2014-07-06, 20:15
Medlem
Hej,

Om jag jämför två fonder på avanza över en viss tid tas avgifterna med då?

Dvs om jag jämför två fonder över säg 10 år och antag att fond A har 1% avgift och fond B har 10% avgift

Om jag då kollar över 10 år och ser att de har gått samma (dvs x kronor då har blivit y kronor nu) för båda fonderna

Har då egentligen fond B gått mycket bättre men skillnaden ätits upp av den större avgiften. ELLER skulle jag haft mer pengar om jag investerat i fond A eftersom den har mindre avgift (dvs graferna visar utan avgifterna)
Citera
2014-07-06, 20:39
Medlem
Bbobis avatar
Avgiften är redan dragen när du ser kursen.
Citera
2014-07-06, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Avgiften är redan dragen när du ser kursen.

Så om om det ser likadant ut på graferna är det likadant oavsett avgift? (dvs en av fonderna kan egentligen ha gått mycket bättre men vara dyrare?)
Citera
2014-07-06, 20:56
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folke12345
Så om om det ser likadant ut på graferna är det likadant oavsett avgift? (dvs en av fonderna kan egentligen ha gått mycket bättre men vara dyrare?)

Det är väl klart att en fond med högre avgift måste prestera bättre för att du ska få samma avkastning. Men det hjälper ju inte dig på något sätt att den presterar bättre om dom behåller den skillnaden för sig själva.
Citera
2014-07-06, 20:58
Medlem
neurobotics avatar
Det Bbobi menar är att när du kollar på 2 fonder som du gjort så har förvaltningsavgiften redan räknats bort.

Så, om båda fonderna gick upp 5% under 2013, så gick båda upp 5%. Dvs, du skall inte räkna av något från de grafer du får fram. Det du ser är det du får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in