Citat:
Ursprungligen postat av
NJJ
Jag har fått uppfattningen att många som har sådana diagnoser inte vågar försöka bli bättre. Verkligen ta tag i sina problem för många kan nog jobba på sin självkänsla...
Jag tror nog inte det handlar just om att våga. Är man sjuk så har man ju oftast en hel del mediciner som har tråkiga bieffekter, och intrycket jag har fått är att personerna är ganska orkeslösa och dämpade när dom inte befinner sig i ett manisk skov. Jag tror inte orken att ta tag i problem finns även om dom kanske innerst inne skulle vilja.
Hade en närstående som var bipolär, och det kändes som att han förlorade en stor del av sin personlighet och kunskap. Jag frågade honom ibland om t.e.x saker som gäller renovering av hus, och han kunde inte svara längre -all kunskap var som bortblåst. Och då hade han både byggt och renoverat flera villor i princip helt på egen hand

Jag vet inte om det berodde på medicinerna, men han blev väldig förändrad.
Att ens tänka tanken på att han skulle kunna "ta tag i sitt liv" fanns inte. Orken finns inte. Jag tror knappast viljan finns heller när man är så sjuk. Man vill nog bara vara i fred och härda ut. Och det är det ju tyvärr inte alla som gör heller.