• 1
  • 2
2014-07-06, 18:36
Medlem
Sightnesss avatar
Varför lägger ni aluminiumfolie i kylväskan?
Citera
2014-07-06, 19:04
Medlem
MartinBajens avatar
oj haha, hade inte förväntat mig så många svar redan nu fan va kul!
Ska verkligen ta mig an alla tips och göra mig en hemgjord kylryggsäck, för jag måste ha min öl kall
Ska få tag i några klampar, använda mig av ica-påsar och folie av nått slag, tack för alla tips jag fått hitils, kom gärna med fler tips som kan underlätta för min lilla ''picknick-fylla''

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Kylklampar,varvat med öl o staniol runt, mkt. Då håller det sig iskallt o staniolen formar sig bra med ölen, klamparna o ryggsäcken.

Staniol är väl typ som alu.folie fast istället för aluminium så är det gjort av tenn? Vart kan man få tag på det? hört att de ska vara bättre
Citera
2014-07-06, 19:08
Medlem
-defekt-s avatar
tidningspapper isolerar bra, kylklampar och eller 50cl petflaskor med is.
Ett par buntar med tidningar i botten och runtom i väskan och några ovanför.
Citera
2014-07-06, 19:08
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettrosatangentbors
Är en frotté handduk en vanlig handduk

Ja, det var så vi höll drycken kall i 40-gradig värme i det militära (Afghanistan/Syrien). Vattnet behöver inte ens vara kallt.

Edit: När du tar upp drycken, låt den vara uppe på "land" insvept i handduken tio minuter innan du dricker den. Den är inte iskall, men sval.

Testa själv med en ljummen pepsiburk på gården. Svep in den i en blöt handduk i en kvart och känn själv.
Senast redigerad av Dockland 2014-07-06 kl. 19:14.
Citera
2014-07-06, 22:03
Medlem
Grejen är att du inte vill att värme kommer in till ölen.
Först, använd en kylklamp, de är lättare och kyler längre än petflaskor med is i. Sedan måste du isolera mellan ölen och ryggsäcken, gärna med tidningspapper eller en torr handduk. Aluminiumfolie eller en blöt handduk leder värme bättre än tidningspapper eller en torr handduk. Luften i papper eller torr handduk isolerar.
Fysik på högstadienivå:
https://sv-se.facebook.com/malmofloo...15190915169454
Lycka till med thermodynamiken!
Citera
2014-07-06, 22:36
Medlem
Docklands avatar
Här finns en till som fattat grejen.

(FB) kyla ölen på festival!,. (revolution=?)
Citera
2014-07-08, 17:02
Medlem
Ett tips är som många andra redan vart inne på.

Ta 5 st 3 liters fryspåsar, fyll dem till hälften och lägg in i frysen några dagar innan (fryskapaciteten på en frys ligger på ca: 5 kilo och uppåt beroende på modell, per dag om jag inte missminner mig)

När isen är klar lägger du över dina öl i dubbla icakassar, lägg 3 st fryspåsar som dom är, resterade 2 krossar du mot varandra, ta sedan bort plasten och häll i den krossade isen över ölen direkt i icakassen.

Anledning till dubbla icakassar är att det lättare går hål på den om du endast kör en kasse.

Bästa med denna lösning är att restprodukten när ölen är uppdrucken endast består av 2 tomma icakassar och 5 tomma fryspåsar som du med lätthet kan dumpa i första bästa soptunna. Du behöver alltså inte släpa med dig några kylklampar hem, ej heller en väska med eventuella blöta handdukar. Och det är djävligt fint om du får för dig att gå vidare ut på krogen.

Denna variant har förgyllt många varma sommardagar/aktiviteter
Citera
2014-07-08, 17:07
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
En blöt frotté-handduk runt och i en ICA-påse. Håller sig kallt länge.
TORR frotté-handduk ska det vara. Är den blöt leder fukten bort värme, och eftersom den ändå inte kan avdunsta så kyler den inget heller. Men torr tjock handduk om ölen, och alltihop i en plastpåse, då håller det sig kallt länge. Sen är det ju bra att lägga ner ölen lite extra kylda, typ att de får ligga i frysen en nån timme innan man packar.
Citera
2014-07-09, 12:58
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
TORR frotté-handduk ska det vara. Är den blöt leder fukten bort värme, och eftersom den ändå inte kan avdunsta så kyler den inget heller. Men torr tjock handduk om ölen, och alltihop i en plastpåse, då håller det sig kallt länge. Sen är det ju bra att lägga ner ölen lite extra kylda, typ att de får ligga i frysen en nån timme innan man packar.

Nej, en blöt/fuktig handduk eller strumpa. Inget annat. Ställ den i solen en kvart så är din öl/dryck kall.
Citera
2014-07-09, 22:44
Medlem
Enklast och billigast som alltid funkat för mig är ett par mindre petflaskor fyllda med vatten som man fryser. Packa in allt i tidningspapper eller handduk för dom som vill släpa på det, in i väskan/plastpåse och festa på!

Är det någon nykterist som blir törstig så har dom iskallt vatten när isen smälter i petflaskorna.

Vill man inte släpa på en massa väskor och skit så är det bara dumpa allt i en soptunna när man har druckit ur ölen utan att gå back på kuppen!
Citera
2014-07-10, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zen
Lägg is i en plastkasse och sedan ölen runt den, och allt i en plastkasse till.
Det håller rätt bra om du inte har en kylbag.

låter inte som en dum idé, ska testa det nästa gång jag drar iväg!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in