2014-07-08, 21:33
Bannlyst
fanns en gammal tråd om detta men tänkte ta upp det på nytt, jag vill starta ett radiokanal där jag pratar massa skit och inbland bjuder in mina vänner som gästar programmet Helenius hörn ska det heta.
men jag vill inte punga ut 1000kr i månaden så hur ska man bäst gå till väga för att sända god old piratradio som massa gjorde på 60-talet? jag vill alltså inte sända något skit över internet utan jag vill ha det så folk i bilen kan ratta in typ 199,2 kl 3 på natten och sen hör dom min glada röst.
Citera
2014-07-08, 21:46
Medlem
Turist i tidens avatar
Enklast är att köpa en sändare, det näst enklaste är att bygga en sändare.
Citera
2014-07-08, 21:51
Medlem
Findmucks avatar
Det du vill åstadkomma är rätt enkelt, egentligen. Allt som krävs av dig är lite pengar då många system som säljs där ute är "plug-n-play". Det du behöver är en ljudkälla (dator, CD-spelare, mixerbord), en FM-sändare och en antenn. För att det ska fungera optimalt ska du ha antennen utomhus ganska högt upp i luften. Tänk dig en mast. Sen måste du ha lite effekt på FM-sändaren, 30 watt räcker ganska långt om du har bra antennplacering och inte så mycket byggnader som blockerar signalen.

Ett sånt system jag pratar om kostar en del, runt 9-10 tusen, om du vill ha kvalité på grejerna. Men då kan du också sända hur mycket du vill (tills någon anmäler dig och polisen kommer) dygnet runt. Annars kan du köpa billigare sändare som är svagare, t.ex. 1 wattare. Kostar kanske tusingen utan antenn, men det kan du tillverka en egen av någon tråd eller nåt. Inte optimalt, men det funkar för att experimentera.

Förresten, det blir nog svårt att få in 199,2 MHz på radion Det svenska rundradiobandet sträcker sig mellan 87.5 till 108 MHz.
Citera
2014-07-10, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Findmuck
Det du vill åstadkomma är rätt enkelt, egentligen. Allt som krävs av dig är lite pengar då många system som säljs där ute är "plug-n-play". Det du behöver är en ljudkälla (dator, CD-spelare, mixerbord), en FM-sändare och en antenn. För att det ska fungera optimalt ska du ha antennen utomhus ganska högt upp i luften. Tänk dig en mast. Sen måste du ha lite effekt på FM-sändaren, 30 watt räcker ganska långt om du har bra antennplacering och inte så mycket byggnader som blockerar signalen.

Ett sånt system jag pratar om kostar en del, runt 9-10 tusen, om du vill ha kvalité på grejerna. Men då kan du också sända hur mycket du vill (tills någon anmäler dig och polisen kommer) dygnet runt. Annars kan du köpa billigare sändare som är svagare, t.ex. 1 wattare. Kostar kanske tusingen utan antenn, men det kan du tillverka en egen av någon tråd eller nåt. Inte optimalt, men det funkar för att experimentera.

Förresten, det blir nog svårt att få in 199,2 MHz på radion Det svenska rundradiobandet sträcker sig mellan 87.5 till 108 MHz.
okej tack för svaret

vad tror du kostnaderna kan bli om polisen kommer? är detta något sorts bedrägeri? blir det förmodligen bara böter?

vet du hur man bygger en egen sändare? några grejer man kan bygga den av? mikrovågsugn etc.?
var hittar man dom dyrare sändarna som du snackar om dom som kostar runt 10 tusen, pengarna är inget problem.

tnäk vinyl 107,1 skulle jag kunna starta en kanal på 107,2 eller måste det vara typ 107.7 för där har jag inte hört något, det är ju olika frekvenser i olika områden så jag skulle förmodligen bara kuna sända i stockholmsområdet, om polisen kommer tror du att man får behålla grunkan som kostar 10 tusen kr?
Citera
2014-07-10, 21:29
Medlem
Monolits avatar
Intressant sida om ämnet: http://www.antus.org/pirat.html
Citera
2014-07-10, 21:33
Bannlyst
Sätt upp TVÅ sändarantenner, så långt ifrån varandra du kan. Det gör det jävligt mycket svårare att triangulera in var du sänder ifrån.
Citera
2014-07-10, 21:42
Bannlyst
Build your own small pirate radio station.I show you how to build a simple FM transmitter.

https://www.youtube.com/watch?v=HWNhVWEF0Ho
Citera
2014-08-09, 12:30
Medlem
Findmucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettrosatangentbors
okej tack för svaret

vad tror du kostnaderna kan bli om polisen kommer? är detta något sorts bedrägeri? blir det förmodligen bara böter?

vet du hur man bygger en egen sändare? några grejer man kan bygga den av? mikrovågsugn etc.?
var hittar man dom dyrare sändarna som du snackar om dom som kostar runt 10 tusen, pengarna är inget problem.

tnäk vinyl 107,1 skulle jag kunna starta en kanal på 107,2 eller måste det vara typ 107.7 för där har jag inte hört något, det är ju olika frekvenser i olika områden så jag skulle förmodligen bara kuna sända i stockholmsområdet, om polisen kommer tror du att man får behålla grunkan som kostar 10 tusen kr?

Ber om ursäkt för sent svar, måste lära mig använda "visa mina citerade inlägg".

Om polisen kommer och du sänder samtidigt så lär du få böter. Kan bli rätt dyrt.

Jag har aldrig själv byggt en sändare, men det finns massa ritningar, guider osv på internet. Sök på Google och YouTube. Om du vill ha en sida där man kan köpa bra FM-sändare ifrån får du PMa mig.

Om polisen kommer beslagtar de med största sannolikhet din sändare och antenn.
Senast redigerad av Findmuck 2014-08-09 kl. 12:33.
Citera
2014-08-11, 12:45
Medlem
Poechalis avatar
Köp en från Kina, exempel:
http://www.aliexpress.com/item/NEW-7...603153892.html
Om du ska köra piratradio är det lite overkill att ha en professionell sändare för tio tusen.
Kan inte rekommendera att bygga heller om man är nybörjare. Radioutrustning kräver lite kunskap.

Sätt en antenn på taket. Antenn kan man bygga själv av delar från byggvaruhuset för en näve tior.

Effekten är inte det viktigaste, bra antenn, högt och fritt är det som gäller för att nå långt.
Med 5-10 W kan man nå flera kilometer utan problem.

Om du sitter med lurar och bubblar i en mikrofon kopplad till sändaren så åker du dit. Om du åker dit tar de sändaren och du får INTE tillbaks den. Se till att spela upp programmen från en mp3-spelare eller hitta på något klurigt sätt (länksändare t ex) för att inte vara i direkt anslutning till sändaren.

Dom som pejlar är inte dumma och de har avancerade pejlar som hittar en sändare på 10 sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in