2014-07-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NJJ
Vem säger att den inte går att kontrollera , vetenskapen ?
Den som tror det inte går och den som tror det går, båda ar rätt"

För att du inte kanske har klarat av det säger väl inte att någon annan inte gör det heller.
När det är tala om depressioner så blir det alltid "allt är subjektivt" Men grejjen är har folk som är i djupa depressioner ens provat de logiska sakerna för att må bättre ?

Jag tror inte på medicin det bara skjuter fram problemen... Bipolära tror jag har det svåra att kontrollera sinnesstämningar, deras humör svänger mycket mer. Därför måste de eliminera alla negativa tankar och för att lyckas med det måste de ta tag i sina lik i garderoben. En vanlig människa behöver inte de pga av de är inte lika dålig på att kontrollera sina sinnesstämningar...

Har du själv fått diagnosen depression någon gång?
Citera
2014-07-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Har du själv fått diagnosen depression någon gång?

Ja det har jag så jag vet hur svårt det är men jag vet att allt är möjligt. Måste bara tänka lite mer mekanisk om man ska ta sig igenom sina problem. Det är inte alltid logiskt varför man mår dåligt men man kan fundera över saker man inte har som andra har och rätta till dom...

Det krävs mycket mod och många saknar mod tyvärr. Men det är absolut värt mödan...
Citera
2014-07-10, 21:57
Medlem
Jag tror det är viktigt att vara öppen om sina problem utåt. Att man vågar prata om de med andra människor än sin psykolog. För om man inte gör det då har man inte provat flera möjliga altenativ som kan förbättra måendet.

Tror du på personligutveckling ?
Citera
2014-07-10, 21:59
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ja det har jag så jag vet hur svårt det är men jag vet att allt är möjligt. Måste bara tänka lite mer mekanisk om man ska ta sig igenom sina problem. Det är inte alltid logiskt varför man mår dåligt men man kan fundera över saker man inte har som andra har och rätta till dom...

Det krävs mycket mod och många saknar mod tyvärr. Men det är absolut värt mödan...

Har du fått diagnosen bipolär sjukdom själv? Det är stor skillnad på att vara bipolär och att ha depressioner...
Citera
2014-07-10, 21:59
Medlem
Citat:

Menar du att det funkar för alla? Om man inte kan hitta nån orsak till varför man mår dåligt, vad gör man då?
Citera
2014-07-10, 22:01
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Jag tror det är viktigt att vara öppen om sina problem utåt. Att man vågar prata om de med andra människor än sin psykolog. För om man inte gör det då har man inte provat flera möjliga altenativ som kan förbättra måendet.

Jag håller inte riktigt med där. Omgivningen kan bli ganska förfärad av att veta att en vän eller familjemedlem har en psykisk sjukdom. Man behöver faktiskt inte berätta det, för ingen mår bättre av att veta det. Som sjuk känner man sig ofta som en börda, och om man berättar för alla hur det verkligen ligger till -så kan det tynga ännu mer eftersom man helt plötsligt blir behandlad annorlunda.
Citera
2014-07-10, 22:04
Medlem
Citat:
Menar du att det funkar för alla? Om man inte kan hitta nån orsak till varför man mår dåligt, vad gör man då?

Då provar man alla logiska förklaringar. Man provar sig fram för att se om det är det. Men jag tror allt bottnar i att man inte vågar leva efter sina värderingar utan man har inte nog bra självkänsla. INte så konstigt att depression kommer efter en mani. Om man svävar på moln och sen mitt iallt börjar tänka lite negativa tankar så blir det ju sämre. Sen blir ju personen mer deprimerad för att han inte är lycklig då personen har känt extrem lycka och de negativa tankarna blir en spiral.
Citera
2014-07-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Jag håller inte riktigt med där. Omgivningen kan bli ganska förfärad av att veta att en vän eller familjemedlem har en psykisk sjukdom. Man behöver faktiskt inte berätta det, för ingen mår bättre av att veta det. Som sjuk känner man sig ofta som en börda, och om man berättar för alla hur det verkligen ligger till -så kan det tynga ännu mer eftersom man helt plötsligt blir behandlad annorlunda.

