• 1
  • 2
2014-07-11, 10:33
Medlem
Vore intressant att veta sig hur JAS 39 Gripen står sig mot det framtida ryska flygvapnet (Mikoyan MiG-35, Sukhoi Su-35S). Har valt att inte ta med Sukhoi PAK FA då det inte finns så mycket information om den som de andra två planen.

Så har de nuvarande Gripen-planen något att komma med mot MiG-35 eller Su-35s? Kommer JAS Gripen NG vara överlägset dessa plan? Hur många % av striderna vinner Gripen? Vi kan jämföra både 1 vs 1 och flera vs flera.
Citera
2014-07-11, 10:46
Medlem
Albozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infensus
Vore intressant att veta sig hur JAS 39 Gripen står sig mot det framtida ryska flygvapnet (Mikoyan MiG-35, Sukhoi Su-35S). Har valt att inte ta med Sukhoi PAK FA då det inte finns så mycket information om den som de andra två planen.

Så har de nuvarande Gripen-planen något att komma med mot MiG-35 eller Su-35s? Kommer JAS Gripen NG vara överlägset dessa plan? Hur många % av striderna vinner Gripen? Vi kan jämföra både 1 vs 1 och flera vs flera.

Är inte något av dessa planen rankade som världens bästa? Sen kommer väl något amerikanskt plan? Rätta mig gärna om jag har fel har som sagt bara gissat mig fram nu.
Citera
2014-07-11, 13:07
Medlem
Dr.Spins avatar
Allting är situationsanpassat.

Detta är Su35ans bästa fördelar.
1 Extrem räckvidd
2 Kraftig EWS som kan störa ut monostatisk radar relativt enkelt (finns gott om övningsexempel på detta)
3 Mkt goda manöveregenskaper (mer om det längre ner)
4 Stor radar, alltså den största i något jaktplan i världen med högst KW-rating.
5 Hyffsat god beväpning (rätt lite för storleken, i övrigt i linje med konkurrenterna)

Detta är Gripens fördelar.
1 Extremt lågt underhållskrav, särskilt jämfört med Su35
2 Extrem manöverduglighet (främst avseende energikonservering)
3 Världens idag mest avancerade datalänk (på delad plats med F22 och F35)
4 Otroligt bra EWS och motmedelssystem (BOL/BOP har ju blivit standard i Finland, delar av UK, Luftwaffe mfl trots att de inte har Gripen själva)
5 Bättre vapen.

Så, vad innebär detta? Jo, det innebär att Gripen i inledningsskedet har Meteor och därmed har Gripen en klar överlägsenhet i BVR (förutsatt att det är en verklighet). Dock har Su30 demonstrerat mot F15C att de i princip är omöjliga att få radarlåsning på (faktiskt helt omöjliga) så jag är lite tveksam till att radarbaserade BVR-robotar verkligen kommer kunna hitta hela vägen fram. Detta gäller båda vägarna.

Vad gäller smygegenskaper så har Gripen också en fördel, vad denna innebär är helt enkelt att Gripen-piloterna kommer ha första tjing på att avgöra när och varifrån de går in i fighten. Troligtvis har då Griparna initiativet vilket är A och O i all strid. Denna fördel kommer F35 också att ha av samma anledning.

Ok, så Gripen har längst räckvidd med vapensystemen och blir initiativtagare i BVR. Men troligtvis avgörs inte striden där pga radarstörning som idag är hiskeligt effektiv.

Då är vi inne på vad som kommer efter att radarrobotarna är slut eller inte går att använda och i slutändan handlar det om beväpning.

Ryssarna har R27IR och R73. Bägge ligger efter på sensorsidan och de senaste R73orna är tänkta att matcha ASRAAM/Aim9x. Gripen av idag har IRIS-T vilket återigen är överlägsen beväpning.

