2014-07-09, 15:44
Medlem
Jag är anställd och erbjuden att få en dyr penna för att jag jobbat 10 år på företaget, värdet är runt 3000 kronor. När jag sist fick en liknande gåva av en tidigare arbetsgivare så skrev de upp det som en förmån på mitt årsbesked och jag beskattades då för gåvan. Det företag jag jobbar på nu påstår sig ha kollat upp att gränsen är att ha jobbat 10 år på företaget för att kunna ge en skattefri gåva och att de inte kommer att skriva något på årsbeskedet.

Nu behöver jag ingen penna, men om får den gratis och inte beskattas så vill jag ju ta emot den. Men om ska skatta för den och då kanske betala 1000 kronor i skatt så blir det en dyr penna för mig.

Om läser skatteverkets sida

http://www.skatteverket.se/privat/sk...800014379.html

så står det att man måste ha jobbat 25 år eller mer. Men om går till lagtexten 1999:1229 kapitel 11 paragraf 14 så står inget om "25 år eller mer".

Jag ringde skatteverket och blev hänvisad till proposition 1987/88:52 och fick svaret att jag kan få en gåva efter sex års anställning och sedan en när jobbat 25 år och en när slutar. Jag kan inte få ihop vare sig lagtexten eller propositionen till att ha den betydelsen. Och en proposition är väl ett förslag, ingen lag?

Så jag skrev e-post till dem och frågade igen. Min fråga är ju var de fått 25 år ifrån, men svaret var typ att "står på vår hemsida". Rundgångsresonemang, jag vill ju veta var de fått det ifrån. Om det finns något tillägg till lagen eller om skatteverket prövat något ärende och fått ett beslut på något vis att är 25 år som gäller.

Luskade lite nu och hittade några referenser till 25 år, men inget beslut

Motion 2004/05:Sk376 blev bordlagt.
Betänkande 2004/05:SKU19 avslaget.

Skatteverket verkar inte vilja svara, har någon här någon aning om vart de kan ha fått siffran 25 år ifrån?
Citera
2014-07-09, 18:32
Medlem
Diablo1118s avatar
Om företaget inte skriver upp det så kommer skatteverket inte får reda på något ....ta då i mot pennan.
Citera
2014-07-09, 22:43
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Jag är anställd och erbjuden att få en dyr penna för att jag jobbat 10 år på företaget, värdet är runt 3000 kronor. När jag sist fick en liknande gåva av en tidigare arbetsgivare så skrev de upp det som en förmån på mitt årsbesked och jag beskattades då för gåvan. Det företag jag jobbar på nu påstår sig ha kollat upp att gränsen är att ha jobbat 10 år på företaget för att kunna ge en skattefri gåva och att de inte kommer att skriva något på årsbeskedet.

Nu behöver jag ingen penna, men om får den gratis och inte beskattas så vill jag ju ta emot den. Men om ska skatta för den och då kanske betala 1000 kronor i skatt så blir det en dyr penna för mig.

Om läser skatteverkets sida

http://www.skatteverket.se/privat/sk...800014379.html

så står det att man måste ha jobbat 25 år eller mer. Men om går till lagtexten 1999:1229 kapitel 11 paragraf 14 så står inget om "25 år eller mer".

Jag ringde skatteverket och blev hänvisad till proposition 1987/88:52 och fick svaret att jag kan få en gåva efter sex års anställning och sedan en när jobbat 25 år och en när slutar. Jag kan inte få ihop vare sig lagtexten eller propositionen till att ha den betydelsen. Och en proposition är väl ett förslag, ingen lag?

Så jag skrev e-post till dem och frågade igen. Min fråga är ju var de fått 25 år ifrån, men svaret var typ att "står på vår hemsida". Rundgångsresonemang, jag vill ju veta var de fått det ifrån. Om det finns något tillägg till lagen eller om skatteverket prövat något ärende och fått ett beslut på något vis att är 25 år som gäller.

Luskade lite nu och hittade några referenser till 25 år, men inget beslut

Motion 2004/05:Sk376 blev bordlagt.
Betänkande 2004/05:SKU19 avslaget.

Skatteverket verkar inte vilja svara, har någon här någon aning om vart de kan ha fått siffran 25 år ifrån?
De har uppenbarligen trollat fram den för att lura personer som dig att betala skatt fastän du inte skulle behöva göra det.

