medlem
Gendos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rkbr
Det jag gjorde med de jag umgicks med var att varje fredag efter skolan så försökte vi umgås mycket för att verkligen knyta ihop oss. Biljard, studentpubar (skaffa kårmedlemskap http://ths.kth.se/ så du får mecenatkort med kth loggan ^^) och andra aktiviteter.
Låter najs!

Citat:
Ursprungligen postat av rkbr
Att någon skulle se ner på basåret är inte alls sant. Men man kan känna sig lite vilsen på kth när man sitter och har problem med gymnasiets matematik, men det ska du inte skämmas för. Tänk hur många som faktiskt läst basåret själva som pluggar på kth.
Och plugga ordentligt men njut samtidigt, första 4 veckorna kändes som att man inte skulle förstå hur man skulle hinna allt, men det gör man. Det var väl mest s.k. kontrollskrivningar som kom i början som man blev stressad över. De ger bara extrapoäng till ordinarie tenta.
Allt kommer lösa sig, det kan jag lova
Har redan läst Matematik 3 och 4 i gymnasiet, så det känns som att matematiken kommer gå bra och att jag egentligen bara läser fysik-och kemikurserna.
Citera
2014-07-12, 02:18
Medlem
Gendos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmeja101
Du kan bli medlem i studentkåren och det rekommenderar jag att bli.

De flesta lektionerna/övningarna och föreläsningarna har man i V-huset samt K-huset. Laborationer sker i ordinarie laborationssalar.

Har aldrig stött på någon som sett ner på basårselever. Snarare tvärtom, många som säger "dem från basåret klarar sig ofta bra och med fina betyg" eller liknande. Alltså mycket positivt om basårets elever. Sedan är det klart att man själv kan känna sig lite dålig eller utanför eftersom man inte läser "riktig" matematik eller fysik som dem som läser ingenjör gör. Men det är bara dumt att tänka så eftersom ingen annan än dig själv bryr sig om det.

Har du fler frågor så fråga på!

Hur/när exakt blir man medlem i studentkåren? Är det något skolan hänvisar till efter inskrivningen eller är det över nätet?
Är skolans lokaler öppna dygnet runt? Hittar inga öppettider förutom för biblioteket
Anser du att skolan är "snobbig", eller vad man ska säga? Alltså om det är någon underförstådd dresscode. Svårt att få ner i ord vad jag menar, men men.
Citera
2014-07-12, 08:44
Medlem
Citat:
Hur/när exakt blir man medlem i studentkåren? Är det något skolan hänvisar till efter inskrivningen eller är det över nätet?
Är skolans lokaler öppna dygnet runt? Hittar inga öppettider förutom för biblioteket
Anser du att skolan är "snobbig", eller vad man ska säga? Alltså om det är någon underförstådd dresscode. Svårt att få ner i ord vad jag menar, men men.

Du kan gå med online men annars får du information om det på uppropet.

Jag är inte helt säker på det faktiskt. Men lokalerna är öppna från tidigt till sent och du har tillgång till nästan alla rum/salar så länge det inte pågår lektion i dem.

Det finns absolut ingen klädkod eller snobbighet på skolan. Du kan komma klädd i crocs, sockar och piratbyxor eller proper skjorta och chinos, ingen bryr sig. Du kommer plugga så mycket att du inte oroar dig över hur du eller andra går klädda.
Citera
2014-07-12, 20:21
Medlem
Gendos avatar
Citat:
Du kan gå med online men annars får du information om det på uppropet.

Det finns absolut ingen klädkod eller snobbighet på skolan. Du kan komma klädd i crocs, sockar och piratbyxor eller proper skjorta och chinos, ingen bryr sig. Du kommer plugga så mycket att du inte oroar dig över hur du eller andra går klädda.
Låter kanon

Citat:
Jag är inte helt säker på det faktiskt. Men lokalerna är öppna från tidigt till sent och du har tillgång till nästan alla rum/salar så länge det inte pågår lektion i dem.
Får man någon bricka eller nyckel?

Finns det något som du tyckte var väldigt bra/ väldigt dåligt med basåret?
Uppskattar verkligen svaren jag fått.
Citera
2014-07-12, 23:02
Medlem
Citat:
Låter kanon

Får man någon bricka eller nyckel?

Finns det något som du tyckte var väldigt bra/ väldigt dåligt med basåret?
Uppskattar verkligen svaren jag fått.