Med likvärdiga vapen är dock fighten jämnare och det handlar mest om pilotens skicklighet. Su35S har dock sannolikt något bättre förmåga över lag avseende manöverduglighet.

Men det är bara i en av alla roller. Är avsikten att slå någon på distans så är Flankerserien överlägsen alla jaktplan i världen.
Citera
2014-07-11, 13:54
Medlem
mr.chongs avatar
Sen hänger det ju inte bara på planet vem som ev skulle vinna en luftstrid... piloten är nen nog så viktig faktor här å då tror jag ryssarna vinner med hästlängder..
Citera
2014-07-11, 14:13
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alboz
Är inte något av dessa planen rankade som världens bästa? Sen kommer väl något amerikanskt plan? Rätta mig gärna om jag har fel har som sagt bara gissat mig fram nu.

Det är helt omöjligt att ranka flygplan som världens bästa, eftersom det är som Dr.Spin säger - flygplan presterar olika i diverse situationer och utgångslägen. Sedan finns det väl alltid uppenbara fall om vilket som är bättre i en given situation. Men att det är någon absolut sanning i alla tänkbara miljöer - är mindre realistiskt.
Citera
2014-07-11, 15:04
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.chong
Sen hänger det ju inte bara på planet vem som ev skulle vinna en luftstrid... piloten är nen nog så viktig faktor här å då tror jag ryssarna vinner med hästlängder..

Det tror jag inte, för Sverige har väldigt mycket flygtid på varje pilot. Jag antar du tänker på ryska flyguppvisningar?

Man kan väl säga att ryska flygvapnet är lite som Sovjets hockeylag. Man hade landslaget med arméns lag som farmarlag. De vann allt. Men sedan hade de i princip ingenting. Skulle man slagit ihop de sovjetiska och svenska ligorna så skulle så gott som alla svenska lag placera sig över så gott som alla sovjetiska lag.

Ryssland är, på samma sätt som Sovjet var, mån om att visa upp sig och att imponera. Men bakom fasaden... tja... ?
Citera
2014-07-11, 15:12
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin

1 Extrem räckvidd
2 Kraftig EWS som kan störa ut monostatisk radar relativt enkelt (finns gott om övningsexempel på detta)
4 Stor radar, alltså den största i något jaktplan i världen med högst KW-rating.
5 Hyffsat god beväpning (rätt lite för storleken, i övrigt i linje med konkurrenterna)

4 Otroligt bra EWS och motmedelssystem (BOL/BOP har ju blivit standard i Finland, delar av UK, Luftwaffe mfl trots att de inte har Gripen själva)
5 Bättre vapen.

Så, vad innebär detta? Jo, det innebär att Gripen i inledningsskedet har Meteor och därmed har Gripen en klar överlägsenhet i BVR (förutsatt att det är en verklighet). Dock har Su30 demonstrerat mot F15C att de i princip är omöjliga att få radarlåsning på (faktiskt helt omöjliga) så jag är lite tveksam till att radarbaserade BVR-robotar verkligen kommer kunna hitta hela vägen fram. Detta gäller båda vägarna.

Vad gäller smygegenskaper så har Gripen också en fördel, vad denna innebär är helt enkelt att Gripen-piloterna kommer ha första tjing på att avgöra när och varifrån de går in i fighten. Troligtvis har då Griparna initiativet vilket är A och O i all strid. Denna fördel kommer F35 också att ha av samma anledning.

Ok, så Gripen har längst räckvidd med vapensystemen och blir initiativtagare i BVR. Men troligtvis avgörs inte striden där pga radarstörning som idag är hiskeligt effektiv.

Då är vi inne på vad som kommer efter att radarrobotarna är slut eller inte går att använda och i slutändan handlar det om beväpning.

Ryssarna har R27IR och R73. Bägge ligger efter på sensorsidan och de senaste R73orna är tänkta att matcha ASRAAM/Aim9x. Gripen av idag har IRIS-T vilket återigen är överlägsen beväpning.

