• 1
  • 2
2014-07-06, 22:01
Medlem
Hejsan, skriver från paddan nu då datorn är nere.

Haft denna i7a i 2 år, varit stabil och kör med väl kyld chassi samt corsair vattenkylning som heatsink.
Nu ikväll kom jag hem efter en vecka utomlands och märkte att jag fick 20 fps i cs och den stängde av sig själv ett par gånger.
Bootade bios och märkte att CPUn direkt går upp till 97 och stannat där tills datorn stänger av sig.

Har reseatat heatsinken med ny kylpasta 4 gånger nu och det hjälper inte.
Helt fast nu, vet inte vad som har hänt eller hur jag ska gå vidare, kan den vara bränd, förstörd även att den fungerade fint när jag lämnade hemmet?

Tacksam för svar med idéer, kanske har jag missat nåt hur jag borde reseata osv.
Citera
2014-07-06, 22:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerdrickan

Tacksam för svar med idéer, kanske har jag missat nåt hur jag borde reseata osv.

Jag tycker det låter som om din vattenkylning inte fungerar helt enkelt.
Citera
2014-07-06, 22:08
Medlem
EckiEckis avatar
Köpråd - PC: Stationärt --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2014-07-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag tycker det låter som om din vattenkylning inte fungerar helt enkelt.
Gissar på att det inte finns nåt lätt sätt att verifiera det?
Citera
2014-07-06, 22:58
Medlem
Sätt dit orginalkylaren (om du har den kvar, eller någon annan kylare) och se om det blit någon skillnad. Testa även att nolla CMOS (plocka ut och sätt tillbaka batteriet på moderkortet).
Citera
2014-07-06, 23:26
Medlem
Har du möjlighet att stänga av alla fläktar så borde du höra om pumpen går som den ska. Annars brukar det kännas om du sätter ett finger mot blocket/pumpen under drift. Förutsatt att alla fläktar snurrar som de ska så gissar jag på att det är här ditt problem ligger. Har du garanti kvar så är det bara att skicka in den och få en ersättning.
Citera
2014-07-07, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brikk
Sätt dit orginalkylaren (om du har den kvar, eller någon annan kylare) och se om det blit någon skillnad. Testa även att nolla CMOS (plocka ut och sätt tillbaka batteriet på moderkortet).
Com osv är gjort men satte dit orginalfläkten nu som aldrig varit använd och idel temp. ligger runt 40-47 så genast mycket bättre.

OCCT tester ger nu "endast" 77 grader vid 100% usage.

Så corsair kylaren måste ha lagt av helt plötsligt även om dens fläktar fungerar men inte själva kylningen.
Citera
2014-07-07, 09:51
Medlem
Skulle definitivt gissa på att vattenkylningen inte fungerar som den skall, alldeles för höga temperaturer. Vet inte ifall du nämnde det, men såg inget angående OC? Kör du cpu'n stock eller har du klockat?
Citera
2014-07-07, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realstarz
Skulle definitivt gissa på att vattenkylningen inte fungerar som den skall, alldeles för höga temperaturer. Vet inte ifall du nämnde det, men såg inget angående OC? Kör du cpu'n stock eller har du klockat?
Satte på stock coolern nu och tempen återgick till det vanliga så får reklamera vattenkylningen, konstigt att den la av när den inte användes
Citera
2014-07-07, 19:13
Medlem
Skaffa en ordentlig luftkylare i stället. Mindre ljud och ingen stor risk för läckage eller någon pump som kan gå sönder.
Citera
2014-07-07, 20:00
Medlem
Jag hade en corsair h80i vattenkylare där pumpen la av, men LED lyste rött på den då. Bytte till en h100i och då visade det sig att butiken (komplett) som jag köpte datorn av hade monterat "backplate" fel så det var dålig eller ojämn kontakt mellan processorn och kylaren, vilket jag åtgärde. Så jag antar att pumpen på den gamla h80i'n jobbade för fullt i onödan för att kyla processorn, så den brändes till slut i "förtid".
Citera
2014-07-08, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Skaffa en ordentlig luftkylare i stället. Mindre ljud och ingen stor risk för läckage eller någon pump som kan gå sönder.

Fast man kan väl ändå inte säga att ett ordentligt system låter särskilt mycket mer än luftkylare. Beror givetvis på budget men ett högkvalitativt vattenkylningssystem kan ha mycket låg ljudnivå, precis som en riktigt bra luftkylare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in