2014-07-08, 22:05
Medlem
Hej, är en tjej på 20 år som behöver tips/råd angående vad man ska ha för preventivmedel. Har i dagsläget i P-stav, men måste ta ut den snart då jag haft den i 3 år, hörde av mig till Ungdomsmottagningen och fick en ny. Bara någon dag senare då jag var på gynundersökning så sa gynekologen (samma som skrivit ut recept på den nya p-staven) att jag kunde sätta i en kopparspiral eller hormonspiral. Då frågade jag vad hon rekommenderade då sa hon att det är mitt val och sen sa hon inte så mycket mer. Så vet inte riktigt vad jag ska använda, för p-staven funkar hur bra som helst för mig men hon tipsade mig ändå av en anledning. Så min fråga till er tjejer som har/haft kopparspiral eller hormonspiral vad är för och nackdelarna? Vad rekommenderar ni för något?
Citera
2014-07-08, 22:21
Medlem
alcoholicsuniteds avatar
Absolut inte hormonspiralen. Den förändrar en som person. Sexlivet och känslolivet blir lidande. Sätt in en kopparspiral.
Citera
2014-07-08, 22:27
Medlem
Jag funderar också på kopparspiral. Jag har knaprat piller, allt från Neovletta(?) till prionelle till något jag inte ens kan uttala längre.
Gör det ont att sätta in spiralen?
Några konstiga biverkningar? Hur påverkas sexlivet m.m.?
Citera
2014-07-08, 22:37
Medlem
Aj-am-1teds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcoholicsunited
Absolut inte hormonspiralen. Den förändrar en som person. Sexlivet och känslolivet blir lidande. Sätt in en kopparspiral.
Jag har hormonspiralen och den funkar suveränt! Ingen mens och sexlusten på topp, inget pms eller så heller.

Men som vanligt så är allt individuellt så varför måste du ts byta ut p-staven när du äntligen hittat något som fungerar?
Angående kopparspiralen så vet jag bara att man tenderar att blöda mer.
Citera
2014-07-09, 00:31
Medlem
Kommer killen känna av spiralen/p-staven ? Menar mot penis?
Citera
2014-07-09, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alcoholicsunited

Okej!

Citat:
Ursprungligen postat av Aj-am-1ted
Jag har hormonspiralen och den funkar suveränt! Ingen mens och sexlusten på topp, inget pms eller så heller.

Men som vanligt så är allt individuellt så varför måste du ts byta ut p-staven när du äntligen hittat något som fungerar?
Angående kopparspiralen så vet jag bara att man tenderar att blöda mer.

Okej, ja det är ju det. Måste byta ut den efter 3 år, min tanke var att jag skulle sätta i en ny p-stav då den funkat väldigt bra för mig. jo, har hört det och har knappt mens så vill definitivt inte att jag börjar får mens.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackar
Kommer killen känna av spiralen/p-staven ? Menar mot penis?

Har hört att killen kommer det, men om man använder tampong så ska man vara försiktigt då man drar ut den så att den inte "åker" ut eller vad man ska säga.
Citera
2014-07-09, 20:50
Medlem
Min sambo satt in en igår så vi får inte ha sex på ett tag, Men är lite orolig att jag ska stöta i den och göra illa mig. Men jag har ifs aldrig bottnat i henne förut så jag vet inte om jag kommer märka av den alls men är ändå lite orolig, så vad tror du/ni? Är en hormonspiral stor? Måste man typ ha bottnat innan för att märka av den ens? Och kan penisen fastna i den likt en tampong?
Citera
2014-07-10, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackar
Min sambo satt in en igår så vi får inte ha sex på ett tag, Men är lite orolig att jag ska stöta i den och göra illa mig. Men jag har ifs aldrig bottnat i henne förut så jag vet inte om jag kommer märka av den alls men är ändå lite orolig, så vad tror du/ni? Är en hormonspiral stor? Måste man typ ha bottnat innan för att märka av den ens? Och kan penisen fastna i den likt en tampong?

Även om du skulle lyckas bottna i henne så kommer din penis ALDRIG befinna sig uppe i livmodern där spiralen sitter. Det enda du möjligtvis skulle kunna känna (även med FB-kuk) är trådarna som mynnar ut från livmoderhalsen om barnmorskan klippt dessa väldigt korta. Du kommer mest troligt aldrig märka av den. Spiralen i fråga är ungefär 2-3 cm "stor" och sitter högst upp i livmodern. Du kan inte heller fastna i den eller dess trådar. Du kan ju läsa på lite för din egen och din tjejs skull.

http://www.1177.se/Norrbotten/Tema/S.../Hormonspiral/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in