Med likvärdiga vapen är dock fighten jämnare och det handlar mest om pilotens skicklighet. Su35S har dock sannolikt något bättre förmåga över lag avseende manöverduglighet.

Men det är bara i en av alla roller. Är avsikten att slå någon på distans så är Flankerserien överlägsen alla jaktplan i världen.

Man ska tänka på att Gripen är avsedd som en komponent i ett luftförsvarssystem. Exempelvis så jobbar Gripen under en markbaserad jaktstridsledning som förhoppningsvis får förvarning om var de ryska planen kommer. Då kan Flygvapnet svara med lämplig mängd Gripen, i varje situation, och oftast ha numerärt övertag. Lyckas man med det så vinner Sverige på knock. Allafall som det ser ut idag med planens beväpning etc.

Men vi får planera framåt. Ryssarna skaffar sig större flygplansflotta och man har kapacitet att slå ut baser med hjälp av kryssnings- och medeldistansrobotar mm. En av de första och bästa åtgärderna vore att sprida planen över Sveriges ganska stora yta.
Citera
2014-07-11, 16:12
Bannlyst
Handlar inte modern luftstrid om att skjuta och fly. Dogfight känns 1960.

Hur bra fungerar flares mot jaktrobott och SideWinders?
Senast redigerad av travelforum1333 2014-07-11 kl. 16:20.
Citera
2014-07-11, 16:18
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man ska tänka på att Gripen är avsedd som en komponent i ett luftförsvarssystem. Exempelvis så jobbar Gripen under en markbaserad jaktstridsledning som förhoppningsvis får förvarning om var de ryska planen kommer. Då kan Flygvapnet svara med lämplig mängd Gripen, i varje situation, och oftast ha numerärt övertag. Lyckas man med det så vinner Sverige på knock. Allafall som det ser ut idag med planens beväpning etc.

Men vi får planera framåt. Ryssarna skaffar sig större flygplansflotta och man har kapacitet att slå ut baser med hjälp av kryssnings- och medeldistansrobotar mm. En av de första och bästa åtgärderna vore att sprida planen över Sveriges ganska stora yta.
Så är det, och defensivt är Gripen ett solitt system tillsammans med STRIL90. Men det är den defensiva sidan och där är Gripen fullkomligt överlägsen på marknaden. Men Flankerserien går inte av för hackor. Och det är i första hand ett offensivt system som ska kunna agera utan särskilt mycket understöd.

I resp roll är de båda helt perfekta.
Citera
2014-07-11, 16:19
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av travelforum1333
Handlar inte modern luftstrid om att skjuta och fly. Dogfight känns 1960.

Hur bra fungerar flares mot jaktrobott och SideWinders?

Flares är mot Sidewinders och andra värmesökande robotar.
Den andra typen har radarmålsökare och kan störas ut elektroniskt eller med remsor.
Vissa robotar har kort brinntid på motorn och har svårt om de får svänga kraftigt efter att motorn slocknat.
Citera
2014-07-11, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det tror jag inte, för Sverige har väldigt mycket flygtid på varje pilot.

Dagens skämt? Det var flera år sedan jag såg ett Jas i luften, och då bor jag vid ett av de större flygfälten.

Medans ryssarna får flyga minst några gånger i veckan
Citera
2014-07-11, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin

1 Extrem räckvidd

5 Bättre vapen.

Meteor och Iris-t är säkert jättebra vapen... OM de sitter fast på kärran som är tänkt att leverera dem... När de ligger i ett förråd på marken för att någon politiker vill spara pengar och/eller tycker att fullt beväpnade Gripen kan framstå som kränkande/provocerande mot de som kränker vårt luftrum... så...

Det vi verkligen har är Gripen Vs. SU dvs. acan Vs målsökande robot... dvs Gripen reducerad till skrothög och som enda möjlighet till vinst är att SU flyget störtar av okontrollerade skrattanfall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in