Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag blev indragen i en diskussion på annat håll med en jeppe som tyckte att jag var dum i huvudet som inte begrep att en statschef MÅSTE vara immun mot åtal, annars... tja, annars funkar det liksom bara inte.
Jag vet att senatorer i USA inte kan gripas. De kan åtalas men proceduren är mera omständig. De får själva infinna sig vid eventuella förhör mm, utan att ett gripande någonsin kommer i fråga. Poängen var att förhindra att politiska motståndare använder beskyllningar om brott, eller korrumperade poliser, för att gripa en senator och förhindra att han eller hon deltar i en omröstning.
Jag antar att det här med Kungen hänger också ihop med något liknande. Om han kunde åtalas skulle motståndare till monarkin kunna ordna mängder med trakasseriartade åtal. Sådant är ju lätt fixat, se på Monika-lewinsky affären. Om man ska ha ett kungahus som representerar landet vill man inte att landets symbol ska kunna dras genom skit inför hela världen.
Kungahuset har ändå allt att förlora och ingenting att vinna på att begå brott, och därför kan man tänka sig att de försöker sköta sig. Dock tycker jag personligen att kungen skulle vinna poäng på att frivilligt betala sina 800 kr i böter, eller skänka en slant till något välgörande ändamål. Han behöver inte hålla tal om en sketen traffikolycka där ingen blev skadad, men något symboliskt uttalande, några rader där han säger ja jag var ouppmärksam och betalar som alla andra, skulle nog bara öka hans anseende. Men *suck* än så länge har kungahuset inte anlitat mig som pressekreterare.