Man får ett nyckelkort som låser upp dem flesta dörrarna på KTH campus. Du kommer i stort inte in där enbart lärare har tillträde samt laborationssalar (studenter kan dock får det. Men inte basårets).

Det tråkigaste tyckte jag ändå var att det inte riktigt var någon sammanhållning, utan mest små grupper. Detta kan dock förklaras med att de flesta ser på basåret som en väg in till "riktig" utbildning, och så vet man inte heller vilka man kommer gå med, många sticker till andra universitet också.

Det bästa var nog lärarna. Dem var alla riktigt snälla och förstående om man inte riktigt förstod, och tog tid på sig att verkligen gå igenom varje steg. Det är tyvärr ganska vanligt att om en lärare frågar "hängde alla med på vad som hände här?" så får man ett tyst svar från klassen då ingen vågar erkänna att man inte förstod (man är aldrig ensam om att inte hänga med ibland). Då går dem ändå igenom stegen lite extra noga, bara för att vara säker. Detta uppskattade jag!
Citera
2014-07-13, 12:54
Medlem
elcubalibres avatar
Kom in på basåret i Södertälje. Känner mig otroligt stolt att kunna säga att man ska plugga på ett universitet i världsklass. Hur är det med uppropet? Är det obligatorisk närvaro eller kan man skicka nån som är där åt en? Tycker överlag att det är dåligt med info på KTHs hemsida.
Citera
2014-07-13, 13:46
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elcubalibre
Kom in på basåret i Södertälje. Känner mig otroligt stolt att kunna säga att man ska plugga på ett universitet i världsklass. Hur är det med uppropet? Är det obligatorisk närvaro eller kan man skicka nån som är där åt en? Tycker överlag att det är dåligt med info på KTHs hemsida.

Ja det är obligatorisk närvaro på uppropet samt inskrivningen.

https://www.kth.se/student/nypakth/u...dning-1.180794 här finns tider och platser för vad som gäller.

Här är ett schema för basåret i Södertälje
https://www.kth.se/polopoly_fs/1.488...a%CC%88lje.pdf

Uppropet är obligatoriskt, men de två introveckorna är helt valfria om man vill dyka upp eller inte. Däremot så var det en ganska klar trend att de som tog studierna seriöst från start var även de som klarade sig genom hela året.
Citera
2014-07-13, 16:15
Medlem
elcubalibres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Ja det är obligatorisk närvaro på uppropet samt inskrivningen.

https://www.kth.se/student/nypakth/u...dning-1.180794 här finns tider och platser för vad som gäller.

Här är ett schema för basåret i Södertälje
https://www.kth.se/polopoly_fs/1.488...a%CC%88lje.pdf

Uppropet är obligatoriskt, men de två introveckorna är helt valfria om man vill dyka upp eller inte. Däremot så var det en ganska klar trend att de som tog studierna seriöst från start var även de som klarade sig genom hela året.

Okej tack, vad kan man förvänta sig av introveckorna?
Citera
2014-07-13, 16:41
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elcubalibre
Okej tack, vad kan man förvänta sig av introveckorna?

Första dagen så kommer ni antagligen delas in i några smågrupper och hitta på lite lära-känna-lekar. Sen är det studier direkt från andradagen, medans andra ingenjörslinjer fokuserar två veckor på att lära känna varandra så har basåret bara en dag. (Eftersom ni ändå bara ska studera ihop ett år)
Det brukar alltid vara knökfullt till en början och sedan mattas av efter tiden, så försök passa tider för att få plats.

Sen så sätter de igång med att gå igenom introduktionsmatte över två veckor. Det är ett kompendium på ungefär 50 sidor som man räknar i, det handlar uteslutande om räkneregler samt lite ekvationslösning och lite geometri. Ingenting krångligt.
Om du vill vara lite extra-fancy så kan du redan nu börja på uppgifterna, alla finns här nämligen
http://wiki.math.se/wikis/sommarmatt....php/Huvudsida
Finns övningar som en tab när du trycker in på olika områden

På morgonen varje dag så har en mattelärare en två timmars genomgång om olika tal och hur man bör tänka och på eftermiddagarna så är alla grupprum bokade åt er så ni kan studera ihop i grupp.
Jag rekommenderar starkt att hitta några motiverade att studera ihop med, det gör livet så mycket lättare!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in