Skit i att beskatta dem och driv saken i rätten om skattemyndigheterna jävlas, du vinner ändå om allt material som finns är det som du lagt fram i ditt inlägg.
Citera
2014-07-10, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
De har uppenbarligen trollat fram den för att lura personer som dig att betala skatt fastän du inte skulle behöva göra det.

Skit i att beskatta dem och driv saken i rätten om skattemyndigheterna jävlas, du vinner ändå om allt material som finns är det som du lagt fram i ditt inlägg.
Ska han "skita i att beskatta dem"? Hurdå?
Och driva skattemål mot Skatteverket för en pennas skull verkar ju... ...begåvat.
Har du jobbat en dag i hela ditt liv?
Citera
2014-07-10, 10:09
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Ska han "skita i att beskatta dem"? Hurdå?
Och driva skattemål mot Skatteverket för en pennas skull verkar ju... ...begåvat.
Har du jobbat en dag i hela ditt liv?
Tja, genom att inte beskatta för den? Läste du ens TS inlägg? Det finns inga grunder för den skatten som nämns.
Citera
2014-07-10, 14:57
Medlem
Citat:
Tja, genom att inte beskatta för den? Läste du ens TS inlägg? Det finns inga grunder för den skatten som nämns.
Men lilla vän, här i Sverige är det arbetsgivaren som tar upp beskattningsbara förmåner. Inte den enskilde arbetstagaren. Det vet varenda unge.
Citera
2014-07-10, 15:02
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Men lilla vän, här i Sverige är det arbetsgivaren som tar upp beskattningsbara förmåner. Inte den enskilde arbetstagaren. Det vet varenda unge.
Då är det ju bara för TS att nämna den information han hittat åt arbetsgivaren, så behöver han inte skatta för pennan.
Citera
2014-07-10, 15:16
Medlem
Citat:
Då är det ju bara för TS att nämna den information han hittat åt arbetsgivaren, så behöver han inte skatta för pennan.
Javisst, för det är ju AG som bestämmer om SV genomför en granskning...
Citera
2014-07-10, 15:40
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
...och att de inte kommer att skriva något på årsbeskedet.
Problem solved?
Citera
2014-07-12, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Problem solved?

Nja, de kan ju ändra sig. Och kanske är jag lite besatt av att jag ska göra "rätt" och att de ska ge "rätt" uppgifter till skattebetalare, det får väl medges

Tror jag ska knalla dit och be att få träffa någon där. Och inte ge mig innan de hittat vart de fått uppgiften om 25 år eller mer ifrån....
Citera
2014-07-16, 15:15
Medlem
Fick svar från skatteverket

Citat:
Du kan hitta stöd för tiden 25 år när det gäller minnesgåva i propen 1987/88:52 sid 50-51. Där kan man tydligt läsa bl.a. följande:

Minnesgåva till anställd skall vara skattefri när den ges i samband med att den anställde uppnår viss ålder (t. ex. 50 år) eller efter viss anställningstid (25 år eller mer) eller vid anställningens upphörande. En förutsättning för skattefrihet skall dock vara att gåvans värde inte överstiger 6 000 kr. och inte utgår vid mer än ett tillfälle utöver vid anställningens upphörande.

Är alltså texten Proposition 1987/88:52

Så, är denna proposition underlaget för lagen? Som blivit antagen? Så även om lagtexten inte säger det, så kan de gå till underlaget och då se vad som "menades"?

I texten står

Citat:
Kammarrätten i Stockholm anser att det räcker att beloppsgränserna för minnesgåvor fixeras i lagtext medan övriga beloppsspärrar skulle kunna få komma till uttryck i RSV:s anvisningar.

Känns lite amatörmässigt, men skulle i så fall förklara varför det står på skatteverkets hemsida men inte i lagtexten. Om nu propositionen är antagen, vilket jag inte riktigt fattar om den är?
Citera
2014-07-16, 19:36
Medlem
Citat:
Förarbeten: I arbetet med att ta fram en ny lag (eller att ändra en befintlig) görs utredningar i olika omgångar. Dessa utredningar kallas för förarbeten (eller ibland lagmotiv), och innehåller ofta mycket information om hur lagen är tänkt att tolkas och användas. Enligt den etablerade svenska rättskälleläran väger förarbetena tungt (om än inte tyngre än själva lagtexten) och juridiska resonemang stödjer sig ofta på uttalanden i förarbetena.

https://lagen.nu/om/rattskallor.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in