Ja, hur många är det som vill prata om bipolär sjukdom om det gäller en människa man känner? Mina släktingar vill inte prata om det alls, psykisk sjukdom är tabu och de vet inte vad de ska säga. Bekanta blir jättetysta och generade och själv känner man sig som en oerhörd börda. Jag hoppas att andra bipolära har bättre erfarenheter men tvivlar tyvärr på att det är så.
Citera
2014-07-10, 22:09
Medlem
Citat:
Då provar man alla logiska förklaringar. Man provar sig fram för att se om det är det. Men jag tror allt bottnar i att man inte vågar leva efter sina värderingar utan man har inte nog bra självkänsla. INte så konstigt att depression kommer efter en mani. Om man svävar på moln och sen mitt iallt börjar tänka lite negativa tankar så blir det ju sämre. Sen blir ju personen mer deprimerad för att han inte är lycklig då personen har känt extrem lycka och de negativa tankarna blir en spiral.

Är du själv bipolär?

Vet du hur det känns när man vet att man har allt och inte saknar nåt här i livet men ändå mår så dåligt att man inte orkar leva en sekund längre? Det är verkligen inte nåt man bara kan tänka bort. Jag önskar att det gick att vara logisk då, jag gillar logik.
Citera
2014-07-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie

Det där är motsatsen. De riktiga nära och kära kommer bara bry om dig ännu mer. Varför låtsas som att det är bättre än det är. Du ljuger bara för dig själv och nära och kära och jag tycker de förtjänar sanningen. Tror exakt många tänker som dig och det är det som är problemet. Allt bottnar o att man är rädd att man inte kommer bli omtyckt för den man är. För sanningen är ju att man har psykiska problem...

En enkel liknelse är när personer säger att en person är snygg fast de tycker personen är ful. Varför talar de inte sanningen, jo för att de inte vill göra personen förfärad... Istället för att bygga upp falska förhoppningar tala sanningen istället. Då får personen bygga upp en självkänsla och lära att tycka om en själv som man är.
Citera
2014-07-10, 22:12
Medlem
Citat:
Ja, hur många är det som vill prata om bipolär sjukdom om det gäller en människa man känner? Mina släktingar vill inte prata om det alls, psykisk sjukdom är tabu och de vet inte vad de ska säga. Bekanta blir jättetysta och generade och själv känner man sig som en oerhörd börda. Jag hoppas att andra bipolära har bättre erfarenheter men tvivlar tyvärr på att det är så.

Klart det är så men då har du ju chansen att förändra det till nästa gång. Någon måste ta steget. För skulle det inte vart skönt att omgivningen visste varför du ibland mår dåligt. Få en logisk förklaring...
Citera
2014-07-10, 22:16
Medlem
Citat:
Är du själv bipolär?

Vet du hur det känns när man vet att man har allt och inte saknar nåt här i livet men ändå mår så dåligt att man inte orkar leva en sekund längre? Det är verkligen inte nåt man bara kan tänka bort. Jag önskar att det gick att vara logisk då, jag gillar logik.

Men grejjen är ju att ni har ju inte allt om ni inte kan vara öppen till omgivningen. Ni kanske har allt annat bra men det ni inte har är sanningen utåt till alla.
Ni bygger kanske upp en fasad att alt är bra utåt för ni inte vågar då det är tabu i sverige att ha psykiska sjukdomar.Varför måste alla vara så reaktiva skulle nog var passande om fler vågade vara proaktiva.
Ibland kanske man måste sluta vara så förnuftig...

"förnuftiga människor anpassar sig till världen. Oförnuftiga människor anpassar världen till sig sjävla. Därför beror alla framsteg på oförnuftiga människor"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in