2014-07-21, 22:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Oj. Det är ganska breda frågor du tar upp i en och samma mening.

Men jag tror du förenklar. Ta till exempel kristnandet av Mexiko som exempel. Det skedde inte genom våld, utan genom en bild, ja, vår Fru av Guadalupe. Åtta år efter bildens påträffande 1539 hade nio miljoner(!) indianer omvänt sig till kristendomen. Frivilligt.

Det är något helt annat än protestanternas maktmaskin.
Låter ju trevligt men det är inte svar på frågan.

I Nordamerika gick befolkningen från ca 12 miljoner till ca 250.000.
I Sydamerika ter sig Nazisternas gasning av judar som ett litet trevligt sommarsamkväm.
Bara under 1600-talet allena minskade befolkningen från 70-100 miljoner till ca 12...

Trevlig liten religion det där...
Citera
2014-07-21, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Låter ju trevligt men det är inte svar på frågan.

I Nordamerika gick befolkningen från ca 12 miljoner till ca 250.000.
I Sydamerika ter sig Nazisternas gasning av judar som ett litet trevligt sommarsamkväm.
Bara under 1600-talet allena minskade befolkningen från 70-100 miljoner till ca 12...

Trevlig liten religion det där...

Jag har inte haft tid att kontrollera siffrorna, men du tycker alltså att indianernas "skära hjärtan ur folk levande"-religion var trevligare?
Citera
2014-07-21, 23:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har inte haft tid att kontrollera siffrorna, men du tycker alltså att indianernas "skära hjärtan ur folk levande"-religion var trevligare?

Denna typ av "dom andra började"-argument är inte särskild övertygande.
Citera
2014-07-21, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Gäller det även när det är sanningen?
Citera
2014-07-21, 23:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Gäller det även när det är sanningen?

För det mesta ... och speciellt när det rör sig om så svårt-definierade saker som teologisk politik och teologisk etik.
Citera
2014-07-21, 23:22
Avslutad
Citat:
För det mesta ... och speciellt när det rör sig om så svårt-definierade saker som teologisk politik och teologisk etik.

Huruvida det är ont eller ej att skära hjärtan ur folk levande kan enbart en ateist tycka är svår-definierbart.
Citera
2014-07-21, 23:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Huruvida det är ont eller ej att skära hjärtan ur folk levande kan enbart en ateist tycka är svår-definierbart.

Nu var det inte det jag skrev eller använde som underlag. Jag refererade till "tävlingen" om vem som är "bäst" mellan olika typer av teologisk politik och teologisk etik.
Citera
2014-07-21, 23:29
Avslutad
Citat:
Nu var det inte det jag skrev eller använde som underlag. Jag refererade till "tävlingen" om vem som är "bäst" mellan olika typer av teologisk politik och teologisk etik.

Du skrev att det tillhörde "svår-definierade saker".
Senast redigerad av Tubbo 2014-07-21 kl. 23:31.
Citera
2014-07-21, 23:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Du skrev att det tillhörde "svår-definierade saker".

Ja, kyrko-politik och religiös etik ÄR svår-definierade (utanför sin egen bubbla).
Citera
2014-07-21, 23:38
Avslutad
Citat:
Ja, kyrko-politik och religiös etik ÄR svår-definierade (utanför sin egen bubbla).

Nej. Det är, och kommer alltid vara, ondska att skära hjärtan ur folk levande, vare sig det är katoliker eller indianer som utför dådet.
Citera
2014-07-21, 23:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej. Det är, och kommer alltid vara, ondska att skära hjärtan ur folk levande, vare sig det är katoliker eller indianer som utför dådet.

Precis, och det är av den anledning att det är meningslöst att tala om "det var dom som började". Det finns vidrigheter att hitta i en stor del av religions-utövande.
Citera
2014-07-21, 23:45
Avslutad
Citat:
Precis, och det är av den anledning att det är meningslöst att tala om "det var dom som började". Det finns vidrigheter att hitta i en stor del av religions-utövande.

Nej. Det är inte meningslöst.

Indianerna skar hjärtat ur folk levande. Vi stoppade det.

Det var bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in