Enligt 2 § i 1809 års grundlag står det att kungen måste vara protestant ("av den rena evangeliska läran, sådan som den uti den oförändrade Augsburgiska bekännelsen samt Uppsala mötes beslut av år 1593 antagen och förklarad är." fritt citerat

). Skulle Calle få för sig att bli muslim (eller katolik för den delen antar jag...) skulle han troligtvis rent juridisk komma att kunna avsättas. Då detta inte förekommit i modern tid vet nog ingen riktigt hur det skulle gå till; men det blir väl upp till riksdagen att rösta bort honom elelr någonting

Det känns dock förhållandevis avlägset att HMK skulle vilja konvertera till islam men OM han skulle göra det imorgon är väl frågan om han ändå inte skulle få sitta kvar? Det skulle förvisso strida mot grundlagen och den kan ju inte ändras hux-flux...men jag tror å andra sidan inte att majoriteten av riksdagen egentligen tycker att det är olämpligt med en katolsk kung.
I övrigt kan han väl inte bli avsatt vad jag har förstått..? Men om kungen skulle få spel och gå ner på sta´n och brja skjuta folk så skulle han ju knappast få fortsätta med det i praktiken, eller hur..?
Tilläg: Förr hade ju kungen en helt annan politisk makt och då var det väl praktiskt att han inte kunde åtalas vilket ju skulle påverkat och skakat landet. Eller nåt. Nuförtiden har han ju bara en titel (och sisådär en 100 milj i apanage) och ingen makt och han skulle ju inte ens kunna uttala sig om huruvida han tycker att Magnum Mandel är godare än Magnum original utan att media skulle hugga som vilda djur...